וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא תסגיר חשוד בפשעים נגד האנושות בארגנטינה

30.4.2017 / 14:51

משרד הפנים סירב גם לבטל את אזרחותו של תושב קריית ביאליק תאודרו גאוטו, ששינה את שמו ליוסף כרמל ורימה במסמכי ההגירה שלו, מאחר שחלפו 14 שנה מאז עלייתו. הוא הודה בסרט תיעודי כי שירת במחנה עינויים של החונטה בארגנטינה, שהעלימה עשרות אלפי אנשים, בהם יהודים

הכתבה שבה נחשף גאוטו

המדינה הודיעה בשבוע שעבר לבג"ץ כי לא תסגיר לארגנטינה אזרח ישראלי החשוד במעורבות בפשעים נגד האנושות שבוצעו בתקופת המשטר הצבאי. זאת בתשובה לעתירה שהגיש קרוב משפחה של אדם שנחטף על ידי החונטה ונרצח על ידיה, שחשף כי תאודרו אניבאל גאוטו מתגורר בקריית ביאליק שאליה נמלט עם אשתו היהודייה תחת השם יוסף כרמל. זאת מאחר שחלפו 14 שנה וכי לא היה מעורב מאז במעשים פליליים, ועל אף ששיקר לסוכנות היהודית על כך שהוא אינו דרוש לחקירה במולדתו. בנוסף לכך, המדינה מבקשת להגיש חומר סודי במעמד צד אחד, לקראת ההכרעה בעניין.

החונטה הצבאית בארגנטינה, שפעלה בין 1976 ל-1983, שמרה על קשרים קרובים עם ישראל על אף שהייתה אחראית להעלמתם של כ-30 אלף איש, רבים מהם יהודים. הסתתרותו של גאוטו בישראל נחשפה בכתבה של שלמה סלוצקי בערוץ 1 ב-2015, אז הודה גאוטו, שנגדו יש צו מעצר בינלאומי של האינטרפול, כי שירת כאיש מודיעין במחנה העינויים לא קאצ'ה שבעיר לה פלטה, וכי קיבל את אזרחותו במרמה. סלוצקי, שקרוב משפחתו עונה במחנה, הגיש את העתירה בנובמבר בעזרתו של עו"ד איתי מק.

עוד בוואלה! NEWS:
ה-F-35 ישתתף לראשונה במטס יום העצמאות: "ינצח לנו את המלחמה הבאה"
פרסום ראשון: בני סלע הורשע בעבירת מין ברופאת שיניים בכלא
רב ספרדי בכיר: נשים צריכות להתעבר – לא לנהוג בטנקים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרס בסך 500 אלף דולר שהציעה התביעה בארגנטינה למי שיסייע בהסגרתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

סלוצקי, שעתירתו נתמכה גם בידי נשיאת ארגון זכויות האדם הארגנטינאי "הסבתות של כיכר מאיו", אמר כי הוא "מתקשה להאמין כיצד ישראל יורה לעצמה ברגליים דווקא בנושא הרגיש ביותר לקהילה הארגנטינאית-יהודית וליחסי ישראל-ארגנטינה". לדבריו, "לאחר שהמדינה הסיקה שיש די ראיות לכך שגאוטו קיבל מעמד בישראל במרמה, הטענה כי יש להתחשב בו לנוכח חלוף הזמן והעדר עבר פלילי נוסף היא טענה שערורייתית – ישראל התרשלה והתעלמה במשך שנים מצווים של האינטרפול. אני מתבייש לעדכן על החלמאות הזאת את ארגוני זכויות האדם בארגנטינה".

מהפרקליטות נמסר כי "על אף שיש ראיות מנהליות לכך שמר כרמל לא אמר אמת במסגרת שאלון העלייה, הרי שמאחר שחלפו 14 שנה ובהיעדר עבר פלילי אחרי, אין בכך כדי להצדיק פתיחה בהליך לביטול אזרחות". עם זאת, הדגישו כי במידת הצורך, "אם ייאספו ראיות חדשות, ניתן יהיה לבחון מחדש את הסוגיה".

חורחה וידלה מנהיג החונטה (מימין) יחד עם האדמירל אמיליו מסרה במהלך טקס צבאי בבואנוס איירס ב-1979. רויטרס
שמרו על קשרים קרובים עם ישראל. מנהיגי החונטה בארגנטינה/רויטרס

מלבד העובדה שישראל מסרבת למצות את הדין עם מי שחשוד במעורבות בפשעים נגד האנושות, אי-הסגרתו פוגעת גם בקורבנות אחרים של המשטר הצבאי. עדותו של גאוטו, שסיפר בכתבה כי הכין תיקים מודיעיניים על עצירים, עשויה לעזור להם לדעת מה עלה בגורל יקיריהם, עשרות שנים אחרי תום הפרק האפל בהיסטוריה של ארצם. התביעה בארגנטינה אף הציעה פרס בסך 500 אלף דולר למי שיסייע להסגיר את גאוטו.

לפי דוח של ועדה ממשלתית שקמה אחרי נפילת החונטה כדי לחקור את הפשעים שבוצעו בידיה, מחנה לה קאצ'ה שכן במתקנים ישנים של תחנת רדיו בעיר לה פלטה, ובו היו חדרי עינויים, שבהם עונו מאות אזרחים ואזרחיות, בהם סטודנטים, נשים בהריון ונערים. אחד מהם היו סמואל לאונרדו סלוצקי, בן דוד של אביו של שלמה. הנשים במחנה נאנסו, ותינוקות שנולדו נמסרו למשפחות כוחות הביטחון.

באוקטובר 2014 גזר בית משפט בעיר מאסרי עולם על 15 חברים בשורות כוחות הביטחון, שהורשעו בחטיפה, בעינויים וברצח של 128 איש לפחות.

"מעולם לא הייתה לי אידיאולוגיה, רציתי מכונית חדשה"

המשטר הצבאי בארגנטינה פעיל במקבל למשטרים דומים אחרים בדרום אמריקה, שנתמכו בידי ארצות הברית כדי לדכא את כוחות השמאל בתקופת המלחמה הקרה. העלמתם של אלפי אזרחים שנחשדו בתמיכה בקומוניזם התרחשה גם בצ'ילה של אוגוסטו פינושה, בברזיל, בפרגוואי, באורוגוואי ובבוליביה. לישראל היו יחסים קרובים עם רבים מהמשטרים הללו, על אף שלעתים רבות היהודים באותן מדינות היו בין הנפגעים העיקריים.

גאוטו סיפר בכתבה לערוץ 1 כי "מעולם לא היו לי, וגם אין לי דעות או אידאולוגיה. הייתי בן 20, רציתי מכונית חדשה, בגדים חדשים, שטויות, ולכן התחלתי לעבוד שם". הוא סיפר כי התפקיד שלו היה לבנות תיקים עם שמות שהאחראי עליו היה מוסר לו. "על ידם היה כתוב 'קומוניסט', 'מרקסיסט', 'לניניסט', וכל הפרטים על הבן אדם. כתובת, פרטים מזהים. זה כל מה שאני עשיתי שם", הודה אז בריאיון לסלוצקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully