וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מגיב לביקורת: "איום המנהרות הוצג בפירוט בפני הקבינט"

ראש הממשלה דחה את מסקנות דוח המבקר על "צוק איתן", וטען: "הלקחים המשמעותיים מהמבצע מיושמים ואינם מופיעים בדוח". יעלון תקף: "זהו הקבינט הגרוע ביותר שראיתי". לפיד: "הדוח קובע שנתניהו לא אמר את האמת לציבור"

צילום: שי מכלוף, בני בן סימון עריכה ניר חן

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון לשעבר משה יעלון דחו אחר הצהריים (שלישי) את מסקנות דוח מבקר המדינה על תפקוד הקבינט במבצע "צוק איתן". נתניהו אמר כי "איום המנהרות הוצג בפירוט בפני שרי הקיבנט, והוא נדון בכל חומרתו", בעוד שיעלון תקף את עמיתיו לקבינט וכינה אותו "הקבינט הגרוע ביותר שראיתי".

בהודעה שפרסם נתניהו, נמסר כי "האיום נדון ב-13 ישיבות נפרדות, תוך בחינת כלל התרחישים האסטרטגיים והמבצעיים. הלקחים המשמעותיים והאמיתיים ממבצע 'צוק איתן' כבר מיושמים בפועל - ביסודיות, באחריות ובשקט. לקחים אלו אינם מופיעים בדוח המבקר".

לדברי נתניהו, "ישראל חיסלה כאלף מחבלים והשמידה אלפי רקטות, ומנעה את תכנית החמאס לחדור ליישוב דרך המנהרות ולחטוף אזרחים. השקט חסר התקדים ששורר בעוטף עזה מאז 'צוק איתן' הוא מבחן התוצאה. זהו שקט חסר תקדים באזור מאז מלחמת ששת הימים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יעלון אמר כי "הדוח שיצא תחת ידי המבקר, לצערי, אינו מאפשר הפקת לקחים באמת. הדוח הפך לדוח פוליטי, ולא צריך להיות גאון גדול כדי להבין זאת. הוא בוחן הביטים חלקיים של מערכה מורכבת, ומתעלם משיקולים רחבים, משום שנפל שבי בידי פוליטיקאים אינטרסנטים שהזינו את משרד המבקר במידע מגמתי וזיהמו את תהליך הבדיקה.

"הקבינט בצוק איתן היה הגרוע וחסר האחריות (ביותר) שהכרתי: שטחי, פוליטי ופופוליסטי, קבינט של הדלפות, של דיבור לסטנגורמות, בשני קולות – אחד בחדר ואחד בפומבי. המציאות הזו הפכה את הדיונים לפארסה אחת גדולה, שאלמלא ראש הממשלה, הרמטכ"ל ואני עלולה הייתה להסתיים באסון".

ברומזו לשר נפתלי בנט, הוסיף יעלון: "אלה שלשונם חדה בפייסבוק או בטוויטר, התגלו במערומיהם בשעת קבלת ההחלטות בזמן אמת. אבירי הספינים לא הצליחו לגרור אותנו לחומת מגן 2 ביהודה ושומרון ולאינתיפאדה שלישית ולא לכיבוש הרצועה. ניהלנו מערכה מקצועית, שקולה ואחראית והשבנו את השקט לישראל".

בנט, שר הכלכלה במהלך המבצע, אמר כי "הפעולה להשמדת המנהרות במבצע צוק איתן מנעה פיגוע אסטרטגי רב זירתי מעשרות מנהרות בו זמנית נגד תושבי עוטף עזה ודרום הארץ. למשפחות השכולות חשוב לומר: נפילת בניכם לא היתה לשווא. אכן, נעשו טעויות לא מעטות ויש לתקן אותן. דוח המבקר מציג לנו מפת דרכים לתיקון ולשיפור עבודת הקבינט. אל לנו להיאבק בלקחים, אלא ליישם אותם באחריות ובנחישות".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, והרמטכ"ל, בני גנץ, בביקורם בבור בקריה, 18 ביולי 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"האיום הוצג בפירוט בפני שרי הקבינט". נתניהו עם יעלון וגנץ/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

חבר הכנסת יאיר לפיד, יו"ר מפלגת "יש עתיד" שהיה שר האוצר וחבר הקבינט בעת המבצע, האשים כי "הדוח קובע במפורש שמדינת ישראל בהנהגתו של בנימין נתניהו לא הגיעה מוכנה לצוק איתן. הוא מוכיח ללא עוררין שראש הממשלה ידע על איום המנהרות האסטרטגי, לא הורה לצה"ל להכין תוכנית מבצעית, לא עדכן את הקבינט, ולא אמר את האמת לציבור".

חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני), שכיהנה אף היא כחברת הקבינט בהיותה שרת המשפטים בעת המבצע, מסרה בתגובה לדוח: "נדרש מהפך חשיבתי, קביעת יעדים לפני מבצע וקביעת מהלכים מדיניים לסיומו. רק שילוב של צבאי ומדיני מביא ניצחון. במקום מתקפות על המבקר - הממשלה צריכה לפעול ליישום הדוח ולגיבוש אסטרטגיה מול עזה".

שרת המשפטים, איילת שקד, חברת מפלגתו של השר נפתלי בנט, מסרה כי "ה‏דוח קובע שבנט גילה מנהיגות בטחונית, הציג בפני הקבינט בפרוטרוט את איום המנהרות, דרש לטפל בהם ובכך למנוע טרור אסטרטגי נגד ישראל". בנט עצמו עוד לא הגיב לפרסום הדוח, אך חבר סיעת הבית היהודי, בצלאל סמוטריץ', הוסיף: "‏אם נתניהו היה מפנים באמת את מסקנות הדוח, הוא היה ממנה את נפתלי בנט לשר ביטחון".

יושב ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג (המחנה הציוני), מסר כי "התמונה שעולה מדוח המבקר חייבת לעורר חרדה ודאגה בלב כל אזרח בישראל. הדוח חושף בבירור כיצד ראש הממשלה בנימין נתניהו והקבינט עליו פיקד כשלו בתפקידם בהבנת האיומים, בקביעת האסטרטגיה, בהבנת המציאות, בהכנה נאותה של החיילים והאזרחים במיוחד תושבי הדרום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, מסר כי "זו אינה השעה לחילופי מהלומות", וקרא ללמוד את הלקחים, להטמיע את הדורש הטמעה ולחזק את צה"ל "על מנת שימשיך ויהיה חומת המגן שלנו". ריבלין גיבה את מבקר המדינה יוסף שפירא, וציין כי "המבקר אחראי בפני הכנסת והציבור על הליכי הביקורת שכולנו מחוייבים בהם והפקת הלקחים המשמעותית כל כך עבור מדינת ישראל. עלינו ללמוד את הדו"חות האלה ולא להתכחש להם".

עוד קודם לכן, נמסר ממשרד מבקר המדינה בתגובה לביקורת שנמתחה עליו מצד הדרג הפוליטי, כולל ראש הממשלה, כי כי "מוסד המבקר והמבקר עצמו נתונים בתקופה האחרונה במתקפות ונסיונות לדה לגיטימציה, בעיקר מצד המערכת הפוליטית, שנועדו כנראה להרתיע את מוסד המבקר ולפגוע במעמדו כפי שהוגדר בחוק יסוד".

ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) האשים כי "ראש הממשלה מנסה לפגוע בברוטליות ובאלימות שלטונית במבקר המדינה שפירא, שומר הסף של הדמוקרטיה הישראלית. אנשי משרד המבקר הם אנשי מקצוע רציניים שאין מקום להטיל דופי במניעיהם ובמקצועיותם".

חברי הכנסת סתיו שפיר ועמר ברלב (המחנה הציוני) פנו ליו"ר הוועדה לביקורת המדינה, קארין אלהרר (יש עתיד), בדרישה כי תיזום הקמת ועדת חקירה ממלכתית, בהתאם לחוק מבקר המדינה. "מי שהובילו את המערכת למחדלים הביטחוניים והמדיניים החמורים שמשתקפים בדוח, צריכים לשאת באחריות הציבורית והאישית ולשם כך נחוצה הקמתה המהירה של ועדת חקירה ממלכתית", מסרו השניים.

מבקר המדינה: התחלנו לבדוק את היערכות הממשלה לגל השריפות. מערכת וואלה! NEWS
"המתקפות נועדו להרתיע את מוסד המבקר". שפירא/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully