יהודה ניסנמן פורץ שער יפו במלחמת ששת הימים. ראובן קסטרו
יהודה ניסנמן פורץ שער יפו במלחמת ששת הימים/ראובן קסטרו

"הירדנים היו בכל מקום": הנהג שפרץ את הדרך לעיר העתיקה משחזר

עודכן לאחרונה: 27.5.2022 / 16:28

כשפרצה מלחמת ששת הימים, יהודה ניסנמן מיהר להתייצב למילואים. הוא לא חשב שכבר ביום הראשון ללחימה הוא ישחק תפקיד היסטורי בפריצת שער יפו. 55 שנה אחרי, ניסנמן נזכר בשיחה עם מפקד חטיבת השיריון במילואים על הרגעים בהם שוחררה ירושלים. "בזכותו, העיר חוברה לה יחדיו"

כשיהודה ניסנמן התייצב למילואים כנהג טרקטור במלחמת ששת הימים, הוא לא דמיין שיהיה לו תפקיד היסטורי בפריצת הדרך לעיר העתיקה בירושלים. 55 שנים אחרי, הוא נפגש בעיר העתיקה עם מפקד חטיבת הראל אל"ם אלעד צורי וסיפר לו כיצד הוא פרץ את שער יפו תחת ירי של צלפים ירדנים.

ניסנמן, כיום בן 80, היה בן 25 כשפרצה המלחמה, מספר כי הוא גויס למילואים שבוע לפני הפלוגה שלו, והוא נשלח לסייע בביצורים סמוך לכפר קאסם. ביום הראשון של המלחמה הוא התבקש לעלות ולפגוש את החטיבה בירושלים, אך התעכב בהגעה בגלל שלאורך הדרך הוא נתקל בטנקים הפוכים שנתקעו בדרך וביקשו שהוא יחלץ אותם.

"הגעתי לבנייני האומה לפיקוד מרכז, היו שם עוד שני טנקים שהמנועים הלכו להם, פתאום בא אליי בריצה רב סרן מחיל ההנדסה ואומר 'תשמע, הצנחנים רוצים לפרוץ לעיר העתיקה, הטנק שלהם נתקע בשער האריות, רוץ לשער יפו ותפרוץ אותו, תקבל חבלנים", שחזר.

יהודה ניסנמן פורץ שער יפו במלחמת ששת הימים ואלעד צורי מח"ט הראל. ראובן קסטרו
"ירושלים - בנפשי ובדמי". ניסנמן ומפקד חטיבת "הראל"/ראובן קסטרו

נהג הטנק נשמע לקריאה, נסע לבדו והגיע סמוך לשער יפו, שהירדנים חסמו בקיר בלוקים. "היה כאן בלאגן, מהר מאד עברה השמועה בירושלים שמשחררים את העיר העתיקה והרבה אנשים דתיים רצו לכיוון ועלו על מוקשים", סיפר ניסנמן.

כשהגיע, ניסנמן קיבל הוראה לפרוץ את הקיר. "אני אוהב את ירושלים, זה בנפשי ובדמי וההתרגשות הייתה עצומה", נזכר. "הייתי במין אקסטזה. במלחמה הזמן משחק בחיי אדם. כמה שעושים משהו יותר מהר, אתה מציל חיי אדם. הצנחנים עוד לחמו ברוקפלר והטנק היה תקוע בשער האריות. הירדנים עוד היו בכל מיני מקומות גבוהים וצלפו עלינו. כשאני עובד עם הטרקטור יש רעש, אני לא שומע את הכדורים. יש לי מזל שלא פגעו בי".

עוד בוואלה!

לקראת מצעד הדגלים: המשטרה תגברה כוחות והעלתה כוננות מחשש למהומות

לכתבה המלאה
פריצת שער יפו במלחמת ששת הימים. מתוך אלבומו של יהודה ניסנמן, אתר רשמי
"יש לי מזל שלא פגעו בי". ניסנמן בפריצת שער יפו/אתר רשמי, מתוך אלבומו של יהודה ניסנמן

"בזכות יהודה זו עיר שחוברה לה יחדיו", מחייך אל"ם צורי, מפקד חטיבת הטנקים "הראל". "המורשת המשמעותית של החטיבה באה לידי ביטוי בסיפורים הרבים של אנשי חטיבה, בהם סיפורו של יהודה ניסנמן".

הוא הדגיש את המשמעות הגדולה שיש בלשמוע את סיפורו של ניסנמן מפיו, במקום שבו הוא קרה - שער יפו בירושלים. "שמחתי לפגוש את יהודה ולשמוע ממנו על מורשת הקרב החטיבתית", סיכם, "תחושת המחויבות והאומץ שהנחו את יהודה וחבריו ממשיכים להנחות אותנו כיום ובזכותם אנו מוכנים ליום פקודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully