וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הורי הדסה הגיעו לסוף הדרך, סיכוי אפסי שבג"ץ יתערב"

הליך הגישור בין הורי הדסה למשרד הבריאות הגיע למבוי סתום ובג"ץ ייאלץ להכריע כיצד להגיע לפתרון. המשפטן פרופ' אביעד הכהן טוען בראיון לוואלה! NEWS כי אם בית המשפט יקבל את עתירת ההורים "תחול רעידת אדמה משפטית"

צילום: יוני ריקנר, עריכה: יאיר דניאל

השופט בדימוס אליקים רובינשטיין, המשמש מגשר במשבר במחלקה ההמטו-אונקולגית בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים אתמול בערב (שני) עדכן את חבר שופטי בית המשפט העליון כי הליך הגישור כשל. פרופ' אביעד הכהן, משפטן, דיקן בית הספר למשפטים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט ומועמד לשעבר לבית המשפט העליון הסביר מהן ההשלכות ומדוע להליך הגישור לא היה סיכוי מלכתחילה.

האם הייתה דרך בכל זאת להצליח בהליך גישור כזה?

"לא ממש. בג"ץ כמעט אינו כופה גישור על צדדים. זה צעד חסר תקדים במובן הזה. בתי משפט יכולים להפעיל לחץ על הצדדים לצאת אל גישור וזה שכיח, אבל בג"ץ אינו כופה גישור. במקרה הזה, השופטים הבינו כי בית המשפט אינו המקום להכריע בסוגיה כזו ורצו לשלוח אותם להסכמות מהירות ללא התערבותו וזו הסיבה לגישור כפוי, אבל לא מפתיע אותי שההליך כשל. כששני הצדדים מראש אומרים שהם רוצים פסק דין ולא גישור, כבר אז עמדת המוצא ברורה שסופה להיכשל. גישור במהותו הוא הסכמות, כך שהתוצאה ידועה מראש".

עוד בנושא:
מנהל בית החולים הדסה תוקף את הרופאים שפרשו: "כת ששובה ילדים"
הורי הדסה איימו לנטוש את הגישור - וליצמן הגיע לשיחות
הוועדה שבדקה את המחלקה בהדסה הגישה את מסקנותיה: "תפקוד נאות"

תהליך הגישור בהשתתפות הורים מנכל המשרד ומנהל הדסה, בית משפט עליון. נועם מושקוביץ
הורי הילדים המאושפזים בדיון בבג"ץ/נועם מושקוביץ

עכשיו כשהגישור נכשל, מה האפשרויות העומדות בפני המגשר?

"בית המשפט קבע עוד בהחלטתו אתמול שהצדדים יהיו מוכנים לדיון היום בבוקר. כך שהמגשר סיים את תפקידו, ובית המשפט יצטרך לתת החלטה. בגלל שהליך הגישור הוא חסוי לחלוטין, ואף אחד מהצדדים כולל המגשר לא יכול להוציא פרטים ממנו, אז תפקידו של המגשר לומר לשופטים אם הוא צלח או לא. כאן מדובר במקרה מיוחד, כך שעומדות בפניו שתי אפשרויות: הראשונה, לומר שהגישור כשל ומשם חבר השופטים ממשיכים והוא יוצא מן התמונה, אופצייה שנייה היא ליידע את בית המשפט אילו אפשרויות הועלו ולומר להם מה הכיוון שכדאי להם לחשוב עליו".

בתשובת רובינשטיין לחבר השופטים אתמול בערב, הוא ציין כי הצדדים לא חתמו על הסכמי סודיות וכי חלק מהשיחות הודלף לתקשורת לכן הוא החליט לכתוב להם את דעתו, ופירט את מתווה "שלושת רופאים במרפאה בשערי צדק" במכתבו, אך לעומת זאת, הוא לא כתב במפורש שזוהי המלצתו.

עוד באותו נושא

משבר הדסה: ליצמן דחה הצעת הפשרה; המגשר הודיע על "מבוי סתום"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
שר הבריאות יעקב ליצמן בפתח ישיבת הממשלה 25 ביוני 2017. מארק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
בג"ץ צפוי להמנע מלכפות החלטה על שר הבריאות. ליצמן/מערכת וואלה! NEWS, מארק ישראל סלם

השופטים יכולים לכפות על משרד הבריאות לפתוח מחלקה בשערי צדק?
"ברמה המשפטית לעתירה הזאת אין סיכוי להתקבל, מתוך עקרון 'אנחנו לא שמים את עצמנו בנעלי הרשות המוסמכת', דהיינו- לא ניתן לנהל את מערכת הבריאות באמצעות משפט. בית המשפט לא רוצה לומר לשר הבריאות איפה לפתוח או לסגור מחלקה כי זה מייתר את תפקיד השר. מה שנתון לבג"ץ הוא להחליט האם פותחים מחלקה נוספת בירושלים, האם החלטה כזו היא סבירה, ואם ימצא שכן, הוא יכול להמליץ לשר לשקול שוב את ההצעה לפתוח מחלקה בשערי צדק אבל הוא לא יכפה על השר. הסיכוי שבית המשפט יתערב בכלל במקרים כאלו הוא אפסי ואם יקרה דבר כזה זאת רעידת אדמה משפטית, אבל אני מעריך שהעתירה תדחה".

כמה זמן ההליך משפטי בבג"ץ צפוי להארך?
"בדרך כלל מספיק דיון אחד ואז ההחלטה ניתנת שבועות עד חודשים לאחר הדיון, אבל מכיוון שמדובר בנושא דחוף, אני מעריך שבג"ץ ייתן החלטה תוך שעות עד ימים אחרי הדיון היום, ואת הנימוקים יפרט יותר מאוחר".

האם בג"ץ יכול לכפות על הרופאים לשוב להדסה?
"בג"ץ לא יכול להכריח את הרופאים לחזור להדסה כי יש פסיקה של בית הדין לעבודה מלפני חודש שפוסלת זאת".

אילו אופציות משפטיות עומדות כעת בפני ההורים או הרופאים?
"הם הגיעו לסוף הדרך מבחינה משפטית. הערכה היא שבג"ץ ידחה את העתירה, ואז הרופאים יצטרכו להחליט אם הם חוזרים להדסה ואם הדסה תקבל אותם בחזרה אם ירצו בכך או שיחפשו מקום עבודה אחר להשתלב בו, כמו כל עובד שעזב את עבודתו. ההורים יצטרכו להחליט היכן הם מטפלים בילדים שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully