חמ"ל משטרת ישראל, הר הבית, רמדאן. דוברות משטרת ישראל, רויטרס, עיבוד תמונה
חמ"ל משטרת ישראל, הר הבית, רמדאן/עיבוד תמונה, דוברות משטרת ישראל, רויטרס

מלחמה בהסתה ובפייק ניוז: כך הפכו ימי חודש רמדאן לקרב על התודעה

עודכן לאחרונה: 22.4.2023 / 20:31

לאחר שומר החומות הקימו במשטרה חמ"ל מיוחד שפועל נגד ההסתה הפלסטינית ברשתות. באירועי רמדאן שהסתיים השבוע זוהו כ-100 חשודים והוגשו עשרות כתבי אישום. מפקד החמ"ל סוקר בריאיון מיוחד לוואלה! את הפעילות, הצעדים שננקטו ומזהיר: "עלייה במגמה של צעירים שפונים לטרור"

חמ"ל תודעה של משטרת ירושלים שהוקם בשנה שעברה בחודש הרמדאן כלקח מאירועי שומר החומות פעל גם השנה אל מול ההסתה הפלסטינית ברשתות החברתיות לצד פעילות אכיפה. עם סיום חודש הרמדאן, במשטרה מסכמים פעולות אינטנסיביות נגד ההסתה הפלסטינית ברשת וגם מסיקים מסקנות.

בחודש האחרון ניהל את החמ"ל ניצב משנה דני אמויאל, קצין אגף חקירות ומודיעין במחוז ירושלים, שעסק במלחמת הנרטיבים סביב פיגוע הירי בשער השלשלת ופינוי המתבצרים במסגד בהר הבית בערב פסח. "בסבב הלחימה של שומר החומות ניצחו אותנו בציר התודעתי", מסביר אמויאל בשיחה עם וואלה!. "הוא ניסה להכניס את ירושלים למשוואה והצליח. היה ירי טילים על ירושלים ובמקביל הפיצו הרבה פייק ניוז. ואנחנו כמדינה לא ידענו להתמודד עם אותם נתונים שחמאס הפיץ כשקריים כי כל גוף פעל באופן עצמאי ללא שיתוף פעולה".

שנה חלפה ומפקד המחוז, ניצב דורון תורג'מן, הנחה להקים חמ"ל תודעה שמאגד את כל הגופים במקום אחד: משטרה, צה"ל, שב"כ, משרד החוץ וכך היה ניתן לעשות סדר ולפעול בצורה מהירה נגד פייק ניוז. "עשינו את זה ברמדאן הקודם וגם בנוכחי - ובהצלחה רבה".

אם בשגרה, המוקד הנפיץ והרגיש ביותר בירושלים הוא הר הבית, אז בחודש הרמדאן כל הקשב של מערכת הביטחון הישראלית מופנה לתא שטח זה על אחת כמה וכמה. "החמ"ל עצמו מורכב מציר תודעתי הסברתי ועד לציר אכיפתי, אנחנו מנטרים אובייקטים שעשויים לחולל בעיות. המפקדה המשימתית פועלת כדי לתת לתחנות במחוז להתנהל בשגרה ושיהיה כוח שיגיב לכל אירועי הפסד לאומני במחוז", מסביר אמויאל. לדבריו, "יש שני מוקדים מרכזיים בחודש הרמדאן שעקבנו אחריהם - זה הר הבית ושער שכם ודי בהצלחה, כי יכולנו לנטר בלייב אובייקטים מסיתים משני המוקדים ולטפל בהם נקודתית. מבחינתנו כמשטרה הדגש היה לאפשר חופש פולחן ולנהל את החג כהלכתו".

מה קורה ברגע שמזהים בחמ"ל סרטון שהוא פייק? נצ"מ אמויאל נותן כדוגמה סרטון שגילו ובו היו קריאות שמסגד אל אקצא בסכנה. מה שעשו בחמ"ל הוא להוציא שידור מהר הבית על אותו אירוע שפורסם ומציגים את השגרה בהר ואת חופש הפולחן שמתקיים כסדרו והוא מתפרסם לכל הגופים וכלי התקשורת.

"זה עיקר הכוח בחמ"ל התודעה וגם שיכללנו את השיטה שמטפלת חקירתית באמצעות המפקדה המשימתית בכל האירועים בלייב", אומר אמויאל. "למשל, גננת בגן פרטי בפסגת זאב שהיללה מחבלי חמאס ברשתות החברתיות, בתוך שעתיים לאחר שניטרו את המידע היא נעצרה והובאה לבית משפט".

חמ"ל מחוז ירושלים של משטרת ישראל. דוברות משטרת ישראל
חמ"ל התודעה במחוז ירושלים/דוברות משטרת ישראל

לא מעט מהמסיתים ברשתות החברתיות הם צעירים ואפילו נערים. לדברי אמויאל, הם עושים את משעמום בשביל לקבל לייקים וכשמביאים אותם לחקירה, יש קושי להתמודד עם אוכלוסיה כזו בפן הענישתי כאשר רובם לא ייעצרו עד תום ההליכים. "לשמחתי בית משפט מבין את החומרה ונותן להם תנאים דרקוניים בשביל להשתחרר ממעצר. הפקדות באלפי שקלים והרחקה מהעיר והמשפחות שלהם לא תמיד משיגים את זה בקלות. בסופו של דבר אנחנו השגנו את מה שרצינו, וחשוב שיבינו אותם פורעים - כל אחד יטופל ובסוף נגיע לכולם", מסכם אמויאל.

בתקופת הרמדאן בוצעו יותר מ-150 ניטורים, מתוכם זוהו 100 חשודים והוגשו כבר 36 כתבי אישום. "אין ירידה בהיקף ההסתה ברשתות החברתיות", אומר בצער הקצין האחראי. "ישנה מגמה שצעירים פונים יותר ויותר לתמיכה בארגוני טרור ולהסתה וכמובן יש אותם מסיתים קבועים כמו דרשנים במסגדים ושייחים בכל מיני ערים. בשל מעמדתם, גם קיים קושי לקבל אישור חקירה בטווח מהיר".

השייח עכרמה סברי, המופתי לשעבר של ירושלים שצבר רזומה של מסית קבוע שמהודהד ברשתות החברתיות, השתתף רק בשבוע שעבר בשידורי יום ירושלים האיראני לצד מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, מנהיגי חמאס ואיראן. בינתיים, בפרקליטות ישנה סחבת בעניינו ונמנעת להכריע בתיק שנפתח נגדו במשטרה.

עוד בוואלה!

50 אירועי טרור תחת הסלמה ביטחונית: סיכום תקופת הרמדאן - והמתיחות נמשכת

לכתבה המלאה
נצ"מ דני אמויאל קצין אח"מ מחוז ירושלים. דוברות משטרת ישראל
ניצב משנה דני אמויאל/דוברות משטרת ישראל

"אתה בדרך כלל מקבל אישור אבל כשזה נוגע לאותם דרשנים והאישור הוא לא כזה מהיר, אמנם לאחרונה כן קיבלנו אישורים וכן חקרנו דרשנים מאוד בכירים וגם לחברי כנסת שמסיתים אנחנו משתדלים להבהיר ועד שלא נקבל אישור לא ניגע בהם. הם מאוד זהירים באיך שהם מדברים, צריך לראות למה אותו דובר מתכוון, ואז אתה ניגש לפרקליטות והם אומרים שניתן להסיק שאמר ככה וככה, אז מדובר בעבודה מאוד מורכבת, אתה צריך להראות שיש צבר של פרסומים, שיש הרבה שיתופים, שיש מגיע לקהל יעד גדול על מנת להגדיר את זה כהסתה וזה משפיע ומעודד טרור", כך אמויאל.

אמויאל נותן כדוגמה את הדבר הבא: "כשאותו דרשן מסית בערב פסח ואומר שיהודים עולים עם גדיים להרהבית זה מבחינתי פייק ואני נותן לזה מענה לא רק בצד המוסלמי אלא גם בביצוע מעצרים ומנענו מהחבר'ה שהגיעו עם גדיים להתקרב להר-הבית, ההתנגדות להקרבת קורבן פסח לא מובילה בהכרח להסתה אלא הקריאות שלו שטוב להיות שהיד ואחר כך יש לך פיגוע בנווה יעקב ואתה רואה את ההשפעה של הדברים האלה".

המהומות בהר הבית בתחילת החודש

בוידאו: מהומות בהר הבית כ-400 מתפרעים התבצרו במסגד/דוברות המשטרה

בין העצורים בחודש החולף, היו כמה מובילי דעת קהל ממזרח ירושלים שנעצרו בגין פרסום תכני הסתה נגד ישראל ונגד חלקם אף הוגש כתב אישום. "אין ספק שברגע שאתה מטפל ואתה מגיע לכתב אישום נגד מוביל דעת קהל שהסית זה משפיע וזה יכול לעבוד לשני הכיוונים, או שהוא ימשיך לפרסם חומרי הסתה או כמו שקורה בדרך כלל זה ירידה ושינוי בתכנים, הוא יבחר בקפידה את התכנים שהוא מפרסם ויזהר שזה לא יגיע לכדי הסתה והוא יחשוב פעמיים לפני שהוא לוחץ על המקלדת, ואם נסגור בכל פעם אל מול אותם מסיתים ומשפיענים בוודאי בצורה מהירה וכשיש לנו אישורים לטפל בזה זה יוצר אימפקט מאוד משמעותי", כך אמויאל.

עם כל הכבוד לכלי תקשורת ישראלים ובינלאומיים, בסוף האירוע האמיתי מתרחש ברשתות החברתיות, כיצד התמודדתם מול זה?

"בחמ"ל יש את כל הגופים שיכולים לתת מענה בכל תחום, אם זה משרד החוץ, פיקוד מרכז, ועוד גופים שיש להם יכולת להגיע לאותם רשתות, טיקטוקים ודפי פייסבוק ולהבהיר את הלך הרוח בהר הבית או במוקד כזה או אחר במטרה להבהיר את הנרטיב הנכון שמתקייים באותו רגע, אנחנו כמובן לא נשקר".

הפיגוע בשער השלשלת בהר הבית והמעצרים ההמונים בערב פסח של המתפרעים המתבצרים במסגד רק הגבירו את המתיחות בעיר והובילו אף לגינויים מצד מדינות ערב. "למרות התחושה שכל הר הבית מצולם, לא כל מקום מצולם, אי אפשר להגיד שהיה פה אזרח שביקש להציע עזרה לבחורה והשוטרים ירו בו, אנחנו לא יורים באנשים סתם, ולשמחתי מח"ש סיימו את הבדיקה שלהם וקבעו שהמחבל חטף נשק מהאפוד של השוטר וירה והצליח לירות ושהשוטרים פעלו ללא דופי. באירוע כזה שאין תיעוד של האירוע יש קושי גדול, אז אנחנו סיפקנו ושידרנו את האינפורמציה האמיתית כפי שנהגנו כל הזמן ובמקביל פעלנו בציר הראייתי על מנת לאמת את גרסת השוטרים. היה קומץ של מפרי סדר שנכנסו בלילה למסגד עם אבנים. הם מתחילים לירות זיקוקים מתוך כוונה שהמשטרה תיכנס ואז יציירו נרטיב שהמשטרה פולשת. אם לא היינו נכנסים, עשרות אלפים שהיו מגיעים לתפילת בוקר לא היו יכולים להתפלל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully