וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפציצים, טילי שיוט - ומיליוני הרוגים: כך תיראה מלחמה בצפון קוריאה

12.8.2017 / 14:00

בצל האיומים הדדיים בין טראמפ וקים, מומחים ובכירים לשעבר בצבא ארצות הברית מתארים כיצד תיראה מתקפת מנע בחצי האי. ההערכות: בירת הדרום סיאול תהיה הראשונה לשלם את מחיר התקיפה

צילום: רויטרס

בווידאו: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מחריף את האיומים נגד קוריאה הצפונית

ברקע ההחרפה באיומים ההדדיים בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית, בכירים לשעבר בזרועות הצבא האמריקני מזהירים מפני מלחמה הרסנית במיוחד. לדבריהם, מתקפת מנע בחצי האי עלולה להוביל לפגיעה בחיים של אזרחים רבים חפים מפשע, זאת בשל חלון הזמן המצומצם שיאפשר את פינויים מזירת הקרב. מספר גבוה של קורבנות משני הצדדים הוא למעשה עניין בלתי נמנע – אם האמריקנים ושותפיהם יחליטו לתקוף ראשונים באזור.

טראמפ הזהיר אתמול (שישי) בחשבון הטוויטר שלו כי "הפתרונות הצבאיים ערוכים ומוכנים", ואף הביע תקווה כי שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג און, יבחר בדרך אחרת. מספר שעות לאחר מכן, דיווח העיתון הרשמי בקוריאה הצפונית כי כשלושה מיליון וחצי תושבים הודיעו על נכונותם להתנדב לשורות הצבא.

לקריאה נוספת:
נשיא סין שוחח עם טראמפ על המתיחות עם צפון קוריאה: "חייבים לנקוט איפוק"
הנחיות חירום באי הנתון לאיום צפון קוריאה: "אל תביטו לכדור האש"
קוריאה הצפונית עונה לטראמפ: "שוקלים לתקוף את האי גואם"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיגור טיל בקוריאה הצפונית בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי ג'רי הנדריקס, בכיר לשעבר בצי האמריקני, מתקפת מנע כמו זו שטראמפ דיבר עליה, תהיה מהירה, רב ממדית, ואופייה ייקבע באמצעות התוצאה שתושג בקרב הראשון. אף על פי שהנדריקס לא התבקש או תודרך בנושא, הוא העריך כי מבצע מסוג זה יכלול אסטרטגיות שמטרתן שיתוק יכולת ההתגוננות והתגובה של קוריאה הצפונית – כבר בשלב הראשון.

"בהתחשב ביכולתה של קוריאה הצפונית לשגר טילי קרקע-אוויר, ייתכן כי ארצות הברית תוביל תקיפה אווירית באמצעות מטוסי F-22, F-35 ומפציץ B-2 בסיוע מטוסי F-15 ו-F-16 מקוריאה הדרומית ויפן", אמר. לדבריו, במלחמה מסוג זה כדאי לעשות שימוש גם במטוסים בלתי מאוישים כדי לצמצם את הסיכון לפגיעה בטייסים.

ארצות הברית ככל הנראה תעביר לאזור מטוסי קרב, אך תמשיך להסתייע בבסיסים אוויריים בקוריאה הדרומית, בהם מוחזקים מטוסי F-16. כוחות אווירים יוזעקו גם מבסיסים בטריטוריה האמריקנית גואם שבאוקיינוס השקט, שרק לאחרונה אוימה בתקיפה מצד קוריאה הצפונית.

מטוס ה-F35 לייטנינג II. לוקהיד מרטין, משרד הביטחון
מטוסי F-35 ישתתפו במתקפת מנע/משרד הביטחון, לוקהיד מרטין

הנדריקס ציין כי "לצד ההפצצות האוויריות, ספינות מלחמה אמריקניות עשויות לבצע ירי טילי שיוט לעבר אתרי שיגור טילים בצפון קוריאה, מערכות הגנה אוויריות וכן לעבר מערכות שיגור בהן עלול להתבצע שימוש בנשק גרעיני בתגובה לתקיפה". לרשות הצי האמריקני עומדים עשר משחתות הממוקמות סמוך ליפן, המצוידות בטילי טומוהוק ובמערכות הגנה מפני טילים.

מלבד התקיפה הצבאית בשטח, בארצות הברית עשויים לפתוח במתקפת סייבר כדי לשבש את מערכות הנשק בקוריאה הצפונית. יחד עם זאת, מומחים מציינים כי מתקפה מסוג זה לא תעצור את מאמציו של קים לפגוע בארצות הברית ובעלות בריתה, אלא רק תעכב אותם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתקפה אמריקנית תיתקל בתגובה צבאית קשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך הזהיר הנדריקס כי מתקפה אווירית מסיבית מהסוג שתיאר, עלולה להיתקל בהתנגדות קשה בקוריאה הצפונית שסביר כי תפעיל את מערכות ההגנה שברשותה. בשל כך, עלול להיגרם נזק למטוסי צבאי ארצות הברית, וכי צפויה ירידה במלאי התחמושת. לטענת קרל שוסטר, לשעבר מנהל המבצעים במרכז המודיעין בפיקוד האוקיינוס השקט בצבא ארצות הברית, יש להתמקד בהשבתת מערכת ההגנה האווירית של קוריאה הצפונית טרם הפעלת המפציצים הכבדים המוצבים בגואם כדי שניתן יהיה להשתמש בהם לאחר מכן כדי לפגוע במרכזים החשודים כאתרים לשיגור טילים בעל ראשי נפץ גרעיניים.

תוך דקות מרגע תחילת המתקפה, יידרשו כוחות ארצות הברית לפעול מיידית נגד אלפי טילים המכוונים ישירות לסיאול. "הבעיה היא לא רק תקיפה בקוריאה הצפונית, אלא התמודדות עם מה שיקרה מיד אחר כך", הזהיר ג'ו סירינסיון, נשיא הקרן להפסקת הפצת נשק גרעיני. "כשתוקפים בקוריאה הצפונית צריך לקחת בחשבון שהם יגיבו במתקפה חוזרת. יש להם אלפי טילים קונבנציונליים שימיטו חורבן בסיאול. ההערכה היא שכבר בשעות הראשונות של הקרב – מאות או אלפי דרום קוריאנים ימותו. אם המלחמה תכלול נשק גרעיני – המספר הזה יגדל לכדי עשרות מיליונים והרס מוחלט של הכלכלה ה-11 בגודלה בעולם".

נשיא ארה"ב טראמפ מדבר עם כתבים על צפון קוריאה באחוזת הגולף שלו בבדמינסטר, ניו ג'רזי. רויטרס
מחריף את האיומים נגד קוריאה הצפונית. הנשיא טראמפ וסגנו פנס בניו ג'רזי/רויטרס

אף על פי שמתקפת מנע נחשבת למוצא האחרון, מומחים אומרים כי אין כיום סימנים לכך שארצות הברית מתכוננת לכך. יחד עם זאת, הרעיון עדיין נחשב כאפשרות, זאת על רקע הבטחותיו של הנשיא דונלד טראמפ לאחרונה. לכך יש להוסיף את איומיה של קוריאה הצפונית לפגוע לפגוע באי גואם. הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם אמר במהלך השבוע כי שוחח על הנושא עם טראמפ, ואמר כי הוא אכן יכול לראות תרחיש מסוג זה מתממש.

לצד ההערכות הצבאיות, מגיעים גם האומדנים בנוגע לאבדות בנפש. המספרים נעים בין מאות לאלפים, כשהרוב יהיו אזרחי דרום קוריאה. מיליוני אזרחים במדינה וכ-30 אלף חיילים אמריקנים כבר נמצאים היום בטווח הפגיעה של היריבה מהצפון, באזור סיאול.

"התרחיש של מתקפת מנע בקוריאה הצפונית תעיד על כך שהדיפלומטיה נכשלה", ציין הנדריקס. "הסיבה היחידה שיכולה לאפשר מתקפה שכזו היא מסקנה שקיים איום ארוך טווח – שביכולתו לגבות יותר קורבנות מכפי שיהיו במתקפה צבאית. הסיבה לכך שאנחנו ממשיכים לדון בתרחישים מהסוג הזה היא משום שאנחנו חוששים יותר משחקן א-רציונלי המחזיק בנשק גריעיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully