וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטי אזריה ביקרו את התבטאויות יעלון ואיזנקוט: "ראוי היה שימתינו"

הרכב השופטים שגזר על החייל 18 חודשי מאסר מתח ביקורת על הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, שתקפו את התנהגותו של אזריה ומיהרו לגנותו. "הדרג הצבאי רשאי להביע דעה, אך החקירה הייתה בראשיתה"

צילום: ערוץ 10, עריכה: שמרית גולדשטיין

הרכב השופטים שגזר היום (שלישי) 18 חודשי מאסר על החייל אלאור אזריה מתח ביקורת חריגה נגד התנהלות הרמטכ"ל גדי איזנקוט ושר הביטחון לשעבר משה יעלון בפרשה. בדברי השופטת מאיה הלר בהקראת גזר הדין, אמרה כי "בשלב שבו התבטאו בכירים, חקירת מצ"ח הייתה בראשיתה. הדרג הצבאי רשאי ולעתים חייב להביע דעה אבל כשמדובר כשמדובר בנושאים הנתונים תחת חקירה פלילית, ראוי להמתין עד להתבהרות התמונה העובדתית העולה מן החקירה"

הלר הוסיפה כי "ככל שקיימת נחיצות להשמעת אמירה פיקודית בשלב כה מוקדם - אזי למתן את האמירה ולסייג אותה באשר לתוצאת החקירה". עוד אמרה הלר: "כיבוד עקרון הפרדת הרשויות מחייב אפוא להתבטא בריסון ובזהירות ביחס לעניינים התלויים ועומדים לפני בית המשפט, והפרת חובה זו עלולה לפגוע פגיעה קשה בעקרונות שעליהם מושתת המשטר הדמוקרטי במדינת ישראל".

בפועל, קבעו השופטים כי התבטאויותיהם של הרמטכ"ל, דובר צה"ל ויעלון הובילו להקלת העונש. "תיוגם של מעשי הנאשם כמעשים הנוגדים את ערכי צה"ל בטרם מוצתה החקירה, עלולים היו לפגוע בו. סברנו, כי די בכך, כדי שעניין זה יצדיק התחשבות מסוימת בקביעת העונש, אף אם לא הוכחה פגיעה שכזו בשלב בירור האשמה", הבהירה הלר.

עוד בנושא:
בימין קוראים לחנינה לאזריה: "ביטחון ישראל מחייב זאת"
שקיות אלאור אזריה חולקו בחינם בסניפי רמי לוי: "משלם בשביל כולנו"
מח"ט כפיר במשפט אזריה: "טעיתי כשהבטחתי לאביו שיפגוש בכירים בצה"ל

הרמטכ"ל גדי איזנקוט, טקס חילופי ראש אט"ל. 13 ביולי 2016קובי ברק ואלוף אהרון חליוה, טקס חילופי ראש אט"ל. 13 ביולי 2016. דובר צה"ל
מיהר לתקוף את מעשיו של אזריה וזכה לביקורת מהשופטים. איזנקוט/דובר צה"ל

מעט לאחר הירי במחבל שביצע פיגוע דקירה בחברון ונוטרל, יעלון ואיזנקוט תקפו את התנהגותו של אזריה ושר הביטחון לשעבר אף כינה את מעכשיו כ"בהמיים". בערב שלאחר פרסום תיעוד התקרית התייחס דובר צה"ל לאירוע ואמר כי "זה לא צה"ל, אלו לא ערכי צה"ל ולא תרבות צה"ל", ואילו יעלון מצדו אמר כי "הוא חמור ביותר ומנוגד באופן מוחלט לערכי צה"ל ולמוסר הלחימה שלו. אסור לנו לאפשר גם בשעה שהדם רותח, אובדן עשותונות ואובדן שליטה שכזה".

גם מפקדיו של אזריה בחטיבת כפיר ספגו ביקורת מהשופטים. "מצאנו שמפקדי החטיבה לא פעלו לביקורו בעת מעצרו", אמרה הלר. "אב המשפחה הלין על כך שכל תקופת המשפט לא פנה אל המשפחה שום גורם צבאי כדי לסייע לה. הגם ששמענו את הסיבות לכך ממפקד החטיבה אלוף-משנה גיא חזות, מצופה ממפקדיו ליצור קשר עמו ועם משפחתו".

אזריה הורשע בחודש שעבר פה אחד בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת, והושתו עליו היום, נוסף למאסר בפועל, גם עונש מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי. בנימוקים לעונש אמרו השופטים כי ישנן נסיבות מקלות במתן העונש, ועורך הדין אייל בסרגליק מצוות ההגנה אמר כי יערערו על העונש, וכי הסיכויים שיתקבל טובים מאוד. צוות ההגנה ביקש כמה ימי התארגנות לפני מימוש עונש המאסר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
גזר הדין של אלאור אזריה בבית הדין הצבאי בקריה, פברואר 2017. תומר אפלבאום, פול צלמים
מפקדיו זכו לביקורת משום שלא ביקרו אותו במעצרו. אזריה בבית הדין בקרייה, היום/פול צלמים, תומר אפלבאום

הלר פתחה את הקראת גזר הדין בתיאור הידרדרות מצבה של המשפחה לאורך המשפט, שנפתח לאחר הירי במרץ אשתקד. היא הוסיפה את עמדות הצדדים: התביעה הדגישה כי מדובר בהריגה, עבירה חמורה שכללה פתיחה באש בניגוד להוראות ולערכי צה"ל, בעוד ההגנה מבקשת לזקוף לזכותו את היותו חייל מצטיין ומצבה הקשה של משפחתו.

עוד הדגישה הלר כי התשתית הראייתית שהובא בפני חבר השופטים לא מסבירה באופן ברור מה גרם לאזריה לירות במחבל. עם זאת, היא הוסיפה כי יש נסיבות מקלות שיש לקחת בחשבון: העובדה כי האירוע התרחש בסביבה עוינת; מדובר באירוע המבצעי הראשון שבו השתתף אזריה, דקות לאחר שחברו נפצע על ידי מחבל; הנאשם לא קיבל פקודות קונקרטיות מהמפקדים; והעובדה כי אזריה כבר שהה במעצר פתוח יותר מעשרה חודשים. "מדובר בכישלון חד פעמי של הנאשם", אמרה.

משה יעלון מדבר בפורום בר אילן. ניב אהרונסון
אמר לאחר פרסום המקרה כי הוא "חמור ביותר". יעלון/ניב אהרונסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully