וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפים הפגינו בכיכר רבין בת"א: "הגיע הזמן לעשות שלום של אמיצים"

בעצרת השמאל הוקרא מסר לציבור הישראלי מפי אבו מאזן, שאמר כי הפתרון היחיד לסכסוך הוא הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. הרצוג, שקרא ללפיד וליעלון לחבור אליו, אמר: "יש תקווה, ואנחנו נוביל אותה"

צילום: יותם רונן

אלפי בני אדם השתתפו אמש (שבת) בהפגנה בכיכר רבין בתל אביב למען השלום וחידוש המשא ומתן עם הפלסטינים, ברקע ציון 50 שנה למלחמת ששת הימים. במסר שהעביר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן והוקרא על הבמה הוא קרא לעשות "שלום של אמיצים". יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני) אמר כי המענה היחיד למצב הוא שתי מדינות לשני עמים וקרא לחבור אליו כדי ליצור גוש פוליטי.

המפגינים קראו בתחילת העצרת "הימין משתולל, סכנה לישראל" ו"שתי מדינות, אפילו לא אחת פחות". חלקם שרקו בוז להרצוג כשעלה על הבמה. בעצרת נאמו גם יו"ר מרצ זהבה גלאון ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה. גם ח"כ אורן חזן (הליכוד) הגיע לעצרת, ולפי המארגנים מדובר בניסיון לעשות פרובוקציה. הוא עזב את המקום בליווי שוטרים.

עוד בוואלה! NEWS:
דאעש קיבל אחריות על פיגוע הירי במצרים; הצבא תוקף בלוב
חקירת הפיגוע במנצ'סטר: רמת הכוננות הורדה בשל "התקדמות משמעותית"
מהשירות החשאי לקרמלין: המאבטח של פוטין יהיה הנשיא הבא?

הפגנת שמאל בכיכר רבין, 27 במאי 2017. ניצן פוקס, מערכת וואלה! NEWS
ההפגנה בכיכר רבין, הערב/מערכת וואלה! NEWS, ניצן פוקס

אבו מאזן אמר כי "אין קול חזק יותר מאשר קול של שלום צודק וכולל כמו שאין קול חזק יותר מזה של זכותם של עמים להגדרה עצמית וחירותו מעול הכיבוש. הגיע הזמן לחיות, אתם ואנחנו, בשלום, בהרמוניה, בביטחון וביציבות. הדרך היחידה לסיים את הסכסוך ואת המאבק נגד טרור היא בפתרון של שתי מדינות בגבולות '67, פלסטין לצד של ישראל".

לדבריו, "הגיעה העת שמדינת ישראל תכיר במדינה שלנו ותסיים את הכיבוש. ההזדמנות עדיין קיימת ולא ניתן להחמיץ אותה כאשר אנחנו עדיין מושטים את ידינו לשלום שנוסד בין אמיצים. חובתנו כלפי הדורות הבאים דורשת ממנו לשים קץ לסכסוך. אתם ואנחנו יחד נעשה את שלום האמיצים".

עוד באותו נושא

השר קרא: הוקפא כתב האישום נגד הישראלי שעצור במדינת אויב

לכתבה המלאה
הפגנת שמאל בכיכר רבין, 27 במאי 2017. AP
"הימין משתולל, סכנה לישראל". ההפגנה, הערב/AP

הרצוג, שבירך בערבית בתחילת דבריו לרגל תחילת חודש הרמדאן, אמר כי "אין דבר שיותר מחמם את הלב מאשר לראות כמה חזקה התקווה וכמה חזקה הכמיהה של רבים כל כך לראות את מדינת ישראל צועדת בכיוון שונה מהכיוון אשר בו היא צועדת היום".

לדבריו, "העצרת החשובה הזו נועדה לשבור את הפחד ולעודד את התקווה. לעודד את התקווה שאפשר ליצור שינוי. לפני 50 שנה שחררו חיילי צה"ל את מדינת ישראל מן המצור. למרות המחיר הכואב של נפול חיילים ולוחמים, השתנתה המציאות הישראלית באחת. המענה היחיד לתקווה האחת הוא שתי מדינות לשני עמים".

יו"ר האופוזיציה הזכיר את ביקורו של טראמפ במהלך השבוע. "מי שחשב שאפשר לקבור את הסיכוי לתקווה בבחירות בארצות הברית מבין היום שלמרות שהתחלף הנשיא באמריקה, לא התחלפה המציאות. והשבוע ראינו כאן נשיא אמריקני שנחוש להביא לשלום בינינו לבין הפלסטינים, בניגוד לכל אלו שצהלו ושמחו ביום שבו הוא נבחר. נשיא שמבין את מה שהבינו קודמיו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההפגנה בכיכר רבין, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרצוג הוסיף כי "לפני לא הרבה חודשים ישראל עמדה בפתחה של הזדמנות היסטורית. ניתן היה להתחיל במשא ומתן אזורי חסר תקדים שהיה מחזק את ביטחונה של ישראל והיה מוביל אותנו לשלום. ומדוע הוחמצה ההזדמנות הזו? המנהיגות שיש היום לישראל מונעת בראש ובראשונה מפחד. ראש הממשלה של ישראל, הוא המפחיד הראשי, כי הוא המפוחד הראשי. ללא התקווה לא הייתה קיימת הציונות.

ב-'67 גם בליבו של מפקד הניצחון המזהיר, רב אלוף יצחק רבין, קיננו פחדים. אבל הפחד לא הכריע אותו. התקווה הובילה אותו להושיט יד לשלום לגדולים שבאויבנו. ולולא נרצח ממש בכיכר זו ייתכן שהיום מדינת ישראל היתה נראית אחרת לגמרי. את שלטון הפחד שיש למדינת ישראל אפשר להחליף. לא רק שאפשר, אלא שצריך. הדרך היחידה להחליף את השלטון היא באמצעות מעשים אמיצים.

עלינו לשים את האגו בצד ולהתחבר כולנו לגוש פוליטי אחד גדול, שלא רוצה מדינה דו לאומית, אלא מדינה ציונית, יהודית, דמוקרטית, שנותנת שוויון מלא למיעוטים ופתוחה למגוון דעות. הגוש הזה צריך להכיל רבים וטובים. מציפי לבני שותפתי למחנה הציוני, דרך משה כחלון, ויאיר לפיד, ואנשים נוספים. באנו לכאן לא כדי ללחוש תפילה אלא לצעוק בצעקה גדולה – יש תקווה וביחד נביא אותה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המפגינים קוראים לחידוש המשא ומתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה אמש כי "הציבור בישראל תומך בפשרה, בסיום הכיבוש, ואומר כן לשתי מדינות לשני עמים". לדבריה, "ב-50 השנה שחלפו, בימין עברו מדיבורים על 'שלום, אבל לא עכשיו' לדיבורים ההזויים של בנט על סיפוח, ולדיבורים המזוויעים של סמוטריץ' על אפרטהייד וטיהור אתני. בקואליציה הזו יש אנשים שאומרים דברים בעברית על ערבים, שערבי שהיה אומר אותם בערבית על יהודים, כבר מזמן היה בכלא".

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר: "אני ערבי פלסטיני, וגם אזרח מדינת ישראל, המדינה שאני אזרח בה כובשת את העם שלי. הערבים אזרחי המדינה הם כמעט 20% מאוכלוסיית המדינה, אמנם מיעוט, אך מיעוט גדול שיכול להטות את הכף בהכרעות הפוליטיות הגדולות שעומדות בפנינו". לדבריו, "את הכיבוש יש לסיים בראש ובראשונה למען העם הפלסטיני, שגם לו, מגיע מקום תחת השמש, ככל העמים. אך את הכיבוש יש לסיים גם עבור האזרחים במדינה. חמישים שנה שנגע הכיבוש גם הולך וממאיר את החברה הישראלית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יו"ר הרשימה המשותפת עודה בהפגנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבי בוסקילה, מנכ"ל שלום עכשיו, אמר בעצרת כי "כאן, היום עכשיו, אחרי 69 שנים של עצמאות, 50 שנים אחרי מלחמת ששת הימים, אחרי עשר שנים של שלטון נתניהו אין לנו זמן לעצום עיניים או להתקנף. עלינו לאחד את הכוחות ולצאת למלחמה גורלית על מדינת ישראל".

ההפגנה אורגנה על ידי תנועת שלום עכשיו, בשיתוף עם מפלגת העבודה ומרצ, והארגונים "יוזמת ז'נבה" ו"הקרן החדשה לישראל. לצד ראשי מפלגות וארגוני השמאל, שבהם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני) ואנשי רוח, הופיעו בהפגנה להקת הבלקן ביט בוקס, הזמרות אחינועם ניני ועלמה זהר ולהקת לוס כפרוס. את ההפגנה הנחו רננה רז ויוסי צברי.

בעקבות האירוע, נסגרו לתנועה הרחובות הבאים: רחוב אבן גבירול משדרות שאול המלך עד ארלוזורוב לשני הכיוונים; רחוב פרישמן מכיכר מסריק עד אבן גבירול לשני הכיוונים; שדרות דוד המלך מוויצמן עד אבן גבירול; רחוב גורדון משלמה המלך ועד מלכי ישראל; מלכי ישראל מבן גוריון ועד שדרות חן לשני הכיוונים; שדרות חן מנצח ישראל עד פרישמן; שדרות בן גוריון מריינס עד אבן גבירול לשני הכיוונים; הדסה משלמה המלך עד אבן גבירול ורחוב בלוך עד אבן גבירול לשני הכיוונים.

(עדכון ראשון: 18:30)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully