וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור היסטורי במזרח התיכון: הנשיא טראמפ נחת בערב הסעודית

20.5.2017 / 9:54

הנשיא ורעייתו הגיעו לריאד, שם נפתח מסעם הרשמי הראשון מחוץ לארה"ב, ברקע הדיווחים על הסתבכות חקירת קשרי ממשלו עם רוסיה. גולת הכותרת של ביקורם היא הפסגה הערבית-אמריקנית, ומשם ימשיך טראמפ לישראל

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נחת הבוקר (שבת) עם רעייתו מלניה, בתו איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר בנמל התעופה הבינלאומי בריאד. טראמפ התקבל בשדה התעופה על ידי המלך סלמאן ובכירי בית המלוכה, שלוו במשמר כבוד.

לנסיעת החוץ הראשונה של טראמפ כנשיא הצטרפו בין היתר שר החוץ רקס טילרסון, שר ההגנה ג'יימס מאטיס, היועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר, דובר הבית הלבן שון ספייסר והיועץ סטיב באנון. היועצת קליאן קונוויי וסגן הנשיא מייק פנס נשארו בארצות הברית.

עוד בוואלה! NEWS:
סטייקים יבשים וקטשופ: תפריט טראמפ מדאיג את מקבלי פניו במסעו
60 כלי רכב, לימוזינות ואופנועי משטרה: כך תיראה שיירת טראמפ
כך מכשף הקסם האפל של המזרח התיכון את ארה"ב כבר קרוב למאה שנה

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נוחת בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. AP
מלניה נותרה מאחור. קבלת הפנים לנשיא טראמפ בריאד, היום/AP
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נוחת בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. AP
בני הזוג טראמפ עם נחיתתם בריאד, היום/AP

במרכזן של שתי היממות הראשונות של טראמפ בערב הסעודית צפוי לעמוד שיפור היחסים בין שתי המדינות, כמו גם עם מדינות ערב נוספות. טראמפ מקווה לשפר בביקור זה את המסחר בין המדינות, ובמסגרת זאת ישתתפו יותר מ-90 מנכ"לים של חברות ענק בוועידת עסקים משותפת.

הנשיא מקווה גם לרתום את מדינות ערב המתונות למאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ובאיראן, ולמנף את התחממות היחסים בין ארצות הברית והעולם הערבי, בהשוואה לתקופת אובמה במהלכה הקשרים היו קרירים למדי, באופן שיעזור להתניע מהלך מדיני בין ישראל והפלסטינים.

שר החוץ האיראני ניצל את ההזדמנות ועקץ הבוקר את ההתחממות ביחסים בין וושינגטון לריאד. בהודעה שפרסם בטוויטר, בבוקר שלאחר הבחירות לנשיאות במדינתו, כתב מוחמד ג'וואד זריף כי "אנחנו משיגים את יציבותינו לא מ'קואליציות', אלא מאנשים שאכן מצביעים, בניגוד לרבים אחרים. האיראנים זכאים לכבוד, ומוכנים לשתף פעולה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
טראמפ והמלך סלמאן, היום/רויטרס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
משמר הכבוד בשדה התעופה בריאד, היום/רויטרס

הביקור מגיע על רקע דיווחים מדאיגים - עבור טראמפ - בבית. אמש נחשף בעיתון "ניו יורק טיימס" כי טראמפ אמר לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ולשגריר הרוסי בוושינגטון סרגיי קיסליאק, בפגישתו עמם בחדר הסגלגל בבית הלבן בתחילת החודש, כי פיטורי ראש הבולשת הפדרלית (FBI), שננקטו יום לפני, "הפחיתו הרבה מהלחץ" שהיה עליו. "הרגע פיטרתי את ראש ה-FBI, הוא היה משוגע, ממש פסיכי", אמר טראמפ לפי מסמך סיום הפגישה, שהוקרא לכתב העיתון בידי גורם אמריקני.

תמלולי הפגישה מחזקים את הטענות כי טראמפ פיטר את קומי בעיקר בגלל חקירת הבולשת לגבי קשרי הקמפיין שלו לכאורה עם בכירים בקרמלין. המסמך שתיעד את הפגישה מבוסס על הערות שנכתבו בחדר הסגלגל במהלכה והועברו ל"ניו יורק טיימס" בידי גורם רשמי.

כמו כן, ועדת המודיעין של הסנאט הודיעה הלילה כי קומי יעיד בפניה בדלתיים פתוחות לקראת סוף החודש. בהצהרה שפרסמה הוועדה כתב היו"ר ריצ'רד בר כי "אנו מצפים לגבות עדות מראש ה-FBI לשעבר על מעורבותו בפיתוח הערכת קהיליית המודיעין לגבי מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות בשנת 2016. אני מקווה שהוא יבהיר לעם האמריקני את האירועים האחרונים שפורסמו בתקשורת".

פגישות עם מנהיגים, חנוכת מרכז למאבק בקיצוניות - ופורום טוויטר

במהלך הביקור, טראמפ ייפגש גם באופן פרטי עם המלך סלמאן ועם מנהיגי מדינות המפרץ, וכן ישתתף בוועידה עם 55 ראשי מדינות ונציגים בכירים מהעולם המוסלמי, כולל נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, ומנהיגי עיראק, אפגניסטן ופקיסטן.

בטקס חנוכת מרכז בינלאומי למאבק באידיאולוגיה קיצונית, הוא יישא את הנאום המרכזי שלו בחלק הזה של הביקור. נושא הנאום יהיה האסלאם, וטראמפ צפוי לשרטט בו חזון התומך באסלאם המתון וקורא למאבק משותף בקיצוניות ובטרור. בנוסף לכך, טראמפ – המוכר היטב כמשתמש "כבד" בטוויטר – צפוי לשאת את הנאום המרכזי בוועידה בנושא רשתות חברתיות.

שעות אחדות לאחר נחיתתם ייפגשו בני הזוג טראמפ בטקס קבלת פנים בארמון המלכותי ובהמשך ישתתפו בטקס קפה עם המלך. לאחר ארוחת צהריים רשימת ישתתף הנשיא בפגישה עם בכירים בממשל הסעודי ולאחר מכן הצדדים יערכו טקס חתימה משותף. בהמשך ישתתף בפגישות עם בכירים נוספים בממלכה ובסיור במוזאון הלאומי.

ביום השני לביקורו ייפגש עם מלך בחריין, אמיר קטאר ונשיא מצרים. לאחר מכן ישתתף בפגישה של מועצת מדינות המפרץ. הנשיא יוועד גם עם אמיר כוויית ונציג רשמי מעומאן. בערב תיערך פסגת מנהיגי מדינות ערב, שבה ידונו, בין היתר, בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

טראמפ בטוויטר: "נהדר להיות בערב הסעודית"

המלך סלמאן בטוויטר: מקבל בברכה את טראמפ

המלך הסעודי סלמאן בירך את טראמפ עם הגעתו לביקור הרשמי. בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר הרשמי שלו, כתב המלך בפנייה לטראמפ כי "הביקור שלך יחזק את השותפות האסטרטגית בינינו ויוביל לביטחון וליציבות בעולם".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. AP
טראמפ והשליטים הסעודים, הבוקר בריאד/AP
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בריאד, ערב הסעודית, 20 במאי 2017. רויטרס
טראמפ בשדה התעופה הבינלאומי בריאד, הבוקר/רויטרס

לאחר מכן, ימריא טראמפ לישראל, ויגיע הישר מנתב"ג לירושלים. הוא ייפגש עם הנשיא ראובן ריבלין במשכנו, ימשיך לביקור בעיר העתיקה של ירושלים, כולל כנסיית הקבר והכותל המערבי, ולאחר מכן ייפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במלון "המלך דוד" ובמעון הרשמי ברחוב בלפור. למחרת, ייפגש טראמפ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם, יסייר במוזיאון יד ושם ויסיים את ביקורו עם נאום במוזיאון ישראל.

המשך לוח הזמנים העמוס של טראמפ צפוי לזמן לו גם נסיעה לרומא, שם ייפגש עם ראש ממשלת איטליה ועם האפיפיור פרנציסקוס בקריית הוותיקן. יממה לאחר מכן, ימשיך הנשיא לבלגיה, שם ישתתף בוועידה של המדינות החברות בנאט"ו. את הנסיעה האינטנסיבית והארוכה הוא יחתום בביקור בסיציליה, שם ישתתף בוועידת מדינות ה-G7.

(עדכון ראשון: 22:51)

סרטון שפרסם טראמפ לקראת המסע:

מפה אינטרקאטיבית: התחנות בביקור טראמפ

html error

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully