וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל המתיחות עם איראן: קטיושה התפוצצה ליד שגרירות ארה"ב בעיראק

20.5.2019 / 5:40

צבא עיראק הודיע כי פגעה רקטה בסמוך ל"אזור הירוק" בבגדאד, שבו נמצאות שגרירוריות זרות, אך לא היו נפגעים. גורם אמריקני הזהיר כי טהראן תישא באחריות אם היא אחראית לכך. טראמפ: "אם איראן רוצה להילחם - זה יהיה סופה הרשמי"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

קטיושה התפוצצה אמש (ראשון) בסמוך לשגרירות ארצות הברית בבגדאד, מבלי לגרום לנזק או לנפגעים - כך הודיעו צבא עיראק וגורמים אמריקניים. בעקבות השיגור, הופעלה אזעקה ב"אזור הירוק", שבו נמצאות שגרירויות זרות בעיר. טרם ידוע אחראי על השיגור, אך לפי דיווחים שונים הקטיושה נורתה מאזור שבו יש נוכחות למיליציות השיעיות, שנתמכות על ידי איראן. המתקפה מגיעה ברקע המתיחות הגוברת בין ארצות הברית לבין איראן. בממשל הזהירו כי תהיה תגובה הולמת אם אכן יוכח שטהראן אחראית לכך.

השבוע ארצות הברית הודיעה על פינוי העובדים הלא חיוניים משגרירותה בבגדאד ומהקונסוליה שלה שבעיר ארביל שבצפון המדינה. ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ הודיעה לאחרונה על תגבור הכוחות במזרח התיכון לאור איומים מכיוונה של איראן, כוללה מצד מיליציות שבהן היא תומכת בעיראק. אולם, גם ארצות הברית וגם איראן הצהירו בימים האחרונים שהן אינן מעוניינות במלחמה.

אחרי שיגור הקטיושה, הזהיר טראמפ את טהראן: "אם איראן רוצה להילחם, זה יהיה הסוף הרשמי של איראן. לעולם אל תאיימו שוב על ארצות הברית". בהמשך הלילה שודר ראיון של הנשיא ברשת פוקס ניוז, ובו אמר טראמפ כי הסכם הגרעין היה "מופע אימים". "אני לא אתן לאיראן להחזיר בנשק גרעיני", אמר טראמפ. "אני לא רוצה לריב, אבל יש סיטואציות כמו עם איראן - אי אפשר להניח להם להחזיק בנשק גרעיני, אי אפשר פשוט לתת לזה לקרות. אני סיימתי את הסכם הגרעין, ולמעשה, אני חייב לומר לך, לא היה לי מושג כמה חזק זה הולך להיות. המדינה הרוסה מבחינה כלכלית".

עוד בוואלה! NEWS:
סעודיה: אנחנו לא רוצים מלחמה, אבל הכדור במגרש של איראן
דיווח: איראן סברה שארה"ב עומדת לתקוף - ולכן נערכה למתקפות נגד
דיווח: "סולימאני הורה למיליציות בעיראק להיערך למלחמה לפני 3 שבועות"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ באירוע בוושינגטון, 17 במאי 2019. רויטרס
"לעולם אל תאיימו שוב על ארצות הברית". טראמפ, אתמול/רויטרס

הרקטה נחתה ליד קבר החייל האלמוני, השוכן כחצי קילומטר מצפון למתקן הנרחב של השגרירות האמריקנית. הפיצוץ נשמע היטב במרכז בגדאד, לפי עדי ראיה ותושבים ששוחחו עם רויטרס. גורם במחלקת המדינה אמר כי רקטה "פשוטה" נחתה באזור הירוק, אבל לא היו נפגעים או נזק משמעותי. הוא ציין כי שום ארגון לא קיבל אחריות על הירי, ושום מתקן מאויש לא נפגע.

עם זאת, הוא הדגיש: "אנחנו מתייחסים לתקרית הזו ברצינות. אנחנו נראה את איראן אחראית אם כל מתקפה כזו בוצעה על ידי כוחות מיליציה הנאמנות לה או גורמים בשורות הכוחות הללו, ואנחנו נגיב בהתאם". גורם אמריקני, ששמר על עילום שם, אמר שארצות הברית שוקל לשלוח תגבורת קטנה של כוחות אמריקניים כדי להגן על השגרירות. לדבריו, האפשרות עלתה עוד לפני שיגור הקטיושה. הוא הגיש כי מדובר במספר קטן של אנשים.

עוד באותו נושא

אין כסף ללוחמים וקצבאות: חיזבאללה במשבר בשל הסנקציות על איראן

לכתבה המלאה

בחודש ספטמבר האחרון אירעו תקיפות בסמוך לקונסוליה האמריקנית בבצרה ולמתחם השגרירות האמריקנית בבגדאד, שבמסגרתן שוגרו פצצות מרגמה ורקטות לעבר האזור. בתגובה לכך, הזהירה ארצות הברית את איראן כי היא תגיב "במהירות ובנחישות" לכל מתקפות של בעלות בריתה שיסתיימו בפציעת אזרחים אמריקנים או בנזק למתקנים אמריקניים, והאשימה אותה כי היא "לא פעלה כדי לעצור את התקיפות האלו על ידי שליחיה בעיראק". בימים האחרונים, לאור המתיחות, הוזכרו תקיפת הנציגיות בעיראק כאחד מהאיומים שאליהם נערכת ארצות הברית, בין היתר באמצעות החזרת הדיפלומטים השבוע.

על רקע המתיחות, התרחשו השבוע שתי תקריות במפרץ - פגיעה בארבע מכליות נפט לחופי איחוד האמירויות הערביות ביום ראשון, ומתקפת מל"טים ממולכדים של החות'ים הפרו-איראנים בתימן נגד מתקני נפט בממלכה הסונית ביום שלישי. מקורה של המתיחות בסנקציות האמריקניות שהוטלו לאחר הפרישה מהסכם הגרעין והנוכחות הצבאית האמריקנית המתוגברת באזור בשל חשש ממתקפה של כוחות איראניים או כאלו הנתמכים על ידיהם. מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות תסנים, אמר: "אנחנו לא מחפשים מלחמה, אבל גם לא מפחדים ממלחמה".

שגרירות ארה"ב בעיראק. צילום מסך
שגרירות ארה"ב בבגדאד, השנה/צילום מסך

על אף שהצדדים אומרים בקול גלוי שהם אינם רוצים במלחמה, בשטח נראים סימנים נוספים למתיחות. שלשום פינה תאגיד האנרגיה "אקסון מובייל" את אנשיו משדה נפט בעיראק. בנוסף לכך, בחריין הזהירה שלשום את אזרחיה מפני נסיעה לעיראק ולאיראן, וביקשה מאלו שכבר נמצאים בשתי המדינות הללו לשוב. מנהל התעופה הפדרלי של ארצות הברית הפציר בחברות תעופה מסחריות שטסות בשמי המפרץ הפרסי ומפרץ עומאן לנהוג בזהירות.

(עדכון ראשון: 20:48)

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בביקור בבגדאד, עיראק, 8 במאי 2019. רויטרס
שר החוץ האמריקני מייק פומפאו בביקור בבגדאד, החודש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully