וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איש לא הסכים להתקפל - והמתיחות בהר הבית רק גאתה עם פתיחתו

16.7.2017 / 23:23

יומיים לאחר פיגוע הירי, הורשו המתפללים המוסלמים לחזור למסגד אל-אקצא - אך הדרישה לבידוק במגנומטר הביאה לעימותים בין הצדדים. רק מזג האוויר הביא לרגיעה בין המשטרה למפגינים, וכעת נותר לבדוק: האם מקבלי ההחלטות לקחו בחשבון תרחיש של התלקחות?

צילום: משה שטיינמץ, רוני כנפו, עריכה: יוסי אלטר

הר הבית נפתח היום (ראשון) למתפללים מוסלמים, יומיים לאחר שנסגר בעקבות פיגוע הירי שגרם למותם של שני שוטרים. שתיים מתוך תשע הכניסות להר נפתחו לקראת תפילת הצהריים, לאחר ששערים מגנטיים הוצבו בשורה כעשרה מטרים לפני שער השבטים ושער ההר, הצמוד לשער האריות.

רחבת השער כולה הפכה למעין חדר פיקוד של המשטרה: מפקד המחוז ניצב יורם הלוי וסגניו, וסביבם עשרות לוחמי יס"מ שנערכו לפתיחת ההר אחרי החיפושים שביצעו בו, ולאחר ניקיון יסודי שערכו בו הבוקר עובדים בעיריית ירושלים. מפקד המחוז סיפר כי לא אותר נשק חם בהר, אך נמצאו מספר סכינים, אלות וחפצים אחרים, ובהם רוגקטות.

ראשי הווקף קראו למתפללים שהגיעו למתחם שלא להיכנס לאחר שמגנומטרים הוצבו בכניסות. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה
המוני מתפללים מול המגנומטרים/מערכת וואלה, נועם מושקוביץ
כניסת מתפללים להר הבית תחת אבטחה לאחר הפיגוע 16 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה
מתפללים בכניסה להר הבית/מערכת וואלה, נועם מושקוביץ

ב-12:30, בדיוק ברגע שבו נעמדו שוטרי משמר הגבול בעמדות הבידוק ופתחו את ההר לקהל, הגיעו אנשי הדת הבכירים של ההר והודיעו לשוטרים כי לא ייכנסו כל עוד הם נדרשים לעבור במגנומטר. כ-200 מתפללים ועובדי הווקף נעמדו מול השוטרים, קראו "ברוח ובדם נפדה את אל-אקצא" וקיימו את תפילת הצהריים מחוץ להר. בהמשך עמדו המתקהלים סמוך לשער, וניסו להניא את המעטים שבכל זאת ביקשו להיכנס מכוונתם.

השעות נקפו, השוטרים על עמדות הבידוק הוחלפו במאבטחים אזרחים, אך המתפללים בוששו מלהיכנס - וברחבה החלו עימותים בין המשטרה למתקהלים, בהם חברי כנסת מהרשימה המשותפת. מה שליבה במיוחד את העימותים היה ניסיון של תהלוכת לוויה להיכנס עם ארון מתים להר.

השמש קפחה על ראשי השוטרים והמפגינים במתחם, והחום הכבד עשה את שלו והחליש לכולם את האנרגיות לאלימות. השוטרים מצאו לעצמם עיסוקים, סידרו את מחסומי הברזל שוב ושוב, אחרים הביאו מקדחות וכלי עבודה, קצינים באו והלכו עם קלסרים מלאי תכניות. בעלי הדרגות הנמוכות הזיזו שוב ושוב את המחסומים, ולבסוף סידרו אותם בשורות ארוכות בין עמדות הבידוק, יוצרים תורים ארוכים שבהם לא עמד כמעט אף אחד.

פלסטינים נושאים ארון קבורה בכניסה למתחם הר הבית  16 ביולי 2017. רויטרס
מסע הלוויה מתקרב להר הבית, היום/רויטרס

אחרי כמה שעות רגועות הגיע עיתונאי חרדי לצלם את הנעשה. מעבר לכיפה השחורה הגדולה שעל ראשו וזקנו העבות בלטו פאותיו המסתלסלות לאורך. מראהו הדליק מיד את הפלסטינים, וכמה עשרות התגודדו סביבו במהרה, עד שהוא חולץ מבין ההמון על ידי השוטרים.

נכון לשעות הערב, למשטרה אין כוונה לאפשר כניסה להר שלא דרך עמדות הבידוק, וייתכן כי הסירוב הפלסטיני ימנע בינתיים את פתיחת השערים האחרים. הפלסטינים, מצדם, לא ימהרו להסכים עם הצבת המגנומטרים, והמצב בשטח רק עלול להתחמם עוד יותר. אם כך יקרה, השאלה שתצטרך להישאל היא אם המשטרה והדרג המדיני צפו אפשרות שכזו בעת שהחליטו על השינויים.

פעילי הר הבית היהודים הפגינו בצומת הוויה דולורוזה נגד המשטרה, שפתחה שני שערים אך לא את שער המוגרבים ומנעה כניסת יהודים להר. בשמאל, מנגד, קראו למשטרה להסיר את המגנומטרים: "ניסיון העבר מוכיח שעימותים בעיר העתיקה יחד עם טענות פלסטיניות לסגירת הר הבית בפניהם מביאים במהירות להידרדרות חמורה", אמר אביב טטרסקי מעמותת "עיר עמים". "היא נפסקת לא באמצעות שימוש ישראלי בכוח, אלא על ידי הגעה להסכמות שמנטרלות את המתיחות. הסרת המגנומטרים תאפשר לנטרל את מוקד מתיחות הזה שמאיים לצאת משליטה בכל רגע".

הצבת מגנומטרים בירושלים לאחר בפיגוע ביום שישי האחרון 16 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה
השוטרים ליד המגנומטרים/מערכת וואלה, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully