וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גינויים לפרישת ארה"ב מהסכם האקלים: "הפנתה את גבה לעולם"

עמרי נחמיאס, טל שלו וסוכנויות הידיעות

2.6.2017 / 2:15

נשיא צרפת מקרון הצהיר כי החלטתו הדרמטית של טראמפ היא "שגיאה לאינטרסים של כדור הארץ". מהאו"ם נמסר כי מדובר ב"אכזבה גדולה", ומיי הבטיחה כי בריטניה לא תיסוג מההסכם. הנשיא לשעבר אובמה: "יש להגן על כדור הארץ היחיד שיש לנו"

רויטרס

מנהיגים רבים ברחבי העולם גינו הלילה (שישי) את החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לסגת מהסכם האקלים הבינלאומי שנחתם בפריז בדצמבר 2015. בנאום שנשא באנגלית וששודר בטלוויזיה אמר נשיא צרפת עמנואל מקרון כי החלטתו של טראמפ היא "שגיאה לאינטרסים של המדינה שלו, העם שלו, ושגיאה בכל הנוגע לעתיד כדור הארץ". לדבריו, "אין תכנית ב' כי אין כדור הארץ ב'". מקרון אף הוסיף בדבריו כי "ארצות הברית הפנתה את גבה לעולם, אך צרפת לא תפנה את גבה לארצות הברית".

בהודעה משותפת של צרפת, איטליה וגרמניה בעקבות נסיגתה של ארצות הברית מההסכם נאמר כי "אנחנו מאמינים שלא ניתן לבצע משא ומתן בתנאי ההסכם, כי הוא כלי חיוני לכדור הארץ, לחברות ולכלכלה".

נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה הגיב מוקדם יותר לפרישה ומסר: "בהיעדר מנהיגות, ואפילו כאשר הממשל הזה מצטרף לקבוצת מדינות הדוחות את העתיד, אני בטוח שהמדינות, הערים והעסקים שלנו ייקחו צעד קדימה כדי להוביל את הדרך ולעזור להגן על כדור הארץ האחד שיש לנו".

עוד בוואלה! NEWS:
לשכת נתניהו: שגרירויות מחוץ לירושלים תורמות לאשליה הפלסטינית
צהלות הימין נשמעו במדינות ערב – וטרפדו את העברת השגרירות
דיווח: נבדק מידע על פגישה נוספת בין שר המשפטים לשגריר רוסיה

עמנואל מקרון, נשיא צרפת הנבחר, בנאום ניצחון, 7 במאי 2017. רויטרס
"אין תכנית ב' כי אין כדור הארץ ב'". מקרון/רויטרס

המועמדת לנשיאות ארצות הברית לשעבר הילרי קלינטון הגיבה למהלך בציוץ שפרסמה בחשבון הטוויטר שלה. "טעות היסטורית. העולם הולך קדימה יחד בנושא שינוי האקלים. העזיבה של הסכם פריז משאירה את העובדים ואת המשפחות באמריקה מאחור", צייצה.

דובר האו"ם סטפן דוג'ריק מסר הלילה את תגובתו של הארגון על המהלך ואמר כי "זוהי אכזבה גדולה למאמצים הבינלאומיים לצמצם את פליטת גזי החממה ולקדם את הביטחון העולמי".

כשהודיע על החלטתו אמר טראמפ כי הוא "מייצג את תושבי פיטסבורג ולא את תושבי פריז". לדבריו, "נהיה ידידותיים לסביבה אבל לא נפסיד מקומות עבודה. נהיה הכי נקיים. יהיה לנו את האוויר הכי נקי והמים הכי נקיים. בזו אחר זו, אנחנו ממלאים אחר הבטחות הבחירות שלנו. קיצוץ רגולציות, מינוי שופט עליון, הפחתת שיא בהגירה לא חוקית, והחזרת מקומות עבודה לארצות הברית במספרים שאיש עד כה לא חשב שהם אפשריים. ותאמינו לי - רק התחלנו. פירות העבודה שלנו ייראו בקרוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מצהיר כי ארה"ב תפרוש מהסכמי פריז, וושינגטון, 1 במאי 2017. רויטרס
"מייצג את פיטסבורג ולא את פריז". טראמפ, אתמול/רויטרס

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי גינתה גם היא את החלטת טראמפ ואמרה כי בשיחת טלפון עמו הביעה את אכזבתה מהמהלך. לדבריה, "בריטניה תישאר מחוייבת להסכם פריז". דוברה של מיי מסר כי ראשת הממשלה הבהירה לטראמפ בשיחתם כי ההסכם הוא "המסגרת הבינלאומית הנכונה להגנה על השגשוג, הביטחון ועתיד הדורות הבאים".

משכנתה מצפון של ארצות הברית, קנדה, נמסר כי המדינה "מאוכזבת עמוקות מעמדתה של ארצות הברית. הסכם פריז הוא עסקה טובה לקנדה ועסקה טובה לעולם כולו. אף מדינה לא יכולה לעצור את הפעילות נגד ההתחממות הגלובלית".

בהודעה רשמית של הבית הלבן נאמר כי טראמפ שוחח בטלפון עם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת מקרון, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו וראשת ממשלת בריטניה מיי והסביר בפניהם את החלטתו. "הנשיא הודה לארבעת המנהיגים על הדיונים שניהלו עמו טרם קיבל את החלטתו והבטיח להם כי ארצות הברית תישאר מחויבת לברית הטרנס-אטלנטית ולמאמצים להגנה על הסביבה", לשון ההודעה.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי מצהירה על הקדמת הבחירות, 18 באפריל, 2017. רויטרס
"בריטניה תישאר מחויבת להסכם". מיי/רויטרס

נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "נטישת הסכם פריז היא טעות. שינוי האקלים הוא אמיתי ואנחנו חייבים לילדים שלנו יותר. הגנה על העתיד שלנו גם היא יוצרת מקומות עבודה".

משרד החוץ של יפן מסר הלילה כי הוא מצר על החלטתו של טראמפ. בהודעה מטעם המשרד נאמר כי "המאבק בשינויי האקלים דורש מאמץ משותף של כל הקהילה הבינלאומית".

גם בישראל הגיבו להחלטתו הדרמטית של טראמפ. השר להגנת הסביבה לשעבר אבי גבאי, שחתם על ההסכם לפני כשנה וחצי בשם המדינה, מסר כי "החלטתו של הנשיא טראמפ מצערת מאוד, ומשמעותה פחות בריאות ופחות הזדמנויות כלכליות, בארצות הברית וברחבי העולם". לדבריו, "ההסכם שעליו חתמתי מתמקד בצמצום השימוש בפחם, גידול משמעותי באנרגיות מתחדשות, התייעלות אנרגטית וצמצום משמעותי בזיהום שיוצרת התחבורה". גבאי הוסיף כי "ארצות הברית היא המדינה המשמעותית ביותר בהסכם האקלים ולישראל אין את המותרות ללכת אחריה בעניין זה".

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "בשילוב של בורות וחוצפה, טראמפ מסכן את העולם כולו ומחזיר אותנו עשורים אחורה, למחשבה הצרה והשגויה שעולם נקי ובר קיימא נוגד משרות וצמיחה כלכלית, בעוד המציאות היא הפוכה לגמרי". לדבריה, "בשם 'פייק ניוז' ומורשת של החרבת הישגי אובמה, הוא מחריב עבודה מורכבת ועדינה של שנים לטובת כל כדור הארץ והאנושות".

דונלד טראמפ וג'סטין טרודו בפסגת g7 באיטליה, 27 במאי 2017. רויטרס
"אכזבה עמוקה". ראש ממשלת קנדה טרודו עם טראמפ/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully