וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיפופי ידיים של הרגע האחרון: הוועדה לבחירת שופטי העליון מתכנסת

22.2.2017 / 10:18

השרה שקד רוצה לקדם מועמדים שמרנים ונציגי לשכת עורכי הדין לא מתכוונים לוותר על המועמד שלהם, אך השופטים מעדיפים מועמדים אחרים. מינוי ארבעה שופטים היה אמור להקל על פשרה, אולם הדיונים צפויים להתארך

צילום: לע"מ, עריכה: אביב אירגז

(ריבלין לשקד, בשנה שעברה: "אי אפשר ללהק שופטים כתכנית לבקשתך")

הוועדה לבחירת שופטים תתכנס היום (רביעי) לדיון, שבסיומו צפויים להיבחר ארבעה שופטים חדשים לבית המשפט העליון. מינוי ארבעה שופטים אמור היה ליצור קרקע פורייה להסכמים, לפשרות או לעסקות בין הצדדים, אולם לפי שעה, בדומה לשנים קודמות, עוסקים חברי הוועדה, שמונה תשעה שרים, חברי כנסת, נציגי לשכת עורכי הדין ושופטי העליון, בכיפופי ידיים של הרגע האחרון.

הוועדה מורכבת משרת המשפטים איילת שקד ושר האוצר משה כחלון, ח"כ נורית קורן (הליכוד) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו), שני נציגי לשכת עורכי הדין ושלושה שופטי העליון – הנשיאה מרים נאור, המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין והשופט הפורש לגמלאות סלים ג'ובראן. ההצבעה בוועדה היא בשיטת רוב מיוחס, כלומר יש צורך בשבעה חברים כדי לאשר מינוי. לפיכך, אם שלושת השופטים בוועדה מחליטים להצביע כגוש נגד מועמדי הפוליטיקאים, או להיפך – לא ניתן לאשר מינוי.

עוד בוואלה! NEWS:
בית המשפט בביקורת על המשטרה: חקרה נער בן 16 תוך הפרת זכויותיו
בג"ץ דן בהצעה לשבור את מונופול הכשרות: "התעודה היא חזות הכול?"
סערת פרס ישראל: השרה רגב יוזמת דיון דחוף בכנסת

השרה איילת שקד, הנשיא ראובן ריבלין והשופטת מרים נאור, טקס השבעת שופטים, בית הנשיא. 14 בינואר 2016. נועם מושקוביץ
דרושים: אישה, ערבי ודתי. שקד ונאור לצד הנשיא ריבלין/נועם מושקוביץ

בשל זהות השופטים הפורשים, חייבת הוועדה לבחור לפחות אישה אחת, שופט ערבי אחד ושופט מרקע דתי. חברי הוועדה מקווים להגיע למעין "עסקת חבילה" של ארבעה שופטים מוסכמים, במקום להצביע לכל שופט בנפרד, אולם עד כה לא הושגה הסכמה והישיבה צפויה להתארך – עד כדי כך שהשרה השקד כבר הזמינה משלוח המבורגרים לחברי הוועדה, המתכנסים בלשכתה.

שקד מעוניינת לראות בבית המשפט העליון לפחות שופט שמרן אחד, ואם אפשר גם מרקע דתי. המועמדים שלה הם איש האקדמיה פרופ' גידי ספיר, השופטים דוד מינץ ואשר קולא, והכונס הרשמי במשרד המשפטים, פרופ' דוד האן. עוד מועמדי פשרה עבורה הם השופט מנחם פינקלשטיין, שיכול היה להיות מקובל על כל חברי הוועדה, אולם גילו המבוגר עומד לו לרועץ.

לשכת עורכי הדין, יחד עם הפוליטיקאים ובתמיכת שקד, דוחפת בכל הכוח את המועמד שלה – נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה ועסקן ידוע בלשכה יוסף אלרון, ולא מוכנה לוותר על מינויו, בבחינת הכול או כלום. עם זאת, מינויו של אלרון נתקל בהתנגדות רבה, בטענה שהוא אינו משפטן טוב מספיק.

עוד מועמד של הלשכה הוא השופט חאלד כבוב, שמתמודד מול מועמד השופטים השופט ג'ורג' קרא על משבצת השופט הערבי. אם תצליח הלשכה להכניס את שני המועמדים, זו תיחשב להצלחה גדולה של עורכי הדין מול שופטי העליון, שתומכים מצדם במועמדת רות רונן, שופטת המחוזי בתל אביב, שנחשבת לשופטת מצוינת למשבצת האישה. השופטים תומכים גם בשופטת המחוזי בירושלים נאוה בן-אור ובשופט קרא.

בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ
"שיקוף פניה של החברה הישראלית הוא מרכזי". בית המשפט העליון/נועם מושקוביץ

לקראת ישיבת הוועדה, פרסמו 12 שרים לשעבר, בהם שני שרי משפטים לשעבר, החברים בפורום השרים לשעבר במכון הישראלי לדמוקרטיה, פנייה לחברי הוועדה. "השיקול הראשון בבחירת השופטים חייב להיות רמתם המקצועית", ציינו השרים לשעבר. הם הוסיפו: "שיקוף פניה של החברה הישראלית הוא מרכזי, ובתנאי שלא יבוא על חשבון רמתם המשפטית של המתמנים".

הפורום, בו חברים שרי המשפטים לשעבר יוסי ביילין ומאיר שטרית, קראו לכנסת להמשיך בנוהג לפיו אחד מחברי ועדת הבחירה הוא נציג האופוזיציה – בניגוד למצב הנוכחי. עוד חתומים על ההצהרה יורם ארידור, אופיר פינס, אפי איתם, מיכאל מלכיאור, רן כהן, רוני מילוא, אילן שלגי ואברהם פורז, לצד שאול יהלום ואורית נוקד, שכיהנו בעבר בוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully