וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: נגיב לסנקציות החדשות, טראמפ חצה את כל הקווים האדומים

13.1.2018 / 11:20

משרד החוץ בטהראן פרסם הודעה ובה נמסר כי "פעולתו העוינת" של הנשיא, שהטיל סנקציות על ראש מערכת המשפט באיראן, "תזכה לתגובה מהרפובליקה האסלאמית". ברקע, לפי מסמך שהודלף, ממשל טראמפ עשוי לבחון פיתוח הנשק הגרעיני שברשותו

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

איראן הגיבה היום (שבת) להצהרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שבה האריך פעם נוספת את הקלת הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית, אך הזהיר כי זו תהיה הפעם האחרונה בלא שינוי מצד טהראן. בכלי תקשורת איראניים פורסמה ההודעה כי טהראן תגיב נגד הסנקציות שהוטלו על סאדיק לריג'אני, ראש מערכת בתי המשפט במדינה ואחיו של ראש המג'לס עלי לריג'אני, ונאמר כי עמדת טראמפ "חצתה את כל הקווים האדומים".

מלבד הסנקציות על לריג'אני, וושינגטון הטילה סנקציות על 13 אישים וגופים נוספים באיראן, זאת לצד הודעת טראמפ כי לא יאריך את ההקלה בסנקציות פעם נוספת אם הסכם הגרעין, שנושא "פגמים איומים", לא יתוקן.

"פעולתו העוינת של ממשל טראמפ נגד לריג'אני חצתה את כל הקווים האדומים של ההתנהגות בקהילה הבינלאומית, והיא מהווה הפרה של החוק הבינלאומי. היא בוודאי תזכה בתגובה רצינית מצד הרפובליקה האסלאמית", נמסר בהצהרת משרד החוץ בטהראן. התגובה התווספה לזו של שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף, שצייץ אתמול בחשבון הטווויטר שלו כי החלטת טראמפ חותרת תחת ההסכם, שנחתם בין טהראן והמעצמות ב-2015. רוסיה גינתה אף היא את המהלך והודיעה כי היא "רואה את דברי טראמפ באור שלילי מאוד".

עוד בנושא
ארה"ב מחפשת תמיכה מישראל: המגעים מאחורי הקלעים על הסכם הגרעין
שר האוצר האמריקני: "מצפה מטראמפ להטיל סנקציות חדשות על איראן"
אירופה במסר לטראמפ לפני הכרעתו: שמור על הסכם הגרעין עם איראן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ינואר 2018. רויטרס
"פעולת הממשל האמריקני תזכה לתגובה מצד הרפובליקה האסלאמית". טראמפ, אתמול/רויטרס

בתוך כך, לפי טיוטת מסמך שהודלפה והגיע לידי ה"האפינגטון פוסט", ממשל טראמפ עשוי לבחון פיתוח אמצעי נשק גרעיני חדשים, באופן שישאיר לארצות הברית את האפשרות להגיב לכל מתקפה גרעינית מצד מדינה זרה. הפנטגון לא הגיב על פרסום המסמך, שגרר ביקורת נוקבת מצד מומחי נשק שהביעו את דאגתם כי מדיניות שכזו עלולה להעלות את הסיכון למלחמה גרעינית.

קודמו של טראמפ בתפקיד, הנשיא לשעבר ברק אובמה, הצהיר על כוונותיו להפחית כמה שניתן את תפקידו של נשק גרעיני בארצות הברית, מדיניות שנכתבה בדוח הנוגע לנשק גרעיני ב-2010. ממשרד ההגנה האמריקני נמסר לאחרונה כי נייר העמדה בנוגע לנשק גרעיני לא הושלם, והוא ייבחן ויאושר בידי הנשיא ושר ההגנה. גורם המעורה בפרטים אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי המסמך שהודלף הוא זה שגם יוצג לטראמפ בהמשך.

עוד באותו נושא

"בפעם האחרונה": טראמפ דחה שוב את הסנקציות על איראן

לכתבה המלאה
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, במהלך ביקורו בכווית, יולי 2015. AP
אמר כי דברי טראמפ חותרים תחת הסכם הגרעין. זריף/AP

במסמך נכתב כי ההנחות בתקופת אובמה, לפיהן נשק גרעיני נעשה פחות ופחות רלוונטי בעולם, הוכחו כלא נכונות. "העולם הוא כעת מקום מסוכן יותר, לא פחות", נכתב. כמו כן, המסמך מביע תמיכה בפיתוחים יקרים של נשק גרעיני, ורואה בו יתרון משמעותי בתרחישי איום מסוימים. הודגש בו כי רוסיה וסין מפתחות את מאגרי הנשק הגרעיני שלהן באמצעים חדישים יותר ויותר, זאת בעוד שקוריאה הצפונית "מאיימת על השקט העולמי והאזורי" באמצעים גרעיניים.

לפי המסמך, שכאמור זכה לביקורת מצד מומחי נשק, ארצות הברית תפתח ארסנל של טילי שיוט גרעיניים שישוגרו מהים, זאת לצד המשך מחויבותה לאמנות בינלאומיות. נושא שזוכה גם הוא לטיפול במסמך הוא מתקפות הסייבר, שמהוות סיכון משמעותי בעיני מומחי נשק. "נסיבות קיצוניות עלולות לכלול גם מתקפות לא-גרעיניות ואסטרטגיות", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully