לקאבר סטורי - מסע היסורים במשלוחים החיים/אתר רשמי, קבוצת "ישראל נגד משלוחים חיים" וארגון AWF-TSB

1,700 ק"מ של גיהנום בדרך לצלחת שלנו: תיעוד נדיר מהמשלוחים החיים

15.8.2019 / 13:56

תחקיר בינלאומי חדש שמתפרסם לראשונה בוואלה! NEWS חושף תמונות קשות לצפייה ממסע הסבל שעוברים עגלים ממזרח אירופה עד לנמלים בישראל, כשהם דחוסים בצפיפות וספוגים בהפרשות, ללא גישה למים או לאוורור. "משרד החקלאות יודע - ונותן לאסון להמשיך"

תחקיר בינלאומי חדש על משלוחים חיים מביא תיעוד מטלטל מהדרך הנכפית על העגלים במשאיות צפופות, לאורך כבישי אירופה, עד לנמלים שבהם הם מועמסים על אניות מטען בדרך לחיפה. התחקיר מתפרסם לראשונה בוואלה! NEWS והשבוע הוא צפוי להתפרסם גם באירופה.

המשלוחים החיים של בקר וצאן ממשיכים להדיר שינה מפעילי זכויות בעלי חיים, שמתריעים על הדרך והאופן בהם מובא בקר ארצה, בתנאים-לא-תנאים, רק כדי לסיים את חייו בבית מטבחיים בישראל ומשם לאטליזים, למנגלים ולצלחות ה"קרניבורים". כעת, התחקיר הבינלאומי מציג גם את הסבל העובר על הבקר בהובלה. המראות הקשים, שחלקם טרם נצפו מעולם, כוללים עשרות שעות צילום, כשהקטעים החשובים ביותר נערכו לשלושה סרטונים החושפים את פני התעשייה.

עגלים. AWS, אתר רשמי
יותר מאלף קילומטרים בכבישים ובים. התמונות מהמשלוחים החיים/אתר רשמי, AWS

התחקיר נערך בשיתוף פעולה בין ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" עם AWF-TSB, ארגון גרמני שוויצרי ידוע ופעיל ביותר באירופה, שאחראי בין היתר לחשיפה העולמית למשלוחים חיים על גבול טורקיה, לפני שנתיים. פעילים משני הארגונים עקבו הפעם אחרי משלוח בעלי חיים, החל מארץ המוצא בליטא, במשאיות הנעות יומם ולילה בכבישי מדינות אירופה, דרך נמלי הים של קרואטיה וסלובניה, הגעתם לחיפה לאחר מספר ימים באנייה ומשם שוב דחוסים במשאיות עד הגעתם להסגרים בישראל.

מדובר באלפי עגלים בכל משלוח. את המספרים המדויקים יודעים היבואנים ומשרד החקלאות. מנתונים שפורסמו בעבר עולה שבשנת 2017 יובאו לישראל כחצי מיליון עגלים וטלאים חיים ושלמרות ההתנגדות הגוברת של פעילי זכויות בעל חיים, המספר הולך וגדל מדי שנה.

תמונות קשות | צפו בתיעוד מהמשלוחים החיים:

צילום: קבוצת "ישראל נגד משלוחים חיים" וארגון AWF-TSB, עריכה: ניב מעוז
"מפקחי הווטרינריה ראו מיד שאם יותר לחיות להמשיך כך במסע יתכן שהן לא ישרדו"

למרות המודעות הגוברת כביכול לצער בעלי חיים וליתרונות אורח החיים הטבעוני, התיאבון הישראלי הקולקטיבי לבשר בכלל ולבשר טרי בכלל זה רק גדל. מנתוני 2018 עולה שחלה עלייה של 37% ויובאו 685 אלף בני בקר וצאן בדרך של משלוחים חיים.

הדרך לא סימפטית על פי כל אמת מידה אנושית, בין היתר גם במשלוח שיצא לפני כחודש מחוות הגידול ויגיע לבוקר הישראלי או לבית המטבחיים הישראלי בעוד כחודש. זאת, בשל המגמה הגוברת להעדיף לייבא ארצה בעלי חיים ולשחוט אותם כאן. לטענת גורם במשרד החקלאות, גם ייבוא בשר בקירור נמצא במגמת עלייה.

עגלים. AWS, אתר רשמי
במשאיות נמצאו צפיפות איומה - ותמותה/אתר רשמי, AWS
עגלים. AWS, אתר רשמי
תשישות קיצונית ועגלים שלא מסוגלים לקום/אתר רשמי, AWS

לחצו ועקבו אחר המסלול שעוברים העגלים:

במהלך המעקב באירופה, ובעזרת המשטרה והשירותים הווטרינריים בפולין, עצרו הפעילים שתי משאיות מדגמיות בהם נמצאו צפיפות איומה ותמותה. "בעלי החיים היו במצב מזעזע. חלקם לא יכלו לעמוד בכלל", מדווחים הפעילים שעקבו אחר המשלוח.

לא מסוגלים לקום, ספוגים בהפרשות

המשלוח המדובר יצא לדרכו מליטא ב-20 ביולי, ולאחר מעקב של 1,700 ק"מ, שכלל עצירת משאיות על ידי המשטרה הפולנית, הגיעו המשאיות לנמל ראסה בקרואטיה - לאניה Phoenix I ולנמל קופר בסלובניה - לאניה Holstein Express. שם, תועד המשלוח מועמס על שתי האניות והתיעוד המשיך בישראל עם הגעתן של האניות לחיפה ב-30 ליולי וב-1 באוגוסט. הוא המשיך להסגרים בשבוע שעבר, עד 8 באוגוסט.

הפעילים כפו את הביקורת בפולין כ-12 שעות לאחר שהועמסו על המשאיות. "מפקחי הווטרינריה ראו מיד שאם יותר לחיות להמשיך כך במסע יתכן שהן לא ישרדו", הם מדווחים בדוח שחיברו. "התנאים על המשאית כבר היו נוראיים, הטמפרטורה עלתה, אם כי עדיין מעט מתחת ל-30 מעלות צלזיוס, אבל ידענו שבמדינות דרומה מפולין הטמפרטורות גבוהות בהרבה. אין ברירה אלא לפרוק במהירות את החיות למשך 24 שעות, אולם למצוא מקום שיקבל כמעט 400 עגלים זה קשה מאוד". בינתיים, המפקחים תיחקרו את הנהגים. לבסוף הם קנסו אותם ופתחו בהליכים מנהלתיים כנגד המוביל.

עגלים. AWS, אתר רשמי
תיעוד מטלטל. התמונות מהמשלוחים החיים/אתר רשמי, AWS
עגלים. AWS, אתר רשמי
"מצב מזעזע, חלקם לא יכלו לעמוד בכלל"/אתר רשמי, AWS
חלק מהבקר שבמשלוח היה בשלב הזה כל כך מותש, שאף בשתייה ואכילה לא גילה כל עניין

המפקחים הווטרינריים הפולנים, בדוח משלהם המצוטט בתחקיר, ציינו כי הבחינו אצל העגלים בפציעות שנגרמות כתוצאה ממרחב ראש לא מספיק, בצפיפות יתר לתנאי מזג האוויר וגיל בעלי החיים, בתשישות קיצונית ובעגלים שלא מסוגלים כבר לקום, אחד מהם עם רגל לכודה. הם ציינו כי האוורור לא הופעל על ידי הנהגים במהלך העצירה. כמו כן, נמצאו מצעים בלתי מספיקים שכבר היו ספוגים בהפרשות.

המפקחים הוסיפו כי לא היו מצעים נוספים להוסיף וכי כתוצאה מכך הרצפה נגד החלקה איבדה את תכונותיה ועלולה הייתה להפוך גם היא למקור לפציעות נוספות. בנוסף לכך, ברזי המים לא הספיקו לכמה בעלי החיים, ורק מעט מהם יכלו להגיע אליהם בגלל הצפיפות והרצפה החלקלקה.

הם הורו על פריקת בעלי החיים למשך לפחות 24 שעות, למנוחה. מדובר באתגר לא פשוט בהתחשב בכך שצריך היה למצוא חווה שתארח אותם. לאחר שחוות חזירים נמצאה בסופו של דבר, המפקחים ציינו כי היא הייתה גדושה בחציר ומים ובתוך שעתיים שתו העגלים 2,000 ליטר מים. יחד עם זאת הם ציינו כי חלק מהבקר שבמשלוח היה בשלב הזה כל כך מותש, שאף בשתייה ואכילה לא גילה כל עניין.

הסבל נמשך בישראל

הפעילים פגשו את המשלוח והמשיכו בתיעוד גם כשעלה על הכביש בארץ. מסע הסבל של החיות נמשך גם כאן: חלקן עדיין בהסגרים, כשבקרנטינה במושב דור מתבצע הסגר כפוי בשל התפרצות מחלת הפה והטלפיים שהתגלתה במושב עין איילה הסמוך. כך, המשלוחים ממשיכים להגיע, אבל אסור לשחרר ממנו את הבקר.

גורם במשרד החקלאות אומר שהצטברו כבר כ-2,000 עגלים והצפי להסרת ההסגר הוא לא לפני 11 בספטמבר, אם לא יימצאו עוד מקרים של המחלה באזור. מדובר כאמור בבקר שיצא לדרכו האחרונה ב-20 ביולי, כך שהמסע הקשה אל המגדל או אל בית המטבחיים הישראליים יימשך כחודשיים לפחות.

עגלים. AWS, אתר רשמי
צפיפות עד מוות/אתר רשמי, AWS
עגלים. AWS, אתר רשמי
"הסבל הקשה מתחיל עוד לפני הגיעם לאניות"/אתר רשמי, AWS
"האשמה מונחת לפתחו של משרד החקלאות אשר יודע בוודאות, ונותן לאסון להמשיך"

ירון לפידות, דובר ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים", אמר לוואלה!NEWS כי "לראשונה בעולם נחשף מסע משלוחים חיים מתחילתו ועד סופו. התיעוד שלנו מוכיח כי הסבל הקשה הנגרם לבעלי החיים במשלוחים החיים מתחיל עוד ימים שלמים לפני הגיעם לאניות עצמן, בזמן שהם מובלים בתנאים קשים ביותר של צפיפות עד מוות במשאיות מאות ואלפי קילומטרים לאורך יבשת אירופה, וכנראה גם לאורך אוסטרליה".

לדברי לפידות, "האשמה מונחת לפתחו של משרד החקלאות אשר יודע בוודאות כבר למעלה מחמש שנים, מאז שהתחלנו את הקמפיין, על האסון במשלוחים החיים. יודע ונותן לאסון להמשיך. במידה ויטען המשרד כי אינו יודע על החלק האירופאי במסע, זה חמור לא פחות, מאחר וזה מראה חוסר אכפתיות, חוסר מקצועיות וסיכון מתגלגל של תושבי ישראל ובעלי החיים בה, לצד התעללות חמורה בקורבנות עצמם".

דרך העברת העגלים במשאיות הצפופות. AWS, אתר רשמי
דרך העברת העגלים במשאיות הצפופות/אתר רשמי, AWS

ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) אמרה לוואלה! NEWS כי "התמונות המטלטלות שנחשפו כאן שופכות עוד אור על הסבל והסכנה הבריאותית בפרקטיקה המזעזעת של המשלוחים החיים. העגלים והטלאים האלה נוסעים בתנאים קשים במשאיות לפעמים אלפי קילומטרים ואחר כך מחכה להם עוד מסע ייסורים בספינות בים".

לדבריה, "סיירתי באחת מתחנות ההסגר של העגלים המסכנים האלה כשהגיעו לארץ, שם גילינו עגלים רכים, ממש תינוקות שהצואה מהדרך הארוכה שעברו עדיין דבוקה לפרוותם, חלק מהם חשוד שנדבק במחלה במהלך המסע, מה שישאיר אותם זמן ארוך יותר בהסגר לפני שיועברו להמשך חייהם הקצרים והמייסרים במפטמות שגם בהן כפי שהתרשמתי התנאים קשים. החוק להפסקת המשלוחים החיים הוא חוצה מפלגות ואנחנו נדאג שהוא יעבור כאשר נקים את הממשלה. צר לי שהממשלה שעסוקה בחוקי חסינות פרסונליים לא מצאה את הזמן להשלים את החקיקה בנושא ולכן מאות אלפי בעלי חיים נאלצים להמשיך ולסבול מהפרקטיקה המזעזעת הזו".

חברת הכנסת לשעבר יעל כהן פארן, המועמדת מטעם המחנה הדמוקרטי, אמרה כי "מסעות המוות של בעלי החיים מליטא עד ישראל מזעזעים אותנו כל פעם מחדש. בתחקיר החדש אנחנו רואים את המצב הנורא של העגלים במשאיות במסע של 1700 ק"מ, שרבים מהם לא שורדים אותו. הסבל בהם הוא בלתי נתפס, הקלות שבה אנחנו מתייחסים לקיום המשלוחים החיים מדאיגה. כמיליון עגלים וטלאים בשנה עוברים סבל וטלטלות לא יתוארים, רק כדי להגיע לצלחת. אני אמשיך להיאבק, והמחנה הדמוקרטי לצידי, לזעוק את זעקתם של אלו שקולם לא נשמע. אנו מתחייבים - לעצור את המשלוחים החיים".

משרד החקלאות: "מקדמים צעדים שיפחיתו את הצורך בהובלת בעלי חיים"

משרד החקלאות מסר בתגובה כי הוא פועל להגדלת היקפי היבוא של בשר טרי לישראל כתחליף לייבוא עגלים מחו"ל. "בתוך כך, המשרד קידם שלוש יוזמות שיגדילו את מצאי הבשר שמיובא לישראל על חשבון יבוא של בעלי חיים. האחת, פתיחה לייבוא של כמה שיותר מדינות באירופה לייבוא בשר טרי לישראל ואישורן בהיבט הווטרינרי של בריאות הציבור", פירטו במשרד. "השנייה, הארכת תוקף חיי המדף של הבשר הטרי, אשר במסגרתה הוארך תוקף חיי המדף המקסימאליים של בשר טרי מצונן שנשמר בוואקום מ-45 ימים ל- 85 יום, דבר שצפוי להפחית את היקפי המשלוח של בעלי חיים מחוץ לארץ, כיוון שתגדל האספקה של ייבוא בשר טרי. השלישית, קידום יבוא הבשר המצונן לישראל, באמצעות רפורמה שכללה הפחתה של המכס ובמקביל הגדלת מכסות בפטור מלא".

דרך העברת העגלים במשאיות הצפופות. AWS, אתר רשמי
דרך העברת העגלים במשאיות הצפופות/אתר רשמי, AWS

לדברי המשרד, במהלך ארבע השנים האחרונות חלה עלייה בצריכת הבשר הטרי המצונן המיובא, כך שכיום כ-56% מצריכת בשר הבקר בישראל מקורו ביבוא בשר מצונן ובשר קפוא. "על פי הערכותינו, הצעדים לעיל יפחיתו בצורה ניכרת את הצורך בהובלת בעלי החיים לישראל. לפני ההחלטה על הקדמת הבחירות הכין המשרד טיוטת תזכיר חוק המקטין בהדרגה את יבוא הבקר באוניות כך שתוך 10 שנים לא ייבאו יותר בקר באוניות לשחיטה בישראל, הליך זה נקטע ברמה המשפטית עקב הקדמת הבחירות".

יחד עם זאת, הוסיפו במשרד החקלאות, "ראוי להדגיש כי מחובתנו לספק את הביקוש בישראל לבשר טרי. כמו כן, לא יכנסו בעלי חיים חדשים לקרנטינה לפני שיצאו הקודמים". עוד נמסר כי משרד החקלאות "רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחתם של בעלי החיים ומפקחי משרד החקלאות אמונים על שמירת החיות בהיבט צער בעלי חיים עם הגעתם לחופי הארץ. לאורך כל ההפלגה מלווים צוות של רופא וטרינר ואנשי מקצוע המטפלים בבעלי החיים מארץ המוצא ועד ליעד. כל המשאיות אשר מובילות את בעלי החיים נבדקות על ידי מפקחי המשרד עם הגיעם לארץ, ומאושרות לאחר בדיקת תקינות לפי הנחיות מפקח צער בעלי חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully