וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לראשי הקואליציה: בוחן הצעה שתגביל הזכות לעתור לבג"ץ

12.6.2017 / 0:27

פרסום ראשון: ראש הממשלה אמר כי הוא שוקל לקדם את הצעת החוק, שנועדה בעיקרה להגביל עתירות של עמותות בשמם של פלסטינים. בנט ושקד: "נתמוך, אך החוק לא יעיל". כחלון לא התנגד. מנדלבליט: "פגיעה בבית המשפט ובאוכלוסיות מוחלשות"

צלמים זמניים מורשים

(רגב, בחודש פברואר: "הכנסת מחוקקת - ולא בג"ץ")

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול (ראשון) במהלך ישיבת ראשי הקואליציה כי הוא מעוניין לבחון את ההצעה להגבלת זכות העמידה בפני בג"ץ – כך נודע לוואלה! NEWS. ראשי המפלגות דנו בהצעת החוק של חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד), שנועדה לצמצם באופן ניכר את הזכות לעתור לבג"ץ, ותאפשר רק לארגונים או לאנשים שיש להם קשר ישיר לנשוא העתירה לעשות זאת.

הצעתו של ח"כ זוהר הונחה על שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה בחודש שעבר והדיון לגביה נדחה. עם זאת, לדברי גורמים שנכחו בישיבה, נתניהו הביע עניין בקידום החוק, שנועד בעיקרו להגביל עתירות של ארגוני שמאל וארגוני זכויות אדם בשמם של אזרחים פלסטינים, שמובילות להריסות של מאחזים ושל בנייה יהודית בלתי חוקית בגדה המערבית.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו נגד בג"ץ: מתערב יותר מדי בהחלטות הממשלה ובחקיקה בכנסת
נשיאת העליון נגד השרה שקד: אי-מינוי מחליפתי פוגע במערכת המשפט
עברו של שופט העליון החדש נחשף: "תהליך השלום מדיר שינה מעיניי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה 11 ליוני 2017. רויטרס
ח"כים מרוב סיעות הקואליציה חתמו על ההצעה. נתניהו בישיבת הממשלה, אתמול/רויטרס

על הצעת החוק חתומים חברי כנסת כמעט מכל סיעות הקואליציה, בהם יו"ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד), וחברי הכנסת מוטי יוגב ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), ומדובר ביוזמה משותפת של זוהר ושל יו"ר צעירי הליכוד, דוד שאין. היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כבר הביע את התנגדותו לחקיקה בחודש שעבר, ובכנס לשכת עורכי הדין באילת אמר כי "ההצעה האמורה, יש בה משום פגיעה בבית המשפט העליון ובהגנה על שלטון החוק, במיוחד במקרים הקשים ובנוגע לאוכלוסיות מוחלשות".

שרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד אמרו שיתמכו בחוק, אולם שקד טענה שמדובר בחוק "לא אפקטיבי", שכן רק 8% מהעתירות לבג"ץ מוגשות על ידי עמותות. היא הוסיפה כי שופטי העליון כבר הבהירו כי אם החוק יעבור ותצומצם זכות העמידה, הם פשוט ירחיבו את פרשנותם לגבי סוגיית הקשר האישי לנשוא העתירה.

עוד באותו נושא

"חוק העמותות חלש מדי": נתניהו קרא לאסור תרומות ממדינות זרות

לכתבה המלאה
חבר הכנסת דוד ביטן בכנסת, 16 בנובמבר 2016. נועם מושקוביץ
"ננסח את החוק בצורה אפקטיבית". ביטן/נועם מושקוביץ

שר התיירות יריב לוין העיר כי "מה שהכי חשוב זה מינוי השופטים, חייבים לשנות את השיטה". שקד הסכימה עמו, וקראה: "אז בואו נבטל את חוק גדעון סער", שקובע כי מינוי שופטים לבית המשפט העליון דורש רוב מיוחס בוועדה למינוי שופטים. יו"ר הקואליציה ביטן אמר לשקד כי ניתן לנסח את החקיקה "בצורה אפקטיבית" כך שלא תהיה אפשרות להרחיב את הפרשנות, ונתניהו ביקש כמה ימים לבדוק את החוק. שר האוצר משה כחלון לא הביע התנגדות לחקיקה.

נתניהו אמר בישיבה גם כי הוא מעוניין לקדם חוק שיאסור לחלוטין תרומות של מדינות זרות לעמותות ישראליות. במהלך הישיבה טען נתניהו כי חוק השקיפות, שנחקק בשנה שעברה, הוא חלש מדי. נתניהו ביקש משר התיירות יריב לוין לגבש ולנסח את החקיקה.

ח"כ נאוה בוקר וח"כ מיקי זוהר. ועדת הכנסת. 8 בפברואר 2016. נועם מושקוביץ
השופטים הבהירו: נרחיב את הפרשנות אם החוק יעבור. ח"כ זוהר/נועם מושקוביץ

צעירי הליכוד בירכו על כוונת נתניהו לבחון את הצעת החוק ואמרו כי "אנחנו שמחים לראות כי העבודה המאומצת שעשינו מול ראש הממשלה נושאת פירות וקוראים לו לתמוך בהצעת החוק שיזמנו - כעת נותר רק להעביר את שלבי החקיקה לתיקון זכות העמידה". עוד נמסר כי "ארגוני השמאל פוגעים ללא הצדקה ממשית בזכויות המתיישבים ביהודה ושומרון בתואנה להגנה על זכויות אדם של אנשים שבכלל לא קיימים. הגיע הזמן לשים לזה סוף".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה הערב כי היא "מוטרדת מהצעת החוק". בפאנל שרי משפטים שנערך באוניברסיטת תל אביב, אמרה לבני כי "מטרת החוק, לכאורה, למנוע זכות עמידה בנוגע לנושאים המדיניים, ההתנחלויות ומה שקורה ביהודה ושומרון, אבל היא תמנע גם זכות עמידה שנוגעת לשחיתות ציבורית, כי היא קובעת שאם אין לך זכות אישית שנפגעה גם לא תוכל לפנות לבג"ץ - וזה מה שמאפשר פניות לבג"ץ בנושאים של שחיתות ציבורית".

(עדכון ראשון: 20:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully