וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מימנה מועצת בנימין עמותות ימין - עבור "שמירה על קרקעות"

21.11.2017 / 16:00

מבקר המדינה קובע כי ראש מועצת מטה בנימין אבי רואה, , הוביל תמיכה של מאות אלפי שקלים בניגוד לדין במועצת יש"ע ובעמותות הימין רגבים ואופק להתיישבות - שרואה נמנה עם מייסדיה. לפי המבקר, קיים חשש שמבחני התמיכה הייחודיים נתפרו במיוחד עבור העמותות

אבי רואה, ראש מועצת יש"ע וראש מועצת בנימין. שירן גרנות, עיתון הארץ, שימוש חד פעמי
פעל בניגוד לנהלים. ראש מועצת מטה בנימין, אבי רואה/שימוש חד פעמי, שירן גרנות, עיתון הארץ
התמיכה מתקציב המועצה בעמותות שעסקו בשמירה וגאולת קרקעות מנוגדת לחוק

ראש מועצת מטה בנימין, אבי רואה, פעל במהלך כהונתו להעברת כספים לכמה עמותות ולמועצת יש"ע, וזאת למרות שהיה נתון בחלק מהמקרים בניגוד עניינים ופעל בניגוד לנהלים - כך קובע מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בדוח בעניין השלטון המקומי שפורסם היום (שלישי).

לפי ממצאי הדוח, בתקופת כהונתו של רואה, תמכה מטה בנימין בשתי עמותות שעסקו בשמירה וגאולת קרקעות: עמותת רגבים ועמותת אופק להתיישבות. לפי המבקר, עצם התמיכה בעמותות אלו מתקציב המועצה, הנשען ברובו על כספי מדינה, הינו מנוגד לדין.

עוד בוואלה! NEWS:
חצי מהנשים שנרצחו ב-3 השנים האחרונות היו קורבנות של בן משפחה
סופו של רוצח: הנבל בעל צלב הקרס שזעזע את קיץ האהבה של אמריקה
קולות בלב אוקיינוס סוער: מרוץ נגד הזמן לאיתור הצוללת הארגנטינאית

המועצה האזורית מטה בנימין – נתונים. -, מערכת וואלה! NEWS
המועצה האזורית מטה בנימין – נתונים/מערכת וואלה! NEWS, -

כך למשל, עמותת רגבים, שלה הועברו חצי מיליון שקל בשנה, עברה את מבחן התמיכה הייחודי שנתפר, לפי החשש שהעלה המבקר, למידותיה. בתוך המבחן "לשמירה על קרקעות": נטילת חלק בלפחות 15 הליכים משפטיים התורמים לשמירה על הקרקעות, קרי: לפעילות התומכת בהתיישבות, רישיון להחזקת תצלומי אוויר בכיסוי ארצי, פרסום דוחות ותכניות עבודה, ופעילות שנמשכת לפחות ארבע שנים. העמותה זכתה במלוא תקציב התמיכה לאחר שאף עמותה אחרת לא התמודדה איתה במכרז. "אופק להתיישבות", שמבין מטרותיה: "איתור עתודות קרקע וקידום הפיכתן לזמינות בין אם בדרך של רכישה ובין אם בדרך של הקצאה ופיתוח עתודות הקרקע לצרכי התיישבות".

כמו כן, זכתה במכרז ייחודי נוסף, לאחר שעמדה בתנאי התמיכה הבאים ל"גאולת קרקעות": פעילות לאיתור קרקעות במטה בנימין ורכישתן, הכרה כמלכ"ר (מוסד ללא כוונת רווח) והיקף פעילות שנוגע לפחות ל-50% משטח המועצה. גם עמותה זו הייתה היחידה שהגישה בקשת תמיכה – וכמובן, זכתה בסכום של 300 אלף שקלים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

תקציבים בהיקף נרחב למועצת יש"ע

מועצת יש"ע קיבלה בין השנים 2016-2012 עד 40% מכלל תקציבי התמיכות של המועצה. מצב זה כונה על ידי המבקר: "ניגוד עניינים"

אם לא די בכך, הרי שאבי רואה, ראש המועצה, הוא ממייסדי העמותה השנייה שלה הוקצו תקציבים לגאולת קרקעות – אותה ייסד בשנת 2013. עוזרו, שהיה אף הוא שותף להקמתה של העמותה שייסד רואה, משמש כמנכ"ל של עמותה נוספת שקיבלה תקציבים בגין פעילותה בנושא מקרקעין.

נקודה דומה שעולה מדוח המבקר נוגעת לתקציבים שהעבירה מטה בנימין למועצת יש"ע – שהינה גוף וולונטרי פרטי. המבקר קבע כי לאור העובדה שרואה כיהן בשנים האחרונות כיו"ר מועצת יש"ע, ישנה בעייתיות רבה בכך שמטה בנימין העבירה תקציבים בהיקף נרחב למועצת יש"ע בעת כהונתו בתפקיד. מועצת יש"ע קיבלה בין השנים 2016-2012 עד 40% מכלל תקציבי התמיכות של המועצה. מצב זה כונה על ידי המבקר: "ניגוד עניינים". במקביל להליכי הכנת הדוח הודיע רואה כי הוא עוזב את תפקידו כיו"ר מועצת יש"ע.

הדוח כולל ממצאים נוספים הקשורים להתנהלות מועצת מטה בנימין, בין היתר, בנוגע לכספים שהועברו לאגודות שיתופיות – התארגנויות שאינן מוכרות בתקנות כזכאיות לקבלת כספים מהמועצה, וכן בנוגע לזיקה שבין החברה לפיתוח מטה בנימין לבין המועצה. כך למשל, נוסף על תפקידו כיו"ר מטה בנימין, מכהן רואה גם כיו"ר החברה לפיתוח מטה בנימין – חברה שזכתה בין השנים 2016-2012 ב-40% מכספי ההתקשרויות של המועצה עם ספקים - כ-חצי מיליארד שקלים. חלק ניכר מסכום זה מועבר כתשלום בעבור שירות ההסעות לתלמידים שמספקת המועצה. אלא שלפי ממצאי המבקר, המכרז שבו זכתה החברה לפיתוח נתפר למעשה למידותיה והבטיח את זכייתה בו. אם לא די בכך, הרי שהיועץ המשפטי של מטה בנימין משמש כיועץ המשפטי של החברה לפיתוח, ובכך נמצא במצב של ניגוד עניינים.

שיעור התמיכה של המועצה האזורית בנימין במועצת יש"ע. -, מערכת וואלה! NEWS
שיעור התמיכה של המועצה האזורית בנימין במועצת יש"ע/מערכת וואלה! NEWS, -
רגבים: "עוסקים רבות בענייני מנהל תקין, ולכן אך טבעי יהיה שתעתור לבית המשפט נגד רשויות שונות שחל ליקוי ממשי בתפקודן"

מתנועת רגבים נמסר: "תנועת רגבים מוכרת למעלה מעשור כשחקן מרכזי בתחום שמירת אדמות המדינה, מאבק בבנייה בלתי חוקית ובפגיעה באיכות הסביבה, וכן בשמירה על מנהל תקין בנושאים אלו, ולפיכך אך טבעי כי המועצה האזורית בנימין, כמו רשויות מקומיות נוספות, תומכת בפעילות רגבים המתבצעת בתחומה. בזמן שעיריית תל אביב מעבירה מדי שנה מאות אלפי שקלים מכספי הציבור, לארגונים קיצוניים אנטי ציוניים כמו שלל ארגוני סיוע למסתננים מאפריקה, 'רופאים לזכויות אדם', תיאטרון יפו שמעלה הצגות על הנכבה ו'האגודה לזכויות האזרח', אנו גאים בכך שהרשויות המקומיות ביהודה ושומרון פועלות לקדם אינטרס ציוני מובהק של שמירת אדמות המדינה.

"בג"ץ קבע זה מכבר כי הרשויות המקומיות רשאיות לתמוך בפעילות ציבורית בסוגיות מדיניות ולאומיות, וזאת תוך שמירה על כללי המינהל התקין, ניהול דיון וליווי של הייעוץ המשפטי. לטענה המשתמעת כי יש קשר בין תמיכת המועצה לבין העובדה שמנכ"ל העמותה שימש בעבר כעוזר ראש המועצה אין שחר, מאחר ורשויות מקומיות נוספות תומכות בפעילות רגבים בהיקפים דומים. זאת ועוד, פעילותו של מנכ"ל העמותה נעשתה בהתאם להנחיות ייעוץ משפטי מלווה, תוך הקפדה על ההנחיות למניעת ניגוד עניינים ולזות שפתיים.

"עמותת רגבים עוסקת רבות בענייני מנהל תקין, ולכן אך טבעי יהיה שתעתור לבית המשפט נגד רשויות שונות שחל ליקוי ממשי בתפקודן - והראיה לכך שבמקרים רבים בתי המשפט קיבלו את טענות העמותה. רק לפני ימים ספורים שיבח בג"ץ את חשיבותה של עתירה, שהוגשה במסגרת הפעילות הנתמכת על ידי מועצת בנימין, נגד בנייה בלתי חוקית והשתלטות על קרקעות, וקבע כי 'אכן עתירות מהסוג הזה מסייעות ומאירות עם זרקור על השטח' (השופט דנציגר, בג"ץ 5503/16). הטענה בדוח כי יש טעם לפגם בכך שרשות מוניציפלית תתמוך בפעילות משפטית של הגשת עתירות כנגד רשויות מדינה שונות, שאינן ממלאות את חובתן הציבורית וכשלו בתפקודן, מגוחכת לא פחות ממי שיטען מדוע מבקר המדינה ממומן מכספי המדינה ובמקביל מבקר את פעילותה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully