וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נלחמים על החופש שלנו כיהודים": הפנים מאחורי מחאת השבת באשדוד

22.1.2018 / 0:16

מאחורי המחאה בעיר שהחלה בשל איסור פתיחת העסקים בשבת והביאה עמה תמיכה רחבה, עומדים צעירים שמאסו בכפייה הדתית. "המלחמה המשותפת על אורח חיים חופשי איחדה אותנו", אמר אחד מהיוזמים. הם לא מתכוונים להרים ידיים בקרוב, "נמשיך עד שמקבלי ההחלטות יבינו שהחוקים השתנו"

עריכה: תום זואילי

מאחורי ההפגנות שמסעירות את העיר אשדוד ועוררו את המערכת הפוליטית, עומדים צעירים מאשדוד שכל רצונם לשנות את מה שהם מכנים "הכפייה הדתית בעיר". לא כולם מגיעים מאותו מקום, מדובר בקבוצות שונות שהולידו את המחאה שצוברת תאוצה משבוע לשבוע. הם לא מתכוונים להפסיק למחות עד שחוקי העזר בעיר ישתנו וטוענים כי המחאה לא מוכתבת על ידי גורמים פוליטיים בעיר ומחוצה לה, אלא מייצגת את תושבי העיר.

"הקמנו את 'אשדוד לאשדודים' קבוצת הפייסבוק, שעד לפני שלושה שבועות היו חברים בדף 2,600 תושבי, והיום חברים בה יותר מ-6,000", סיפר גיא סער בן ה-29, עובד בענף הנדל"ן בעיר. "לפני כחודש העלנו פוסט בקבוצה על התראות לפני דוחות שקיבלו בעלי העסקים בעיר עקב פתיחתם בשבת. הפוסט צבר תאוצה, ואז פנתה אלינו סיוון מירלי והציעה שנתאחד למאבק משותף יחד עם עוד קבוצות מחאה שקיימות בעיר".

עוד בוואלה! NEWS:
דורון רובין הובא למנוחות: "פעל מתוך אמונה יוקדת ואהבה לארץ"
סקר וואלה! NEWS: יש עתיד עם 25 מנדטים; הליכוד עם 24
שני שוטרים נפצעו קל מפגיעת רכב בירכא; מצוד אחר החשוד

מובילי המחאה נגד כפייה דתית באשדוד. יבגני שפיגל, מערכת וואלה! NEWS
"התארגנות ספונטנית לחלוטין של צעירים מכל הזרמים". יוזמי המחאה באשדוד/מערכת וואלה! NEWS, יבגני שפיגל

"נפגשנו כל מובילי המחאה לאחר יומיים והחלטנו לשלב כוחות לטובת העיר אשדוד נגד הכפייה הדתית ונגד מקבלי ההחלטות בעיר אשדוד". סער הוסיף כי המחאה לא הייתה חד-פעמית, וכי "אנחנו מתכוונים להמשיך את המחאה עד שמקבלי החלטות בעיר אשדוד יבינו שהשתנו החוקים בעיר וקול הרוב הדומם שקיים בעיר אשדוד שהוא 80% יישמע".

תושבים אחרים מחו נגד השינוי שחל באופי העיר, שקיבל רוח גבית בעקבות חוק המרכולים המאפשר לשר הפנים לבטל חקיקה עירונית בנוגע לפתיחת עסקים בשבת. "עבורי זה התחיל מהמקום שבו אני גר, האזור הזה הופך לחרדי", אמר מייק ויצמן, בן 38 העובד בחברת דיגיטל. "יש פה קווי מהדרין שעוברים בשכונה ורחובות שנסגרים בשבת. זאת התארגנות ספונטנית לחלוטין של צעירים תושבי העיר מכל הזרמים והעדות שיש, ספרדים, אשכנזים ורוסים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנה באשדוד על פתיחת עסקים בשבת, אשדוד, 20 בינואר 2018. לירון מולדובן
ההפגנה באשדוד, שלשום/לירון מולדובן

"חוק המרכולים שעבר בכנסת גם גרם לנו לצאת לרחובות, אנחנו נפגין עד שחוק העזר העירוני ישונה והסטטוס קוו ישוב לקדמותו כפי שהיה במשך 26 שנים באשדוד", אמר ויצמן. "העיר היית בעבר דוגמה לדו קיום במדינת ישראל. בעבר לכל רובע בעיר היה אורח חיים שונה". ויצמן הוסיף כי המחאה היא לא נגד הציבור החרדי בעיר "אין לנו דבר נגדם, אנחנו מכבדים אותם ואת אורח חייהם, אך אנחנו מתנגדים לתכתיבים של חברי כנסת חרדים ושל ראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי שהעדיף להיות באילת מלפתור את הנושא".

סיון מרילי בת ה-35, תושב ת רובע ג' באשדוד סיפרה כי "מה שהביא אותי לתוך המאבק היה הצעד שנקט לסרי לפני כשבועיים, בכך שהורה לשלוח פקחים לחלק התראות בשלושה מתחמים שהיו מחוץ לתחום, ושהוסכם עליהם מראש במסגרת הסטטוס קוו בעיר, פעולה שבוצעה בניגוד לדעת הרוב העיר. מתחם הביג פאשן, מתחם הסטאר סנטר ובתי העסק בטיילת לאורך קו החוף. מדובר במתחמי בילוי שממוקמים בפאתי העיר, שאין להם נגיעה לציבור החרדי, רחוקים מרובעים מיושבים. לא נאפשר לאף גורם לסגור לנו את העיר ופנינו מופנות למאבק בלתי מתפשר עד שנביא לביטול מוחלט של הוראת הקנסות ותיקון לחוק העזר העירוני".

הפגנה באשדוד על פתיחת עסקים בשבת, אשדוד, 20 בינואר 2018. לירון מולדובן
"חוק המרכולים שעבר בכנסת גם גרם לנו לצאת לרחובות". ההפגנה באשדוד, שלשום/לירון מולדובן

הסטודנט ויזם ההייטק, יגאל פורמן בן ה-30 הצטרף גם הוא למחאה והקים את "מחאת השיירה", שבה השתתפו 150 כלי רכב עם שלטים נגד כפייה דתית ברחבי העיר. "הכפייה הדתית בארץ מפריע לי מזמן, הטריגר שהוציא אותי אישית לרחוב זה שבירת גבול נוסף בחופש שלי כחילוני על ידי סגירת עסקים נוספים בעיר. הרגשתי שאני לא יכול יותר לשבת בשקט. המחאה הראשונה שהייתה באשדוד והרימה את הציבור החילוני והמסורתי מהכורסאות להילחם על זכויותיהם".

פורמן הוסיף כי "עד לפני שבועיים אני ושאר המובילים בכלל לא הכרנו. מה שאיחד בינינו זאת המטרה המשותפת שלנו. המלחמה על אורח חיים חופשי בעיר שלנו. אני משאר שעל האיחוד שלנו אנחנו צריכים להודות ללסרי שבהתנהגותו וברפיסות שלו אל מול המגזר החרדי מאחד ביחד את החילונים, המסורתיים, האשכנזים והמזרחים.
מבחינתי אני נלחם על החופש שלי כיהודי, שאין לו מדינה אחרת, לחיות במדינה שלי בלי כפייה דתית ובצורה שאני אבחר".

(עדכון ראשון: 22:20)

יאיר לפיד בהפגנה באשדוד על פתיחת עסקים בשבת, אשדוד, 20 בינואר 2018. לירון מולדובן
ח"כ לפיד המחאה באשדוד, שלשום/לירון מולדובן
הפגנה באשדוד על פתיחת עסקים בשבת, אשדוד, 20 בינואר 2018. לירון מולדובן
ההפגנה באשדוד, שלשום/לירון מולדובן
הפגנה באשדוד על פתיחת עסקים בשבת, אשדוד, 20 בינואר 2018. לירון מולדובן
ההפגנה באשדוד, שלשום/לירון מולדובן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully