וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתותים לחמאס ולקהיר: המסר שמסתתר מאחורי התקיפות של צה"ל

7.2.2017 / 8:09

התקיפות ברצועה התרחשו ברקע הדיאלוג של חמאס ומצרים על מעבר רפיח, המתנהל למורת רוחה של ישראל. ייתכן שבירושלים מנסים לשדר מסר כי שינויים חד צדדיים ברצועה לא יתקבלו. כעת, רק תגובת הנגד של חמאס תבהיר אם מסר ההרתעה עבר

צילום: שי מכלוף וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל ושמרית גולדשטיין

הרקטה ששוגרה אתמול (שני) מרצועת עזה לעבר ישראל לא אותרה עד לכתיבת שורות אלו, אך זה לא הפריע לצה"ל להגיב בתקיפת יעדי חמאס בצפון הרצועה. אחד מהיעדים, מוצב של הארגון, נראה בבירור בסרטון שצילם צלם פלסטיני, מתרומם באוויר ונבלע בפטריית עשן ענקית, כשברקע נראים אזרחים פלסטינים נמלטים על נפשם.

נראה היה שבחמאס הבינו את המסר הישראלי: אם לא ייאכף שקט לאורך כל רצועת עזה, נגיב ביד קשה. היקף התקיפות מהאוויר ומהקרקע, והעיתוי, לאור יום, שיקף את עמדתו הברורה של שר הביטחון אביגדור ליברמן מראשית כהונתו - לא להמתין ללילה, ולהכות בברזל כל עוד הוא חם.

עוד בוואלה! NEWS:
פרשת הישראלי העצור במדינה ערבית: זק"א שוקל להחזיר לתורמים הכסף לשחרור
הלוחמים שהתעקשו לעלות על טיסת המוות
רחפנים, מצלמות נסתרות וכוונות לייזר: מאות מכשירים נתפסו בדרך לעזה

עשן מיתמר מעזה לאחר תקיפות של צה"ל, 6 בפברואר 2017. רויטרס
נראה שבחמאס הבינו את המסר הישראלי. תושבי עזה נמלטים מתקיפות צה"ל, אתמול/רויטרס

אתמול אחר הצהריים התקבל דיווח מכוח צה"ל שפעל סמוך לגדר בגזרת כיסופים כי נפתחה לעברו אש מנשק קל. לא נפגע אף חייל, וגם לא נגרם נזק לכלי הרכב. ואולם, המרחק מתגובה פלסטינית נקודתית לחייל צה"ל הרוג היה קצר מאוד.

הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, החליט שלא להבליג ו"להכיל' את האירוע, אלא לנצל את התקרית כדי להוציא לפועל תקיפות של מטרות שהוכנו מבעוד מועד לפי סדר עדיפות אסטרטגי. בידי הרמטכ"ל זמין בכל עת בנק המטרות ברצועת עזה כדי שברגע האמת הוא יוכל לאשר כל מטרה בנפרד ובאופן מידי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
חיפושים לאיתור נפילת הרקטה, גבול רצועת עזה. פברואר 2017. שי מכלוף
התעלמות מהירי בכיסופים עשויה הייתה להצטייר כחולשה. חיפושים אחר הרקטה, אתמול/שי מכלוף

תקיפת המטרות סגרה חשבון עם חמאס על חוסר אכיפת השקט ברצועה, כריבון בה, אך לא רק; במהלך התקיפות הושמדו יעדי טרור שמהווים איום על צה"ל ועל אזרחי מדינת ישראל. יתרה מזאת, במערכת הביטחון רואים את הירי לעבר הכוח בכיסופים כ"תעוזה פלסטינית", במיוחד אחרי התקיפות שבוצעו בצהריים. ניתן להעריך כי גורמי המודיעין השונים המליצו על מהלך שיחזק את ההרתעה הישראלית.

ואכן, התעלמות ישראלית מהירי בכיסופים עשויה הייתה להצטייר כחולשה. לכן נראה שהרמטכ"ל, חסיד של מהלכי חיזוק הרתעה עוד מתקופתו כאלוף פיקוד צפון, ושר הביטחון, שאומר מעל כל במה אפשרית כי במערכה הבאה צה"ל ימשיך בלחימה עד שחמאס יניף דגל לבן, מצאו הזדמנות מעולה לתחזק את ההרתעה. עובדה זו מתחזקת לנוכח העובדה שבחודש האחרון אירעו מקרי ירי דומים בגבול עזה, שהסתיימו ללא נפגעים וללא תגובה חריפה של צה"ל.

סדרת התקיפות של צה"ל מתרחשת בתקופה שבה ברור לכולם שחמאס ממש לא מעוניין בהסלמה, ולכן יהיה מעניין לראות כיצד יגיב הארגון. האם יסתפק בהתלהמות ובאיומים בכלי התקשורת הפלסטיניים, או שיעז למתוח את החבל ולהגיב באש? חמאס נמצא בעיצומן של מערכת בחירות פנימיות, ובנוסף לכך מקיים דיאלוג מתקדם עם מצרים על נורמליזציה סביב מעבר רפיח, למורת רוחה של ישראל. אסור להתעלם מהרגישות הזו, ובטח שלא לפסול את האפשרות שבירושלים מאותתים לקהיר כי שינויים בעתיד רצועת עזה ללא הסכמה ישראלית לא יתקבלו. וכך, היממה האחרונה הייתה למעשה מבחנה של ההרתעה הישראלית, ותגובת הצד השני תבהיר אם היא עברה אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully