בתוך הכוח הסודי של צה"ל,
אירוע ירי בכפר חווארה שבשומרון. 19 במרץ 2023
זירת פיגוע ירי,דיזנגוף תל אביב, 9 במרץ 2023. דובר צה"ל, אריק מרמור פלאש 90, עיבוד תמונה
בתוך הכוח הסודי של צה"ל, אירוע ירי בכפר חווארה שבשומרון. 19 במרץ 2023 זירת פיגוע ירי,דיזנגוף תל אביב, 9 במרץ 2023/עיבוד תמונה, דובר צה"ל, אריק מרמור פלאש 90

"המכונה" שמפצחת קודים והתנהגויות: כך מסכלים פיגועים ב-8200

עודכן לאחרונה: 6.4.2023 / 13:16

אל"מ ג' עמד בראש יחידה שמצליחה לסכל פיגועים בזמן אמת באמצעות שיטות זיהוי התנהגות חריגה. בין היתר הובילו למעצר מחבלים בעודם בדרכם לפיגוע. בריאיון לוואלה! מתייחס אל"מ ג' גם לאיום האיראני, עזה ולסירוב להגעה למילואים: "יש מורכבויות, אבל אין פגיעה מבצעית"

אין מבצעים בלי מודיעין. זהו משפט ידוע בתורת הלחימה הצבאית. ביחידת המודיעין 8200 נמצא מפקד מרכז אמני המידע, המרכז שאחראי לספק מידע מודיעיני לכל אחת ממפקדות הפעלת הכוח בצה"ל למטה הכללי, פיקודים מרחביים, זרועות, אוגדות, חטיבות, יחידות עילית במבצעים מיוחדים, שב"כ והמוסד. המרכז הוא מעין תמנון שכולל אלפי חיילים וקצינים, ששולח את זרועותיו לכל רחבי המזרח התיכון, בולע מידע ומזקק ממנו מידע מדויק ולעיתים חלקי פאזל שמפצח תעלומות ותהליכים.

בראש אותו מרכז עמד עד לשבוע שעבר אלוף משנה ג', שהוא ויחידתו אחראים לסיכולי פיגועים בזמן אמת. ג', שגדל בעמק הירדן והתגייס ליחידת 8200 בשנת 1997 לתחום הבינה הרשתית - תחום שבו מסננים מידע מודיעיני בתחום האותות ועיבודו, בלט כבר בראשית דרכו והתקדם עד לפיקוד על שלוש זירות שונות ב-8200: צפוני, ג'יהאד עולמי, ותחום הסייבר.

הוא היה ממקימי חטיבת ההגנה בסייבר של אגף התקשוב וגוף מחקר סייבר על אויבי ישראל בהם איראן, חיזבאללה וחמאס. הוא מכיר היטב את אויבי ישראל, בכירים ובולטים אחרים, שמות, כתובות, אורח חיים ואמצעי לחימה מסווגים ואף את מערכת היחסים ביניהם. בנוסף, היה לו חלק במרבית המבצעים החשאיים שאת רובם לא ניתן כלל לפרסם.

ביום רביעי שעבר הוא סיים כהונה בת שלוש שנים ושמונה חודשים. על רקע פועלו ותרומתו יוצאת הדופן בהיקפה והישגיה כ"עוגן לקהילת המודיעין", הגיע ראש אגף המודיעין, האלוף אהרון חליוה, אל ערב ההחלפה בניגוד לכללי הטקס. "זו הדרך של ראש אמ"ן להבליט את תרומתו וחשיבותו ולהוקיר לו תודה", אמר אחד המשתתפים הבכירים בטקס.

גורם מודיעיני בכיר בעבר אמר עליו: "העוצמה והסמכות שבידיו הפכו אותו למספר 2 ביחידה החזקה ביותר בקהילה המודיעין עם השפעה בינלאומית. הוא צנוע עם ידע בלתי נגמר על אויבי ישראל ויש לו ניסיון לאורך שנים".

אל"מ ג' קיבל את הפיקוד על מרכז אמני המידע בעיתוי מורכב שבו הוחלט להטיל עליו משימות נוספות ואחריות נרחבת באופן היסטורי ביחס לקודמיו בתפקיד. עוצמה שכמותה לא התרכזה מעולם בתפקיד אחד. "הדרישות מאיתנו בעלייה מטורפת", מספר אל"מ ג' בריאיון בלעדי לוואלה!. "רמת הדיוק היא במקום, בזמן, במי פוגעים ואיך לא פוגעים בסביבה. אתה צריך לסמן או להביא לזה שהיעד מסוכל לפני שהוא מבצע פעולה".

אל מול קשת האיומים שבראשה נמצאת איראן והנשק הגרעיני הדגיש ג' לאורך הריאיון כי אנשיו פועלים גם כדי לסכל מחבל בקצה. "לפעמים? זה עוד בטרם שהוא מבין שהוא הולך להיות מחבל שיבצע פיגוע", אומר ג'.

ראיון עם מפקד יחידת מפמ"ר 8200 מודיעין בזמן אמת. דובר צה"ל
אל"מ ג'/דובר צה"ל

אחת הדוגמאות שמציג ג' היא על פלסטיני בן 30 מנפת ג'נין שגויס כפעיל לג'יהאד האיסלאמי וניסיונו לבצע פיגוע נמנע ברגע האחרון. ביחידה ישנה את "המכונה" המבוססת אלגוריתמיקה מיוחדת שייצרו ביחידת 8200 שזיהתה התנהגות חריגה של הפעיל שהתכוון להגיע לתל אביב. זה היה סימן ראשון. "כאן בא לידי ביטוי מנוע Data Science, שאנו מאמנים ומשכללים כל הזמן ומעלה את הציון של ההתרעה בהתאם לכל הידע שיש לנו על העבר של אותו הפעיל", מתאר הקצין הבכיר ג'. "המנגנון הזה בשילוב עם ההתרחשות המחשידה החדשה חוצה את רף הציון של מה שיקבל מענה במשמרת ב-8200, שבודקת את הנתונים ומדווחת לאוגדה עליו כמפגע פוטנציאלי בטווח הזמן הקרוב. הודות לכך הוא נעצר במחסום שער אפרים ובחקירתו הודה בכוונתו לבצע פיגוע".

במקרה אחר חריג יותר מפאת גילו של המחבל עלה חשד נגד אב לארבעה מכפר פלסטיני באזור הר אדר, בעל היתר עבודה בישראל. הוא לא עמד בקריטריונים לפרופיל הדמויות שבדרך כלל נמנה על מבצעי הפיגועים. "'המכונה' זיהתה ביטויים שפתיים מחשידים והתנהגויות שמעידות על כוונות פיגוע - ומזהה רצף שהוא מספיק חריג כדי לקבל ציון מסוכנות גבוהה ומקפיצה התרעה למשמרת", מסביר ג'. "הרצף גם כלל כוונה להגיע להר הבית בטווח זמן מיידי. במשמרת עוברים על החומרים, שהרכיבו את הרצף ומאשרת את מה שזיהתה 'המכונה'. המשמרת דיווחה לאוגדה ולמשטרת ישראל. שעה וחצי אחר כך הוא נעצר כשברשותו סכין בכניסה להר הבית במרחק של 100 מ' מהמחסום - ואז בחקירתו הודה בכוונתו לפגע".

עוד בוואלה!

שיחות טלפון, מיילים ותמונות: הצצה למלחמת המוחות של צה"ל מול איראן

לכתבה המלאה
הר הבית. צילום - ארנון בוסאני, אתר רשמי
היחידה מנעה פיגוע ברגע האחרון בהר הבית (ארכיון)/אתר רשמי, צילום - ארנון בוסאני

תקיפה נקודתית נגד משאית לסיכול אמל"ח: "מגייסים את כל 8200 למשימה"

למצבורי המידע שממנו מייצרים מודיעין הם קוראים "עקבות דיגיטל" להתרחשויות במציאות. בעבר היו אלו שיחות טלפון, אך כיום כל אדם שנושא סלולר או בא במגע ישיר ועקיף עם אמצעים דיגיטליים מייצרת חתימה ובאחריות חיילי 8200 לאתר אותה בתוך אוקיינוס המידע. סדר הפעולה רק נשמע פשוט. "המכונה" אוספת מידע ומסננת אותו ומומחי השפה והתרבות ב-8200 בוררים את המידע החשוב ולעתים קריטי ומשכללים את "המכונה" על ידי הכוונה.

"יש 80 מיליון איראנים. חשוב לנו מאוד העיסוק בפרסית, אבל יש מגבלה לדבר הזה. לכן, זה האתגר הכי גדול כשאני נכנס לתפקיד: איך נשארים רלוונטיים בעידן שיש לך מידע אינסוף שאתה צריך להתמודד איתו ולמצוא את הדברים הנכונים", הסביר ג' והוסיף על דוברי השפה הפרסית ב-8200: "הארגון רוכב על עוצמות וארבע ליבות עיסוק שהתפתחו עם השנים: היכולת להיות מפעל מולטי דיציפלינארי שמבוסס על אלפי חיילי וחיילות חובה. צריך להכשיר אותם בזמן אפסי יחסית. בתוך כמה חודשים. ביניהם מומחים לטקסט, לשמע, לגיאוגרפיה, למיצוי מידע, ולארגן את כל הדבר הזה בהקשר משימתי. אחר כך המומחיות שלנו בעולם השפה והתרבות האיסלאמית. במקביל לפיתוח יכולות טכנולוגיות לשפות (בעיקר תרגום אוטומטי של קול לטקסט - א"ב) להסיר חסם של תרגום שפה ותרבות, לפתח מומחיות של עקבות דיגיטל באופן שאני יודע לבטא את המציאות בעידן שבו האופן מנסה להפיץ פייק ניוז, להסתתר, לבצע הונאה. למשל שזו אכן העברת אמל"ח שמתחילה לנוע מנקודה א' לב'".

אתה מתכוון לחשיפה של הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי את התקיפה של משאית 8 מתוך 25 במבצע סיכול הברחת אמל"ח בגבול עיראק-סוריה?

"כן. צריך לדעת שזה זה (אותה משאית הברחה - א"ב). אני מגייס את כל 8200 למשימה - אני חי את הבעיה דרך השותפות המבצעית, אני מבין איך חיל האוויר הולך לצרוך את המידע עבור המשימה, במקרה הזה כדי לעשות הפללה, אני מארגן את כל 8200 כדי שהוא יוכל לנצח. אני בונה כוח ומפעיל כוח. מרבית הכוחות שלי הם כוח אדם שהוא מפעל להפקת מודיעין. יש לי עשרות צוותים שעובדים בכל רגע נתון על כל מרחב הקשת הביטחוני".

מציינים כעת יותר מעשור למלחמה שבין המלחמות (מב"מ). מה החלק שלכם בתקיפות בסוריה?

"אנחנו על כל המגרש בתוך הסיפור הזה. החל מהצורך שלנו ללמוד את דפוסי הפעולה של הצד השני ולהיות בקרב מידע. כל פעולה כזו מלמדת גם אותו. להיות צעד לפניו בלמידה הזו. לתפוס את האויב באופנים שהוא לא מבין שזה האופן שבו זה קורה ולהיות מספיק רחבים כדי לזהות צירי הברחה חדשים".

במבצע שומר החומות סיכל חיל האוויר את ראשי המחקר, הפיתוח והסייבר של חמאס במנהרה עם מספר פתחי מילוט. אל"מ ג' מספר כיצד התהליך עובד בתרחיש כזה בריאיון לוואלה!. "אני אחראי לארגן את המידע באופן רלוונטי כדי שקמ"ן זירה פלסטינית ברצועת עזה יוכל לעבוד", הוא מתאר. "כל עקבת דיגיטל יכולה להיות רלוונטית למשימה ואני צריך שהיא תהיה מאורגנת באופו כזה שהיא מחוברת למקום".

הרמטכ"ל לשעבר כוכבי מודה: ישראל אחראית לתקיפת שיירת נשק בגבול סוריה-עיראק

בווידאו:הרמטכ"ל כוכבי: ישראל אחראית לתקיפת שיירת נשק בגבול סוריה-עיראק/מערכת וואלה!

איפה נגמרת האחריות של 8200 באירוע? ואם הסיכול הממוקד לא הצליח?

"בגישה? אין גבול לאחריות. יש לנו סלוגן: 'האחריות היא שלי וביכולתי לממש אותה'. כל אירוע שתיקח. אם צה"ל לא הצליח בו - אני לא הצלחתי בו. זה עניין עמוק".

אז אני יכול להאשים אותך בחדירה של המחבל מלבנון שהגיע לצומת מגידו?

"אם יש שם היבטים שבהם צה"ל לא הצליח, מן הסתם הוא הצליח לחדור, אז אני מניח שכן. אני חלק מהמערכת הזו, זה חלק ממני".

מה היה שונה בשומר החומות ובעלות השחר שהיו מאוד מדויקים ביחד למבצעי עבר?

"התוכניות האופרטיביות מסונכרנות באופן מלא איתנו. התוכנית האופרטיבית של המבצע נוצרה יחד עם אנשי 8200. בניגוד לשיטה המסורתית, שביקשו ממני מודיעין לתוכנית, אז הפעם אנחנו שם מהרגע הראשון ומשפיעים על ההקשר. אני יודע להסביר אפילו למה היא הולכת להצליח ואם תהיה מהלומה איך היא הולכת להכאיב לאויב. תחשוב על הגאונות שהייתה למכת ברק, האפקט של לקחת את תחושת הביטחון בתת קרקע - עשית ביג טיים. חד משמעית. אף אחד לא יכול היה לדמיין להביא משהו כזה בתת קרקע".

נזק שנגרם לרכב כתוצאה מפיצוץ מטען, צומת מגידו, 13 במרץ 2023. עמאר אסדי, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הנזק שנגרם לרכב שהתפוצץ בפיגוע המטען במגידו/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, עמאר אסדי

איראן הייתה ונותרה על הפרק

האתגר הגדול היה ונותר איראן, שממשיכה לרוץ לעבר הפצצה הגרעינית ונותרה אחד האיומים הגדולים ביותר על ישראל אם לא האיום הכי גדול. "המכונה" ב-8200 היא כלי קריטי בכל הנוגע להפקת מודיעין על איראן. "אנו מפעילים אלגוריתם חכם תוך שימוש במידע מובנה בדרך כזו ששואלים שאלות בעברית על מחזור המידע בפרסית. אז, כל אחד שעוסק באיראן אם הוא לא יודע פרסית, הוא יוכל לאחזר מידע בעצמו ולמצוע מידע רלוונטי לבעיה שלו", מחדד אל"מ ג' ומוסיף: "אם יש בעיה קריטית, אנחנו שמים מומחה שיבין את ההקשר התרבותי".

אל"מ ג' לא נותן להצלחות מול האיראנים לסנוור אותו. "אנחנו מאוד לא שאננים. יש לנו כבוד לאויבים שלנו", הוא מבהיר. "הם מנהלים מערכה אינסופית ובמערכה כזו, הם מוכנים לספוג גם הפסדים ובמקביל יש להם נחישות להמשיך. המטרה שלנו היא לשלוט בזה".

אתם עומדים ביעדים שהציבו לכם לגבי תקיפה אפשרית באיראן?

"ביעדים שסימנו לעצמנו במה שאנחנו צריכים לעשות בחלקנו. מה שאנחנו עושים את כל הצעדים שנדרשים".

לדברי אל"מ ג', בעוד עשור - המלחמות ייראות מדויקות יותר וכך האחריות תלך ותעלה. ריבוי הזירות דורש להיות בכל מקום ובכל זמן. "לא מובטח לנו שנצליח בכל דבר", הוא מדגיש. "המציאות היא כזו והאויבים הם רבים".

השמיכה קצרה? זה איום שהוא רק מתפתח?

"הארגון תמיד מוגבל במשאבים. זו לא בעיה. זה לא באג. זה פיצ'ר של הארגון. זה קשור למה מידת הקשב שיש לנו. זה קשור ליכולת לדעת מי באמת עומד מאחורי הדבר הזה ובהקשר הזה לאפשר למחליטים לשלוט בהסלמה, לאפשר להם להחליט מה המידתיות, בין אם אתה רוצה לשלוט בזה בין אם זה חיזבאללה, או פלסטינים".

אל"מ ג' חוזר איתנו לאירוע חדירת המחבל בלבנון ולפיגוע במגידו ומתאר מהו החלק של יחידתו ב-8200. "אנחנו שותפים כמו בכל אירוע גם להיבטים שבהם נכשלנו ולכל ההיבטים שבהם הצלחנו", הוא אומר.

מנעתם הסלמה?

"אני לא רוצה להתייחס לזה כי יש עדיין רגישות סביב זה. צריך לשים גם את הקונטקסט הזה בתוך ההקשר. המחבל לא חזר. יש גם יסודות שהם מאוד לא טובים בתוך הדבר הזה ויש גם היבטים של הצלחה. חלק מזה להכיל את המורכבות הזו".

מתקן גרעין באיראן. AP
איראן ממשיכה לדהור לפצצה/AP

על הייטק ומהפכה משפטית

אל"מ ג' מספר כי למרות גל הפיטורים בהיי-טק, לחיילי 8200 תמיד יש ביקושים בחוץ ולכן האתגר קיים אך הוא בחר בריאיון בהתמקדות באתגר אחר. לדבריו, בשער הכניסה ליחידה יש 70% חיילות ולמרות זאת, האחוז שלהן בקרב הקצינות הבכירות כמו בדרגות סא"ל הוא נמוך מאוד ולשם כך פתחו במיקוד לשיפור המציאות והתאמות ליצירת תנאים מאפשרים להעלאת היקף הקצינות. "יש פער בין גברים לנשים. המצב הוא לא טוב למרות שהדמוגרפיה מראה שזה היה צריך לקרות", הוא מתאר. "אחרי עבודה ומיקוד הגענו לכך ש-50% מכלל הסא"לים הן 5 סא"ליות. הבנו שאנחנו מפספסים 50% מהטאלנטים. אפילו בסמל היחידה שעיצבנו יש במרכז אישה".

כאמור, גם המהפכה המשפטית לא נעלמה מעיניו של אל"מ ג' בצל דברי אנשי 8200 במילואים שהודיעו כי לא יגיעו למילואים אם החקיקה תימשך. "אני לא נתקלתי בסרבנות", מספר הקצין הבכיר בריאיון לוואלה!. "יש מורכבויות, אבל רוח עשייה מאוד משמעותית. אנחנו חומת המגן של המדינה. חובתנו לשמור עליו חזק ולא משנה מה יהיה קדימה - אנחנו חלק מפתרון ולא הבעיה".

אבל היו עצומות. היו קריאות והפגנות בשם המילואים של 8200

"השאלה המרכזית היא בהקשרים של המילואים. היו כל מיני קבוצות ווטסאפ שבהן היו התכתבויות. היו כאלה שהציעו שבנקודת הזמן הזו הם מרגישים אי נוחות ביחס להתנדבות למילואים. בהקשר הזה הגישה שלנו היא גישה שבגדול אומרת שאנחנו חומת המגן של מדינת ישראל, כל מה שנוגע להגנה, לא רוצים שיכנס בשום צורה בשום הקשר שיכול לפגוע בו, לא להכניס את הדיון שמתקיים כרגע בחוץ לתוך המרחב הזה. זו הגישה הבסיסית שלנו. עם זאת, אפשר להבין את הקושי של כאלה ואחרים. אנחנו חושבים שזה לא יכול להוות חלק ממה שיכול לפגוע. וזו גישה כללית. בתוך זה אני לא יודע להצביע על שום פגיעה מבצעית שמתרחשת מתוך הדבר הזה. אני יכול להגיד לך שאין. בווודאי לא נתקלתי במקרה שבו אמרתי למישהו אנחנו צריכים אותך עכשיו ואמר לי לא. בזה לא נתקלנו ברגע. זה לא אומר שלא נערך לזה שזה יכול לקרות בהמשך אבל כרגע לא נתקלנו בזה".

ראיון עם מפקד יחידת מפמ"ר 8200 מודיעין בזמן אמת. דובר צה"ל
אל"מ ג': "אין פגיעה מבצעית מהסירוב להגיע למילואים"/דובר צה"ל

ולא מציק לך שזה מגיע דווקא מ-8200 ומחיל האוויר שגם ככה נתפסים כאליטיסטים?

"אין הנחתום מעיד על עיסתו בהקשר הזה. במרכז שאני מכיר, ב-8200 שאני מכיר, אני לא תופס אותה כאליטיסטית ולא כלא מייצגת את החברה ולא את הפילוח בחברה, זה לא תואם את המאמצים בהקשר של החברה הישראלית ולא מתייחסים כך לעצמנו. הפוך. חשוב לי להגיד שמבקשים מאיתנו יותר מהר יותר מדויק בכל אחת מהזירות. בזה השקענו. אני גאה שהמרכז מצליח לנהל את המתח וגם להצטיין בכל מפגש עם האויב שאליו אנחנו נדרשים ולא לוותר על התהליכים שבונים אותנו טוב יותר באמצעות שינוי שיטת הפעלה וטכנולוגיות והשימוש של התפקידנים במרכז".

ביציאה ממשרדו של אל"מ ג' המתינו עשרות חיילים בסדיר. אחד החיילים שאל על מה הכתבה והוא נענה בכך ש"אין באמת חיילים מהפריפריה ב-8200". אחת החיילות השיבה: "אתה צודק. אני היחידה פה מקריית גת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully