דגלי חיזבאללה, לבנון ופלסטין. אייל מרגולין, פלאש 90
דגלי חיזבאללה, לבנון ופלסטין/פלאש 90, אייל מרגולין

היחידה הסודית של חיזבאללה שמאיימת על הצפון

עודכן לאחרונה: 17.3.2023 / 21:52

לאחר הפיגוע בצומת מגידו, הזרקורים של מערכת הביטחון מופנים כעת ליחידה 133 שהקים ארגון הטרור בלבנון, ואחראית על גיוס סוכנים פלסטינים והוצאת פיגועים. עם זאת, גורמים ביטחוניים לא שוללים את האפשרות שגם חמאס מעורב באירוע. "נסראללה מוכן לקחת יותר סיכונים"

"חיזבאללה שולט בדרום לבנון, ובמיוחד באזור הגבול עם ישראל, כמו בכף ידו", אמר בכיר לשעבר במודיעין. "אם פלסטיני שלא מכיר היטב את האזור יחצה כפר שיעי בדרום לבנון ומהרכב שלו ישמעו בקולי קולות את הלהיט ההיסטרי 'אתה המזל' של הזמר המצרי עומר דיאב בתוך זמן קצר מפקדי השטח של חיזבאללה יידעו על כך. זו שליטה אינטימית שמבוססת על תמיכה קיצונית של נאמני הארגון וכל אנומליה במרחב מדווחת מהר". לכן אותו בכיר לשעבר וגורמים בכירים נוספים במערכת הביטחון מעריכים שגם אם כוח פלסטיני אחראי על החדרת המחבל מהפיגוע בצומת מגידו, עדיין הייתה מעורבות של ארגון הטרור.

בכיר מאוד במערכת הביטחון, אמר לוואלה! כי האירוע בצומת מגידו מחזיר אותו 21 שנים לאחור, ל-12 במרץ 2002, כששני מחבלים פלסטינים חצו את הגבול מלבנון ליד קיבוץ מצובה, ורצחו שישה ישראלים. בחקירה של המוסד ואמ"ן התברר כי הייתה זו "יחידה 1800" של חיזבאללה שגייסה והפעילה את המחבלים. על היחידה פיקד חאג' ח'אליל ח'ארב, שנע בין עולמות הפשע, בדגש על סחר בסמים ואמצעי לחימה, לבין קידום פעולות טרור בעזרת גיוס סוכנים פלסטינים לפיגועים.

אחרי מלחמת לבנון השנייה הצטבר מודיעין כי בצמרת חיזבאללה הוחלט לפרק את יחידת 1800 ולבנות אותה מחדש תחת שם הקוד "יחידה 133", ולמנות כמפקד את מחמד עטאיא, סגנו של חאג' ח'אליל ח'ארב שהועבר הצידה באלגנטיות. גורמי ביון זרים העריכו אז כי מנהיג ארגון הטרור, חסן נסראללה, החליט כי סמכויותיה של היחידה לגייס ולהפעיל סוכנים לטרור יורחבו לטורקיה ואירופה, ולא רק מלבנון - אלא גם מרצועת עזה ואזור יהודה ושומרון.

הפיגוע בצומת מגידו: כל הפרטים על הפרשה הביטחונית החמורה/מערכת וואלה!

חלפו שנים וכגודל הציפיות, כך גודל האכזבות בארגון השיעי - יחידה 133 לא סיפקה את היעדים שהוצבו לה, בין היתר בזכות עמידה נכונה של המודיעין הישראלי והגנה של צה"ל בגבול. באזור שנת 2012 נחשפה הפעלת סוחרי סמים מנצרת ומהכפר רג'ר שעל גבול לבנון, שהבריחו בתיקי ספורט 10 ק"ג של חומר נפץ מתקדם ואיכותי, שכמותו אין בשטחים. עד היום נותרה בגדר תעלומה השאלה - למי היו מיועדים חומרי הנפץ? ההערכה היא שעבור "תאים רדומים" בישראל שהתכוננו לפעולה לפי פקודה מביירות.

ככל שחלפו השנים שמו של ח'ארב עלה יותר ויותר במרחב הלבנוני-ישראלי עד לחזרתו לקדמת הבמה בשנת 2021. אז אישרו גורמי ביטחון כי הטרוריסט, שמבוקש גם על ידי האמריקנים, מסתובב קרוב מאוד לשולחן מקבלי ההחלטות בצמרת השיעית בארץ הארזים, ולא רק מושך בחוטים של יחידת 133. ניתן להעריך שחזרתו נעוצה במערכת היחסים הענפה שלו עם משפחות סוחרי הסמים והנשק בקרב ערביי ישראל, אותן הוא מכיר במשך עשרות שנים מעסקאות הסמים השונות שניהל.

"כל ציר חדירה והברחה שנבנה בין לבנון לישראל מבוסס על ציר פלילי, ורק לאחר מכן הוא משמש גם לפעילות חבלנית עוינת, לכן אם רוצים להשיג שליטה - צריך להכניס לתמונה אנשים שמבינים בשני התחומים. לכן, להערכתי, כדי להגביר השליטה בצד הישראלי נכנס לתמונה דמות כמו ח'ארב. סיפור כזה של חדירה מצד לצד כולל רעיון להחזרת החודר מבוסס אך ורק על שליטה בשני הצדדים", הסביר הגורם הבכיר לשעבר. "מסקרן מאוד יהיה לדעת מי הסיע את המחבל מאזור גבול לבנון לצומת מגידו. לא אתפלא אם קיבל עזרה מסוחרי סמים ואמצעי לחימה בצד הישראלי".

דגלי חיזבאללה, לבנון ופלסטין. אייל מרגולין, פלאש 90
דגלי חיזבאללה, לבנון והרשות הפלסטינית/פלאש 90, אייל מרגולין

בתוך כך, בתקופה האחרונה דיווחה עוצבת הגליל, בפיקודו של תא"ל שי קלפר, על לא מעט שינויים ומתח מתגבר באזור הגבול. מחשש לאירוע על הגבול, ובעקבות מודיעין שנערם על שולחן צמרת המטה הכללי בצה"ל, הוחלט להגביר את העירנות באזור. גורם ביטחוני בכיר הסביר כי לולא העירנות באזור, לא הייתה מתקבלת החלטה לחסום את הדרכים חזרה לגבול. לדבריו, איכות המטען שהתפוצץ בצומת מגידו, והעובדה כי סגנונו לא מתאים לאזור, הובילו להחלטה המהירה.

בינתיים, בישראל לא קובעים באופן חד משמעי כי חיזבאללה הוא האחראי היחיד על החדרת המחבל והפיגוע בצומת מגידו. על פי הערכות, קיימת אפשרות כי גם חמאס מעורב בפעולה, והעניק סיוע לחיזבאללה בצד הישראלי. לכן, הפרשה כולה נחקרת תחת מאמץ משולב של צה"ל, שב"כ, המשטרה והמוסד. גורם ביטחוני בכיר אמר אחרי הפיגוע כי "כבר כמה זמן יש חיבור בין שתי הזירות. נסראללה מדבר על זה, בזמן שלבנון נחלשה הוא מרגיש יותר בטוח לפעול. הוא מורתע ממלחמה אבל מרגיש שהוא יכול לקחת סיכונים. נסראללה עומד מאחורי הפעולה רק אם חשב שלא יחברו את זה אליו".

"גם אצל הפלסטינים בלבנון אנחנו מרגישים יותר ביטחון", המשיך הגורם הביטחוני הבכיר. "חאלד משעל וסלאח אל ערורי מסתובבים שם כמלכי הארץ. רק לאחרונה אמר משעל כי 'ההתנגדות' תקיף את ישראל מכל הכיוונים. המטרה של חמאס זה לייצר רב זירתיות". מדובר באתגר הולך וגובר עבור צה"ל בגבול לבנון, במיוחד כשקצב בניית המכשול לא משביע רצון וממשלת ישראל טרם העבירה את התקציב הנדרש לבניית הגדר והצבת החיישנים באזורים המורכבים בגבול.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה במהלך נאומו 25 במאי 2022. רויטרס
"מוכן להסתכן יותר". נסראללה/רויטרס

השינויים בזירה הלבנונית מחייבים העמקה בסוגיה המדינית-ביטחונית בלבנון, בעיקר בקרב 200 אלף הפלסטינים החיים בארץ הארזים, שמרביתם מתגוררים בעשר מחנות פליטים מטריפולי בצפון, דרך ביירות, צור, צידון ובקעת הלבנון בדרך לסוריה. למרות שמבחינת מספרים פעילי הפתח בלבנון רבים יותר, חמאס מוגדר כארגון דומיננטי יותר מבחינה צבאית, מדינית ופוליטית בהתאם לקשריו עם צמרת חיזבאללה. נציג חמאס הבכיר בלבנון על הנייר הוא ג'יהאד טהא, שמנהל את מערכת היחסים השוטפת מול הממשל הלבנוני והארגונים השונים. עם זאת, בעל ההשפעה הגדולה הוא סגן ראש הלשכה המדינית בחמאס, סאלח אל ערורי, שמרבה לעסוק בעניינים צבאיים, ולכן נמצא לאחרונה הרבה על ציר לבנון-איראן.

בכירי חמאס בולטים בנוף הלבנוני, והנציגות הבכירה של ארגון הטרור אחראית לקדם את בניית הכוח והפעילות של שתי יחידות מובחרות חדשות - "שימאלי", ו"ח'אלד עלי". היחידות עוסקות בפעילות קומנדו, במחקר ופיתוח אמצעי לחימה וייצור של רקטות מדויקות. בתוך היחידות יש כוחות מיוחדים שעברו הכשרות בלבנון ובאיראן ומתמחות בצליפה, חבלה, איסוף מודיעין, סיור, נ"ט, הפעלת רחפנים, לוחמה אלקטרונית וסייבר, פשיטה ימית, ויש מי שטוען ששימוש בגלשנים למעבר גבול. הערכה בישראל שמדובר במאות פעילים שמתאמנים במחנות ומתקני אימונים בלבנון.

על פי הערכת גורמי ביטחון, היחידות הקטלניות של חמאס מתמזגת עם האינטרסים של מנהיג חיזבאללה, שמאז קיץ 2022 מנסה להגביר את המתח עם ישראל בעזרת נאומיו, וטוען כי החיכוך על צה"ל גובר לאורך הגבול עם ישראל. לדברי גורם ביטחוני בכיר, ישנה הערכה כי פעילי "כוח רדואן", לוחמי העילית שחזרו מהלחימה בסוריה ללבנון, "מחפשים אקשן ולשם כך הם הגיעו לגבול ישראל - כדי לחמם את האזור".

חיילי חיזבאללה אוחזים בדגלי הארגון לציון יום ההתנגדות בכפר כילה בדרום לבנון 25 במאי 2021. רויטרס
חיילי חיזבאללה/רויטרס

אחראי המחקר של "מרכז עלמא לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון", שמתמחה בניתוח מודיעין גלוי על חיזבאללה, טל בארי, סיפר לוואלה! לאחרונה יש נוכחות גוברת של כוח רדואן על הגבול. "חיזבאללה חושב שהוא יכול להרשות לעצמו, אף אחד לא עוצר אותו. זה עוד יותר התחזק במהלך המשא ומתן על הגבול הימי", הסביר בארי. "נסראללה בגיבוי איראני עבר את נקודת האל-חזור - אחרי שהוא איים הוא הבין שלא יוצאים למלחמה, אבל אין לו בעיה ליטול סיכונים מחושבים. חיזבאללה מוכן להסתכן ועושה רושם שגם בתוך הארגון ניתנת לו המוטיבציה לפעול".

על חזרתו של חאג' ח'אליל ח'ארב לקדמת הבמה בחיזבאללה, במיוחד בשל קשריו מול הפלסטינים בלבנון ומול משפחות הפשע בישראל, אמר בארי כי "אם חיזבאללה אחראי לפעולה במגידו - זו הצלחה אדירה של יחידה 133. היחידה היא החשודה המיידית כי היא אחראית על גיוס הסייענים והצירים בגבול".

לדבריו של בארי, שעוקב במשך שנים רבות אחרי ארגוני הטרור בלבנון, חיזבאללה מטפח את חמאס בלבנון באמצעות ענף אזרחי, פרט לקשרים הצבאיים בין הארגונים. "האחראי על הקשר האזרחי מטעם חיזבאללה עם הפלסטינים, בעיקר בדרגי השטח, הוא חסן חבאללה ששומר איתם על קשר קבוע. זה בא לידי ביטוי בפתרון סכסוכים בין פתח לחמאס, קמפיינים בתוך מחנות הפליטים של רופאים, מתן תרופות, ופעולות להעלאת המודעות לתברואה וניקיון. הכוח הצבאי של חמאס בלבנון מאיים במידה מסוימת על האינטרס של חיזבאללה כמו שיגורי רקטות לעבר ישראל בשנים האחרונות, ולכן חיזבאללה מנסה להחזיק את כלל הפלסטינים קרוב ועל אש קטנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully