שרידי המתחם שבו הסתתר מנהיג דאעש אל-בגדאדי, סוריה, 27 באוקטובר 2019. AP
שרידי המתחם שבו הסתתר מנהיג דאעש אל-בגדאדי, סוריה, 27 באוקטובר 2019/AP

חושש מבוגדים ומחופש לרועה צאן: הימים האחרונים של אל-בגדאדי

6.11.2019 / 11:12

במהלך החודשים האחרונים למנוסתו, מנהיג דאעש לקח עמו שפחה יזידית, גם כשנע ממקום למקום עם נאמניו האחרונים. הוא היה אובססיבי לגבי ביטחונו ובריאותו, ולפעמים הסתתר מתחת לאדמה

במהלך החודשים האחרונים למנסותו, מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אבו בכר אל-בגדאדי היה נסער ובחרדה מבוגדים. לעתים הוא התחפש לרועה צאן, לפעמים הוא הסתתר מתחת לאדמה, כשבמשך כל הזמן הוא היה תלוי במעגל הולך וקטן של נאמנים.

מקורביו תיארו אדם שהיה אובססיבי לגבי ביטחוני ומצבו הבריאותי, הוא ניסה למצוא מקומות מפלט בעיירות ובמדבריות של מזרח סוריה, סמוך לגבול עיראק, עם התפוררות המדינה האסלאמית. לבסוף, "החליף" בעיני עצמו עזב את שטחי דאעש לחלוטין, והשתחל אל אזור במחוז אידליב שבשליטת ארגונים הקשורים לאל-קאעדה, שהיו יריביו. הוא פוצץ את עצמו ב-26 באוקטובר במהלך פשיטה של כוחות אמריקניים על ביתו המבוצר היטב.

במשך חודשים הוא החזיק נערה יזידית בתור שפחה, והיא סיפרה לסוכנות הידיעות אי-פי כיצד הוא לקח אותה עמו לאורך נתיב ההימלטות שלו, בזמן שהוא נסע עם המעגל הקרוב ביותר שלו, שכלל שבעה אנשים בלבד. לפני כמה חודשים העביר אל-בגדאדי את הסמכויות שלו לאדם שככל הנראה הוא מי שהוכרז על ידי דאעש כיורשו.

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש, 29 אפריל 2019. עיבוד תמונה
לא סמך על אף אחד בימיו האחרונים. אל-בגדאדי/עיבוד תמונה

הנערה היזידית, ששוחררה מהשבי בפשיטה אמריקנית במאי, אמרה כי אל-בגדאדי ניסה לראשונה לברוח לאידליב בסוף 2017. היא אמרה כי לילה אחד היא הועמסה אל שיירה בת שלושה כלי רכב, שכללה את מנהיג דאעש, אשתו ומאבטחיו, שעשתה את דרכה לצפון-מערב סוריה.

לדברי הנערה שהייתה אז בת 17, השיירה הגיעה לכביש ראשי אך שבה על עקבותיה, ככל הנראה מחשש שהיא תותקף. במשך כשבוע הם שהו בעיירה הג'ין, הסמוכה לגבול עם עיראק, ובהמשך הם עברו צפונה לדאישה, עיירת גבול נוספת בסוריה שהייתה בשליטת דאעש. בדאישה הוחזקה הנערה במשך ארבעה חודשים בבית חותנו של אל-בגדאדי, עוזר קרוב ששמו אבו עבדאללה א-זובי. אל-בגדאדי היה מבקר אותה לעתים קרובות ואונס אותה, ולעיתים מכה אותה.

עוד בוואלה!

טורקיה לכדה את אחותו של אל-בגדאדי: "מכרה זהב מודיעיני"

לכתבה המלאה
צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

הוא היה נע רק בלילה, כשהוא נועל נעלי ספורט ומכסה את פניו, תמיד עם כחמישה אנשי ביטחון שפנו אליו כ"חאג'" "או "שייח", סיפרה הנערה. "כששאלתי אותו משהו הוא לא היה נותן לי תשובה מטעמי ביטחון. לא כולם ידעו היכן הוא נמצא", הוסיפה.

באביב 2018 היא נמסרה לגבר אחר שהוציא אותה מדאישה. זו הייתה הפעם האחרונה שהיא ראתה את אל-בגדאדי, שהמשיך לשלוח לה תכשיטים במתנה. ככל הנראה, אל-בגדאדי עבר לאחר מכן ממקום למקום במזרח סוריה, במשך השנה שלאחר מכן, כשכמעוז אחר מעוז של דאעש נפל בידי הכוחות הכורדיים שנתמכו על ידי ארצות הברית, לפני שעבר לאידליב באביב האחרון.

"הכול זה בגידה", נזכר סג'יט בצעקות של אל-בגדאדי. סג'יט, עיראקי שהיה נשוי לאחת מבנותיו של אל-זובי, נעצר על ידי הרשויות בעירארק בחודש יוני. לדבריו, הוא ראה את אל-בגדאדי כמה פעמים במשך 18 חודשים, בפעם הראשונה בהג'ין בסוף 2017. הפעם האחרונה הייתה באזורי המדבר לאורך הגבול בין סוריה-עיראק, זמן לא רב לפני לכידתו. לדבריו, אל-בגדאדי הפקיד עליו את המשימה להעביר מסרים בכונני USB לסגניו בתוך עיראק.

חגורת נפץ לפני השינה

מוחמד עלי סג'יט, גיסו של אל-בגדאדי, סיפר בריאיון לרשת אל-ערביה בשבוע שעבר כי במהלך אותה תקופה, אל-בגדאדי היה בהתמוטטות עצבים והתלונן על בגידות מצד מושלי המחוזות של הארגון. גורמים עיראקיים וגורמים סוריים-כורדיים אמרו כי הם טיפחו בנפרד מקורות שהובילו למנהיג דאעש, וככל הנראה סג'יט היה אחד מהם.

גורם אמריקני אמר כי נראה כי שהכורדים בסוריה הצליחו להשיג "אורח" בתוך המעגל הפנימי של אל-בגדאדי, שהמידע שהועבר היה משמעותי לתפיסתו. סג'יט אמר כי תנועותיו של אל-בגדאדי היו מוגבלות מאוד, ככל ששטחי "המדינה האסלאמית" הצטמצמו.

הוא הסתובב עם חגורת נפץ, ואפילו ישן עם אחת בקרבתו. כמו כן, הוא הכריח את אנשיו לשאת חגורות איתם. הוא מעולם לא השתמש בטלפון סלולרי, ורק ליועצו אבו חסן אל מוהג'יר היה אחד - גלקסי 7, לפי סג'יט, העצור בעיראק. הלחץ החמיר את הסוכרת שממנה סבל אל-בגדאדי, והוא נאלץ כל הזמן לפקח על רמת הסוכר בדם שלו ולקחת אינסולין. לדבריו, הוא לא צם ברמדאן ואילץ את עוזריו לא לצום גם כן. לעתים, אל-בגדאדי התחפש לרועה צאן.

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

סג'יט סיפר עוד שכשראש מערך הביטחון של אל-בגדאדי, אבו סבאח, קיבל מידע על פשיטה אפשרית באזור הגבול שבו הסתתרו, הם פירקו את אוהליהם והסתירו את אל-בגדאדי ואל-מוהג'ר בתוך בור מכוסה בעפר. הם נתנו לכבשים לרעות מעל הבור כדי להסוות אותו עוד יותר. לאחר שחלף האיום, הם חזרו והקימו מחדש את האוהלים.

אל-בגדאדי עבר מקום עם מעגל של חמישה עד שבעה אנשים, כולל אל-מוהג'ר, א-זובי ואבו סבאח; ומושל הארגון לשעבר בעיראק, שמכונה תייסיר או אבו אל חכים. אל-מוהג'ר נהרג באותו יום שבו שחוסל אל-בגדאדי בפעולה אחרת של ארצות הברית יחד עם הכורדים. א-זובי נהרג בפשיטה בחודש מרץ. ביום שני אמרו גורמים רשמיים בטורקיה כי הם עצרו את אחותו הגדולה של אל-בגדאדי בצפון-מזרח סוריה באזור עאזאז.

סג'יט סיפר כי מנהיג דאעש היה גם בקשר עם סגנו הבכיר, חאג'י עבדאללה. גורמים עיראקיים סבורים כי אל-בגדאדי מינה אותו לאחראי על מרבית ענייני הניהול והכספים של הארגון. סג'יט אמר כי הוא מאמין שהוא למעשה האיש שדאעש מינה כממשיך דרכו של אל-בגדאדי, שמוכר בכינוי אבו איברהים אל-האשמי אל-קוריישי.

"אף אחד לא ציפה שהוא באמת יהיה כאן"

גורמים אמריקניים אמרו כי הם לא יודעים מתי הגיע אל-בגדאדי לאידליב, אך אמרו כי הוא בחר באזור זה מכיוון שהייתה זו הטריטוריה האחרונה שמחוץ לשליטת ממשלת סוריה. גורמים כורדיים בסוריה אמרו כי הם איתרו את תנועותיו במאי, אולם הם חשדו שעזב לשם לאחר נפילת המעוז האחרון של דאעש בסוף מרץ.

באידליב הסתתר אל-בגדאדי בעיר הברישה, שנמצאת במרחק של חמישה ק"מ מהגבול עם טורקיה. כמו רבות מעיירות הגבול במחוז, היא הייתה מלאה בעקורים מאזורי המלחמה של סריה והיא נמצאת בשליטת תחריר א-שאם, לשעבר הזרוע של אל-קאעדה בסוריה וארגון יריב של דאעש.

המתחם היה שייך לאדם ששמו אבו מוחמד אל-חלבי. כמה תושבים סיפרו שהוא היה סוחר בכבשים, אבל היה לו מעט קשר עם שכניו. הם לא הזדהו מחשש שייפגעו. גורמים עיראקיים אמרו כי "האיש הטכני" של אל-בגדאדי, שדאג לכל ענייני הלוגיסטיקה שלו, נהרג יחד עמו בפשיטה.

אחד התושבים אמר כי ראה קרוב ל-12 מסוקים חגים בשמי העיירה לפני השעה 23:00, בערב הפשיטה. האמריקנים הזהירו את התושבים להתרחק מהבית משום שהם הולכים לפוצץ אותו. "אף אחד לא באמת ציפה שאל-בגדאדי יהיה כאן", אמר תושב אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully