וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרביה: לסבית מוצהרת הפכה לאישה הראשונה שמונתה לראשת הממשלה

היסטוריה בבלקן: השרה לשעבר אנה ברנביץ', שקידמה רפורמות נרחבות במדינה, מונתה לתפקיד הבכיר. למרות תמיכת הנשיא, המינוי החדש ספג גם ביקורת: "ראש הממשלה צריך להיות איש משפחה שיודע מה זה ילדים"

רויטרס

אנה ברנביץ' מונתה אמש (חמישי) לתפקיד ראשת ממשלת סרביה, ובכך הפכה לאישה הראשונה שהגיעה למעמד הנכבד. ברנביץ', לסבית מוצהרת, היא גם הלהט"בית הראשונה מחוץ לארון שמונתה לתפקיד, ובכך רשמה הישג חשוב נוסף במדינה הבלקנית השמרנית למדי.

ברנביץ', שכיהנה בממשלה הקודמת כשרה לענייני מנהל ציבורי וממשל מקומי, אינה מזוהה עם אף מפלגה. לאחר שהנשיא אלכסנדר ווצ'יץ' – ראש הממשלה הקודם שנבחר לנשיאות בחודש אפריל האחרון – הכריז על מועמדותה, זו תובא בשבוע הבא לאישור הפרלמנט, שהנשיא והמפלגות המזוהות עמו מחזיקים בו ברוב גדול.

עוד בוואלה! NEWS:
מיוחד לוואלה! NEWS: אויבו של פוטין בריאיון נדיר ליעקב אילון
הונגריה, פולין וצ'כיה סירבו לקלוט פליטים - וייענשו בידי האיחוד
"רוצצו את ראשו כי הוא הומו": גאים ממדינות מוסלמיות חושפים חיים בתוך סיוט

ראשת ממשלת סרביה אנה ברנביץ', אוגוסט 2016. AP
המינוי צפוי להיות מאושר ללא בעיה. ברנביץ' בפרלמנט/AP
נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' מכריז על מינוי ראשת הממשלה, בלגראד, 15 ביוני 2017. רויטרס
"אני בטוח שברנביץ' תעבוד קשה ותפעל למען סרביה". ווצ'יץ', אתמול/רויטרס

"אני מאמין שלאנה ברנביץ' יש את האיכויות הנדרשות ואת המומחיות", הבהיר ווצ'יץ' במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס אתמול. לדבריו, "אני בטוח שהיא תעבוד קשה, תפגין כבוד למפלגות הפוליטיות שלנו ותפעל למען סרביה, יחד עם השרים האחרים".

עם זאת, מינויה של ברנביץ' משך גם ביקורת מגורמים שמרניים, כולל חלק מאלה המזוהים עם הנשיא ווצ'יץ'. כך, למשל, מנהיג המפלגה הקטנה יחסית "סרביה מאוחדת", דרגן מרקוביץ' פלמה, החבר בקואליציה של מפלגת השלטון הפרוגרסיבית, הבהיר לאחרונה כי לשיטתו ראש הממשלה "צריך להיות איש משפחה שיודע מה הם ילדים".

מחאת פעילים להט"בים, בלגראד, סרביה, 17 במאי 2017. AP
מחאת להט"בים מול תחנת משטרה בבלגראד, במהלך היום הבינלאומי נגד להט"בופוביה, בחודש שעבר/AP

כשרה, ברנביץ' קידמה רפורמה נרחבת במנהל הציבורי הסרבי, במטרה לקדם את מועמדותה של המדינה להצטרפות לאיחוד האירופי, ועל פי התנאים שהציבה קרן המטבע הבינלאומית לחבילת סיוע בסך 1.2 מיליארד אירו (כ-4.7 מיליארד שקלים). ווצ'יץ', על פי דבריו, מייעד את ברנביץ' לעיסוק בסוגיות כלכליות יותר, בעוד שר החוץ איביצה דצ'יץ', מנהיג המפלגה הסוציאליסטית, יהיה אחראי על סוגיות "מדיניות יותר".

לפיכך, ברנביץ' תיאבק על השפעה עם הנשיא ווצ'יץ' ועם שר החוץ דצ'יץ'. בכל זאת, היא צפויה להשפיע באופן חיובי על יחסיה של סרביה עם קוסובו האוטונומית, לקדם זכויות מיעוטים, כולל קהילת הלהט"ב במדינה, ולקדם רפורמה במערכת המשפט – כולם תנאים לחברות באיחוד האירופי.

יחסי מין בין בני או בנות אותו המין אינם מחוץ לחוק במדינה, אולם אין הכרה בזוגות להט"בים, וארגוני זכויות אדם הביעו לא פעם ביקורת חריפה על הממשל בבלגראד, בשל חוסר נכונותו לפעול באופן אקטיבי למיגור הומופוביה וטרנספוביה. בשנת 2014 נערך לראשונה מצעד גאווה בבלגראד, אולם לא נערך שוב מאז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully