וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "אמרתי לטראמפ - ידידי, אתה עושה היסטוריה; כמו בלפור"

8.12.2017 / 0:56

ראש הממשלה סיפר כי שוחח עם נשיא ארצות הברית לפני הנאום שבו הכיר בירושלים כבירת ישראל. הוא השווה את הנאום לאירועים מכוננים כמו קום המדינה ושחרור ירושלים. במשרד החוץ נערכים ל"מתקפה דיפלומטית", ושגרירים הונחו לחדד את הקשר בין העם היהודי לירושלים

אתר רשמי

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש (חמישי) כי שוחח עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לפני נאומו אמש שבו הכיר בירושלים כבירת ישראל. "אמרתי לו, 'ידידי הנשיא - אתה עומד לעשות היסטוריה'. ואתמול הוא עשה היסטוריה, זה רגע מרומם ומאחד - לימין, לשמאל, דתיים, חילונים - אנו מעלים את ירושלים על ראש שמחתנו", אמר נתניהו. הוא הוסיף כי "יש רגעים גדולים בתולדות הציונות", והשווה את הכרזתו אמש של טראמפ להצהרת בלפור, הקמת המדינה ושחרור ירושלים.

בעשרת הימים האחרונים היו לנתניהו שתי שיחות טלפון נוספות עם הנשיא טראמפ, מעבר לזו שפורסמה יום לפני על ההכרזה וההכרה בירושלים כבירת ישראל. בשיחות ביניהם, נתניהו הדגיש בפני טראמפ את החשיבות ההיסטורית של אמירה כזו מצד הנשיא, והבהיר לו שהסטטוס קוו יישמר במקומות הקדושים.

לקריאה נוספת:
נסראללה על ההכרה בירושלים: "התגובה להחלטה - אינתיפאדה חדשה"
אחרי הצהרת טראמפ: "יותר ממאה נפגעים בעימותים בגדה ובמזרח ירושלים"
היכונו לאינתיפאדת טראמפ: הסיבה האמיתית להכרזת ירושלים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו נואם בועידת הדיפלומטים ה- 6 של הג'רוזלם פוסט, 6 בדצמבר 2017. רויטרס
השווה את הכרזת טראמפ לאירועי מכוננים בתולדות המדינה והעם היהודי. נתניהו/רויטרס

ראש הממשלה פינה אמש את סדר יומו לטובת התייעצויות מדיניות וביטחוניות בעקבות ההכרזה. מוקדם יותר אמש אמר נתניהו כי ישראל נמצאת במגעים עם מדינות אחרות על מנת להביא להכרה בינלאומית בירושלים כבירת ישראל. עוד הוסיף נתניהו כי מדינות רבות יעבירו את השגרירות שלהן לעיר הבירה עוד לפני ארצות הברית.

במשרד החוץ נערכים למתקפה דיפלומטית בימים הקרובים וקיימו דיונים לקראת כינוסים וגינויים של מועצת הביטחון, הליגה הערבית, וארגון ה-OIC לשיתוף פעולה אסלאמי. שגרירי ישראל בעולם קיבלו הנחיה לחדד את המסר מול משרדי החוץ השונים שיש קשר היסטורי של העם היהודי לירושלים, וכן "לעודד קריאות לריסון ולתגובה שקולה" של הפלסטינים ומדינות ערב.

עוד באותו נושא

ירושלים תחילה: טראמפ יצא נגד כל העולם – כדי לקיים את הבטחתו

לכתבה המלאה

מתיחות מול האיחוד

בירושלים מעריכים כי רוב האמירות שיצאו ממדינות ערב ומחלק ניכר ממדינות אירופה היו צפויות ומדודות, והבעיה העיקרית היא במדינות מערב אירופה. לפי ההערכה, גם שרי החוץ של האיחוד האירופי צפויים להשמיע עמדה בנושא ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל בפגישתם עם נתניהו בבריסל ביום שני, בביקור ראשון של ראש ממשלה ישראלי באיחוד האירופי אחרי 22 שנים.

טעימה מכך הייתה בדבריה של שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, שהזהירה כי החלטתו של טראמפ "בעלת השלכות מסוכנות". היא אמרה כי היא "עלולה להחזיר אותנו לזמנים אפלים יותר מאלו שאנחנו כבר נמצאים בהם".

במשרד החוץ דחו את דבריה. "העמדה של מוגריני נראית תמוהה", נמסר. "ההתעקשות על כך שירושלים איננה בירת ישראל היא התכחשות לעובדה היסטורית שאין עליה עוררין. כל התכחשות לאמת פשוטה זו מרחיקה את השלום בכך שיוצרת ציפיות אצל הפלסטינים שמנותקות מהמציאות. הנשיא טראמפ עשה צעד אמיץ וצודק המקדם את הסיכוי לשלום בכך שדיבר אמת".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חותם על ההכרה בירושלים, דצמבר 2017. רויטרס
במשרד החוץ נערכים ל"מתקפה דיפלומטית" בעקבות נאומו. טראמפ חותם על ההכרה בירושלים, שלשום/רויטרס

נתניהו ייפגש ביום ראשון בפריז עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהביע התנגדות למהלך האמריקני בנושא ירושלים והבהיר שצרפת עדיין מחזיקה בעמדה הדוגלת בפתרון שתי המדינות עם בירה משותפת לישראלים ולפלסטינים בירושלים. נסיעתו של נתניהו לפריז ובריסל תוכננה להתמקד בסוריה ובהתנגדותה של ישראל להתבססות איראן בסוריה ולבנון אך בשל האירועים הנושא הישראלי פלסטיני צפוי לתפוס גם כן מקום מרכזי על סדר היום.

בעקבות הכרזת טראמפ, עימותים התקיימו אמש ברחבי הגדה המערבית ומזרח ירושלים, כשיותר ממאה מפגינים פלסטינים נפגעו במהלך העימותים עם חיילים ושוטרים. מוקדי העימותים היו ברמאללה, חברון, טול כרם, בית לחם וקלנדיה.

במקביל, במזרח ירושלים נעצרו שלושה פלסטינים שיידו אבנים וחפצים לעבר כוחות הביטחון, וברצועת עזה דווח על לפחות שלושה פצועים מירי מקרב מפגינים שהתקרבו לגדר המערכת. בעקבות החשש מהסלמה, בצה"ל הורו על עיבוי כוחות בשטחים ושליחת כמה גדודים נוספים.

(עדכון ראשון: 18:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully