וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפער העצום בהליך המשפטי של שוטרים לחיילים

25.3.2017 / 9:20

אירועי העבר מלמדים כי בניגוד לצה"ל, שם בית הדין נוטה שלא להקל ראש במקרים של תקיפת אזרחים, כשזה נוגע לשוטרים – עונש מאסר יוצא מהלקסיקון. כעת, נותר רק להמתין ולראות מה יעלה בגורל שוטר היס"מ שתועד כשהוא נוגח בנהג פלסטיני בירושלים

צילום: אחמד טוויל

שוטר היס"מ שתועד השבוע בסרטון כשהוא נוגח בפניו של תושב מזרח ירושלים, בועט בו ומקלל אותו, נחקר ביום חמישי במח"ש, ושוחרר לביתו בתנאים מגבילים מיד בתום חקירתו. מח"ש לא פנתה לבית המשפט בבקשה להארכת מעצרו. זאת ככל הנראה, מכיוון שחוקריו התרשמו שלא נשקפת ממנו מסוכנות, ואף לא חששו מאפשרות שישבש את החקירה למרות שעדי הראייה למקרה טרם נחקרו.

באותן שעות ממש, הוגש כתב אישום לבית דין צבאי נגד שלושה חיילי נח"ל שהואשמו בתקיפת עצור פלסטיני. מדובר באירוע שבמהלכו נקטו החיילים, לפי כתב האישום, באלימות כלפי מבוקש שנעצר על ידם סמוך קודם לכן, ושתקף קצין במהלך מעצרו. בניגוד לשוטר שלא נעצר כלל, השלושה נעצרו עד יום ראשון, אז קיבל בית הדין הצבאי החלטה כי הם ישהו במעצר פתוח ביחידתם עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.

"לאחר בחינת הראיות, סברתי כי קיימת בהן חולשה ממשית, המצדיקה הסתפקות בחלופת מעצר", נקבע בהחלטת בית הדין. אם הראיות נגד החיילים היו חד-משמעיות כמו במקרה של שוטר היס"מ, הם היו מוחזקים במעצר סגור במשך כל משפטם. הנסיון מלמד כי משפטם של החיילים יחל בקרוב ויסתיים בתוך חודשים ספורים.

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד: שוטר נוגח בנהג פלסטיני במזרח י-ם - במהלך ויכוח על חניה
הפלסטיני שהותקף בידי שוטר לוואלה! NEWS: "פחדתי שהוא יירה בי"
חצי שנה אחרי התקרית: שלושה לוחמי הנח"ל מואשמים בתקיפת פלסטיני בחברון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשפט נגדו עשוי להיארך שנים ארוכות. שוטר היס"מ שתועד השבוע בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

נחזור לשוטר היס"מ שנגח, בעט וקילל. אפשר לצאת מנקודת הנחה שבעוד כמה חודשים, לאחר תום החקירה ולאחר שימוע, יוגש נגדו כתב אישום בגין מעשה התקיפה. כמה זמן יארך עד שיסתיימו ההליכים המשפטיים בעניינו? אם ללמוד ממקרי עבר - התשובה יכול שתימדד אפילו בשנים, ולאו דווקא בחודשים ספורים.

ראוי לקרוא בקול רם וברור דברים שכתב שופט בית המשפט העליון לשעבר יעקב מלץ בהתייחסו לאלימות של אנשי משטרה: "העבירה שבצעו המערערים חמורה ביותר, דווקא משום היותם שוטרים. שוטרי ישראל, מלאכתם קשה ואחראית, מלווה לא אחת סיכונים והתנכלויות, והינם ראויים לכל אהדה שיכולים בתי המשפט לתת לה".

לדבריו, "אך במה דברים? כל עוד הם זוכרים וערים לכך שהסמכות והמרות שהוענקו להם, רק לצרכי ביצוע התפקיד ניתנו ואסור שיעשה בהם שימוש לרעה. עליהם לשנן זאת לעצמם השכם והערב, דווקא משום שמלאכתם מחייבת לעתים קרובות נוקשות ואפילו שימוש בכוח. עליהם לדעת ולהבין כי אם יעברו את הגבול ואם ישתמשו לרעה בסמכויות שנתנו להם, ובעיקר אם ינהגו באלימות מיותרת, לא יעניקו להם בתי המשפט אהדה, וימצו עמם את הדין ומן העבר השני, אזרח הבא במגע עם אנשי משטרה, אפילו הוא חשוד או עבריין, זכאי לצפות ולהניח שאם יתנהג כהלכה לא יגעו בו לרעה. מעשי אלימות ברוטאלית כמו אלה של המערערים, פוגעים קשות הן במערכת היחסים, העדינה בלאו הכי, שבין האזרח למשטרה, והן במוניטין של המשטרה וביכולתה לתפקד כדבעי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
חיילים מכים פלשתיני בחברון. GettyImages
תקיפת הפלסטיני בחברון, ספטמבר 2016/GettyImages

ברור שמעשיו של שוטר היס"מ כפי שנצפו בסרטון פוגעים קשות בתדמיתה של המשטרה, ולא רק בכבודו ובגופו של מי שהוכה על ידו. אולם השאלה היא כיצד מעבירים מסר נחרץ, ולא רק במילים, לפיו שוטר שיבצע מעשים כאלה יטופל במלוא חומרת הדין.

בחודש מאי 2013 סטר שוטר יס"מ לאזרח באוזנו השמאלית, וגרם לו לקרע בעור התוף. כמעט שלוש שנים ארכו ההליכים המשפטיים ובתומם השוטר, שרשם דוח כוזב על האירוע, נשא עונש של חודשיים מאסר בדרך של עבודות שירות. במקרה נוסף שהתרחש בחודש יוני 2009 הפיל שוטר אל הרצפה קטין, לאחר שזה ניסה למנוע את מעצר חברו, והכה את הקטין כשהוא שרוע על הרצפה. בהמשך הכה בו השוטר כשהוא אזוק, בתוך ניידת משטרה.

מאוחר יותר, בתחנת המשטרה, המתלונן קילל את השוטר, ובתגובה השוטר סטר לו והשליך לעברו כוס מלאה בקפה. גם במקרה זה התארכו הדיונים המשפטיים, ובתומם נקבע, כי השוטר יתייצב לביצוע עונש של ארבעה חודשי עבודות שירות בחודש אפריל 2014, כמעט חמש שנים לאחר ביצוע המעשים.

בית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016. יותם רונן
בצה"ל מנהלים משפטים מסוג זה במהירות. בית הדין הצבאי ביפו/יותם רונן

לעומת המשטרה, בצה"ל, ההחמרה במקרים דומים מתבטאת במעצרם של הנאשמים, בניהול מהיר של ההליכים המשפטיים, ובהחמרה בענישה. לרוב ייגזרו על חיילים עונשי מאסר משמעותיים בפועל, ולא עבודות שירות. ניתן לתהות אם יש מקום למעצר עד תום ההליכים המשפטיים במקרים כאלה, אך ברור שהניהול המהיר של ההליכים המשפטיים בצבא והענישה הקשה מעבירים מסר חד משמעי לחיילים, כי צה"ל לא ישלים עם מעשי אלימות כלפי עצורים שאינם מהווים סכנה, ומי שיחרוג מן השורה ישלם על מעשיו מחיר כבד.

שוטר היס"מ שוחרר לביתו בתנאים מגבילים מיד בתום חקירתו. האם בסיום משפטו ומשפטם של חיילי הנח"ל ניווכח שהפערים בין המערכת האזרחית לזו הצבאית הצטמצמו, כפי שראוי שיקרה? אני בספק, אך הלוואי שאתבדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully