התרסקות המשטרה לאחר פרישת המפכ"ל. ניב אהרונסון, עיבוד תמונה
התרסקות המשטרה לאחר פרישת המפכ"ל/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון

המפכ"ל לא ימשיך במשטרה - והארגון בטלטלה: "הניצבים לא יעשו חשבון"

כהונת קובי שבתאי לא תוארך ובמשטרה עולה חשש שעד כניסת מפכ"ל חדש - שבתאי יהיה על תקן ברווז צולע בזמן שהפשיעה בחברה הערבית גואה והאתגרים רבים: "ניצבים יודעים שבעל הבית עד אז יהיה בן גביר". אלה המועמדים הבולטים לקבל את תפקיד השוטר מספר 1

החלטת השר איתמר בן גביר לסיים את כהונת המפכ"ל יעקב שבתאי בסוף שנת 2023 ולא להאריך את כהונתו בשנה רביעית, מובילה כבר עכשיו לטלטלה בתוך הארגון ועלולה להחריף את חוסר היציבות במשטרה בחודשים הקרובים. כך סבור קצין במשטרה. "זה לא רק מה אלא איך", מסביר הקצין בשיחה עם וואלה!. "השר מודיע למפכ"ל בצורה הכי בוטה שהוא הולך הביתה וגורם לו להיראות ברווז צולע עד שיפרוש. שר הביטחון עוד נהג בכבוד מול הרמטכ"ל היוצא. המפקח הכללי, מי שבעצם הוא הסמכות הכי בכירה והכי דומיננטית, הולך הביתה בלי שום כבוד ועל הדרך גם מטלטלים לו את הספינה. ניצבים כבר לא יחשבנו למפכ"ל כשהם יודעים שבעל הבית האמיתי בחודשים הקרובים זה השר".

אמנם השבוע סיכמו בן גביר ושבתאי על סבב המינויים הבאים בצמרת המשטרה, הכולל את העברתו של מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, לאגף האמון על הטיפול בפשיעה בחברה הערבית, ניצב פרץ עמר שעובר ממחוז דרום למחוז תל אביב וניצב אמיר כהן שיעבור מהפיקוד על מג"ב לפיקוד על המחוז הדרומי. אבל הטלטלה באה לידי ביטוי כשניצב עמי אשד, שהיה קצין מוערך, שונמך לתפקיד מטה וכנראה שגם לא יישאר במשטרה - מהלך שספג ביקורות קשות, הוקפא אך המהלך הושלם כעת עם הדחתו דה-פקטו.

"כל מפקד מחוז עכשיו וכל קצין בתפקיד כזה או אחר שרוצה להתקדם משחק כמו דייר באח הגדול, כולם מסתכלים עליו ומנתחים כל צעד שלו עד למינוי מפכ"ל וסגל הפיקוד", מסביר קצין במשטרה לוואלה!. "היחיד שמשוחרר כרגע מכל התלות הזאת זה עמי אשד, אם הוא הולך הביתה או יעבור לתפקיד הבא זה כבר החלטה שלו. ברגע ששמו עליו איקס לקידום הוא לא צריך לרצות פוליטיקאי, נטו לעשות את התפקיד שהוטל עליו".

עוד אומר הקצין: "שאר הניצבים מנסים עוד להישאר במגרש ולקוות שהכדור יגיע אליהם והם יכדררו אותו לשער, אבל קשה לי להעריך שזה יחזיק הרבה זמן, כמה אפשר להיכנס בהם, בשוטרים שלהם, ניהול ההפגנות והפרות סדר זה מקצוע, עם כל הכבוד, יש נהלים ויש כללים שאף אחד לא יתאמץ לעגל פינות בשביל קידום במשטרה".

המפכ"ל קובי שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. פלאש 90, עיבוד תמונה
המפכ"ל קובי שבתאי והשר איתמר בן גביר/עיבוד תמונה, פלאש 90

בינתיים, באופן טבעי המועמדים הטבעיים לתפקיד המפקח הכללי של משטרת ישראל הם מפקדי מחוזות. בדרגת ניצב עם ותק של 20 ו-30 שנה בארגון. בראשם עומדים מפקדי המחוזות בירושלים ובתל אביב, מחוזות מורכבים ומאתגרים לניהול, אך גם מאפשרים בולטות וניסיון גדול יותר משאר המחוזות. עם זאת, במירוץ למפכ"לות, ניסיון העבר, ובפרט בעשור האחרון, מלמד כי אין כללים וברגע שהמירוץ נפתח - כולם נגד כולם והפור נופל בדקה ה-90, עם מועמד נוח לשר הממונה באותו פרק זמן.

עוד בוואלה!

הניצב המקורב למפכ"ל, ומי שעומד בפני הזדמנות חייו: כך תיראה צמרת המשטרה

לכתבה המלאה

בן גביר בהודעה על סיום תפקידו של שבתאי

איתמר בן גביר מודה לרנ"צ יעקב שבתאי על שירותו כמפכ"ל/ללא

הניצב שמועמדותו התחזקה

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, מקורב למפכ"ל היוצא שבתאי. הוא מפקד מוערך בקרב פקודיו וידוע ככזה שיורד לשטח באופן קבוע. תורג'מן מפקד על המחוז הכי רגיש ומורכב במדינת ישראל בשנתיים וחצי האחרונות, שבמהלכן פוצחו כמה תיקי רצח משמעותיים, לצד מאבק סיזיפי במחוללי פשיעה, בדגש על לאומנית. יחסיו עם השר בן גביר ידעו עליות ומורדות, וזכה לביקורת נוקבת ושיחת בירור מצד האחרון רק בחודשים האחרונים על תפקודו סביב אירוע מחאה במרכז ירושלים נגד הרפורמה המשפטית.

עוד קודם לכן, בשנתיים האחרונות, כשבן גביר היה חבר כנסת והקים לשכה בשייח ג'ראח או ניסה לערוך צעדת דגלים דרך שער שכם ונבלם על ידי המשטרה, תורג'מן התעלם מכל רעשי הרקע והביקורת כלפיו. בישיבות עבודה שהתקיימו בתכיפות בחודש הרמדאן האחרון, נראה שהשניים עבדו במשותף ובתיאום מלא. דווקא היעדרותו מסבב המינויים בצמרת המשטרה מחזקת את מועמדותו לתפקיד המפכ"ל ויתרון על פני השאר שיתמודדו כעת עם תפקידים חדשים ומאתגרים כשבראש מעינייהם זה רצון לא לטעות יותד מדי.

מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן, 10 ביוני, 2021. דוברות משטרת ישראל
מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן/דוברות משטרת ישראל

מהדרום לתל אביב - ואולי ללשכה במטה הארצי

מפקד מחוז דרום פרץ עמר נחשב לקצין מוערך, כזה שמנסה לשנות את תפיסת המחוז הדרומי. התוכנית לפצל את מרחב הנגב לשני מרחבים הייתה שלו. בתקופתו, המלחמה באיסוף הנשק הבלתי חוקי בפזורה הבדואית עלה מדרגה, אך עדיין הפשיעה בדרום משותללת, בין היתר בשל מצוקת כוח האדם במחוז. כמו כן, נזקפים לזכותו מעצרים של בכירים בארגוני הפשיעה וסיכול של לא מעט ניסיונות רצח ופגיעה בין עבריינים. בן גביר אף נוהג להגיע למחוז הדרומי כמעט בכל שבוע לעדכונים ויושב בתדרוכים. לכן, מעריכים גורמים במשטרה כי גם שמו של פרץ עמר יהיה בין השמות כמועמדים למפכ"לות. דווקא העברתו למחוז תל אביב, בצל החיכוך בין המשטרה למפגינים, לצד הלחצים הפוליטיים מציבה את עמר בין הפטיש לסדן. כל ניסיון לשנות את הסדר או אי הסדר הקיים בהפגנות במחוז ייאלץ את עמר לנקוט החלטות לכאן או לכאן וללא ספק זה ישליך על סיכויו לקבל את התפקיד של השוטר מספר 1.

ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז דרום של המשטרה. אבי רוקח
מפקד מחוז דרום ניצב פרץ עמר/אבי רוקח

מבחן הפשיעה הערבית שעשוי להשליך על המועמדות למפכ"לות

יורם סופר, מפקד מחוז חוף וראש אגף סיף המיועד, סימן עצמו כמועמד לתפקיד מפכ"ל והצהיר בריאיון טלוויזיוני בשבועות האחרונים על הנאמנות שלו לשר הממונה וכן על נקיטת יד קשה כלפי מפגינים חוסמי כבישים. הריאיון עצמו גרר ביקורת קשה, בין היתר מצד מפגינים המתנגדים לרפורמה, שטוענים ליד קשה שמופעלת כלפיהם מצד משטרת המחוז בחצי שנה האחרונה זאת בניסיון לרצות את השר בן גביר. כך או כך, המשקולת הכבדה כפרויקטור לטיפול בפשיעה המשתולללת בחברה הערבית כבדה ביותר, קשה עד בלתי אפשרית, בשל מצבת כוח האדם של משטרת ישראל כיום. לסופר יהיה קשה להביא הישגים בתוך חודשים ספורים ולכן הוא יצטרך להחליט האם הוא נכנס לאירוע ומנסה לשנות את המצב, מה שראשי אגף סיף לסיכול הפשיעה בחברה הערבית, ניצב נתן בוזנה וניצב ג'מאל חכרוש נכשלו בו ובגדול.

יורם סופר. -, אתר רשמי
מפקד מחוז חוף ניצב יורם סופר/אתר רשמי, -

יחזור למשטרה כשוטר מספר 1?

ויש גם מועמד שכבר לא נמצא במשטרה, אבל עשוי למצוא את עצמו חוזר אליה ולתפקיד הבכיר ביותר. ניצב בדימוס יורם הלוי פיקד על מחוז ירושלים במשטרה עד לפרישתו מהארגון בשנת 2018 לאחר שהבין כי הוא אינו מועמד לתפקיד המפכ"ל. לאחר פרישתו מהמשטרה, נמנע הלוי מלהתבטא בפומבי בהתרחשויות הנוגעת לתפקוד המשטרה, אך סיכויו של הלוי לזכות בתפקיד נמוכים, על אף שמינוי מפכ"ל מבחוץ ושל לשעברים אפשרי בהחלט.

יורם הלוי. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
ישוב למדים? ניצב בדימוס יורם הלוי/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully