וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בימין קוראים לחנינה לאזריה: "ביטחון ישראל מחייב זאת"

בצד הימני של המפה הפוליטית קראו לחון באופן מיידי את החייל שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל. בנט: "גם אם שגה, אסור שיישב בכלא". השר ישראל כץ: "להחזיר את אלאור הביתה"

צילום: שי מכלוף, עריכה: יאיר דניאל

גזר דינו של החייל אלאור אזריה, שנידון היום (שלישי) ל-18 חודשי מאסר בפועל, עורר שורת תגובות במערכת הפוליטית. שר החינוך נפתלי בנט אמר כי גזר הדין "מחייב חנינה מיידית", ואמר כי "אלאור נשלח להגן על אזרחי ישראל בעיצומו של גל טרור סכינים פלסטיני, וכל הליך החקירה זוהם מיסודו.
גם אם שגה, אסור שאלאור יישב בכלא. כולנו נשלם את המחיר".

גם שר התחבורה ישראל כץ הגיב לגזר הדין ואמר כי "בית הדין אמר את דברו - ההליך המשפטי מוצה כעת הגיעה העת לחנינה, להחזיר את אלאור הביתה". גם שר החקלאות אורי אריאל התייחס לגזר הדין באופן דומה, ואמר כי "הגיע הזמן לחנינה".

עוד בנושא:
חברי אזריה נערכים לגזר הדין: "אם יפסקו מאסר - יהיה בלאגן גדול"
אזריה בבית הדין: "המשפחה שלי התרסקה, מבקש רחמים"
מח"ט כפיר במשפט אזריה: "טעיתי כשהבטחתי לאביו שיפגוש בכירים בצה"ל"

אריאל זילבר מופיע בהפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
הזמר אריאל זילבר מול קהל מפגינים מחוץ לאולם הדיונים בתל אביב/ראובן קסטרו

שר האוצר משה כחלון (כולנו) הוסיף ואמר כי "כעת, עם סיום ההליכים המשפטיים, ניתן וצריך לפעול על מנת להעניק חנינה לאזריה, כפי שנעשה במקרים דומים בעבר. הסבל שעברו החייל ובני משפחתו בשנה האחרונה הוא עונש כבד בפני עצמו.
המערכת הצבאית, הפיקודית והשיפוטית עשתה את המוטל עליה על פי הנורמות הגבוהות בצה"ל. כעת, יש לאפשר לה להפעיל את זכות החנינה לפי מידת הרחמים השמורה לה בחוק".

שרת התרבות מירי רגב התייחסה לגזר הדין ותיארה אותו כ"יום עצוב". "אלאור לא היה צריך לשבת יום אחד בכלא בנוסף למה שכבר ריצה. זהו לצערי המשך ישיר למשפט השדה שנעשה לו", אמרה. היא הצטרפה לקריאות החנינה, ואמרה כי "האירוע הזה לא היה צריך כלל וכלל להגיע לפתחו של בית המשפט כהליך פלילי. הוא היה אמור להיות מטופל בדין משמעתי במסגרת היחידה. כיוון שהגענו לצערי ליום הקשה הזה, אני שבה ומבקשת מהרמטכ"ל להמליץ לחון את הלוחם אלאור אזריה על פי סעיף 55 לפקודות ההגנה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
מפגינים בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

בתגובה לגזר הדין, שלח שר הבינוי והשיכון יואב גלנט לשר הביטחון אביגדור ליברמן ולרמטכ"ל גדי איזנקוט בקשת חנינה לאזריה. "כפי שאנו דואגים להשיב חייל שנפצע וכפי שאנו חייבים לחלץ כל חייל שנפל בשבי, עלינו לדאוג לחייל ששגה, גם כאשר השגיאה היא חמורה ודרמטית", כתב גלנט. "התנהלותו של אלאור אזריה היתה פסולה מבסיסה. על מפקדי צה"ל בעתיד ללמד את הלוחמים אודות האירוע ולהדגיש את המשמעויות החמורות שלו. עם זאת, עלינו לזכור: גם חייל שטעה הוא חייל שלנו".

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס לגזר הדין בדף הפייסבוק שלו, שם כתב: "עכשיו, אחרי גזר הדין, אני מקווה שכל הצדדים יעשו מה שצריך על מנת לסיים סופית את העניין. כפי שכבר אמרתי בעבר, גם מי שאינו אוהב את פסק הדין או את גזר הדין מחויב לכבד את בית הדין, וכפי שגם אמרתי מערכת הביטחון צריכה לעמוד לצד החייל והמשפחה. מדובר מצד אחד בחייל מצטיין ומצד שני במחבל שבא להרוג יהודים ואת זה כולם צריכים לקחת בחשבון".

מנגד, קראה יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון להפסיק את הקריאות לחנינה. "בית הדין קבע שאזריה 'עשה עצמו למוציא להורג ולשופט' אבל במקביל גזר עליו עונש מקל ביחס לחומרת המעשה. עם זאת, נכון עשה בית הדין הצבאי שגזר עונש מאסר ממשי שאם לא כן, היה חותר תחת אותו סולם ערכים, טוהר הנשק ומוסר הלחימה של צה"ל, שאזריה חילל", אמרה גלאון והוסיפה: "הקריאות עכשיו לחנינה הן זילות של גזר הדין, שמעניקות לגיטימציה ומבקשות להלבין מעשים שדגל שחור אדיר מתנוסס מעליהם".

הפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
מפגין מחוץ לבית הדין, היום/ראובן קסטרו
הקראת גזר דינו של החייל אלאור אזריה בקריה, 21 בפברואר 2017. תומר אפלבאום, הארץ
אזריה בבית הדין, היום/הארץ, תומר אפלבאום

גם יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) התייחס לכך שאזריה הוא "קורבן של נסיבות מדיניות בלתי אפשריות שמדינת ישראל מתחמקת מהן עשרות בשנים". לדבריו, "בית המשפט גילה רגישות והבנה למצוקת החייל ומצד שני יישם כמתחייב את ההקפדה המוחלטת על עקרון טוהר הנשק בצה"ל. על הממשלה, שר הביטחון, צה"ל והגורמים הביטחוניים הבכירים לבחון כעת את הדרכים למנוע את המקרה הקשה הבא".

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) אמר כי אזריה הוא חייל שעשה טעות חמורה, אך כי הוא מקווה שמפקדיו ישקלו חנינה. "הפוליטיקאים צריכים להפסיק להתערב במה שקורה במערכת הצבאית. אני מגבה את הרמטכ"ל ואת בית המשפט על עמידתם האמיצה על ערכי הצבא. הם אלה שמופקדים על רוח צה"ל, ולא כל אלה שעושים עכשיו סיבוב פוליטי על גבו של חייל שטעה", אמר.

אריאל זילבר מופיע בהפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
תומכי אזריה מחוץ לבית הדין, היום/ראובן קסטרו
הקראת גזר דינו של החייל אלאור אזריה בקריה, 21 בפברואר 2017. תומר אפלבאום, הארץ
אזריה ומשפחתו בבית הדין/הארץ, תומר אפלבאום

בתוך כך, מאות מתומכיו של אזריה מפגינים מול בית הדין הצבאי בקרייה שבתל אביב בעקבות גזר דינו. עם הישמע גזר הדין, חלק מתומכיו של אזריה אזקו את עצמם וקראו למתן חנינה. מחוץ לאולם התייצבו עוד לפני הדיון כוחות משטרה גדולים עקב החשש להפרות סדר ועימותים למשמע גזר הדין.

להפגנה הגיע הזמר אריאל זילבר שהופיע בפני המפגינים, שהחזיקו שלטים עם הכיתובים "מוות למחבלים" ו"אלאור גיבור" תוך קריאות לחון את אזריה. שוטרים סמויים שהוצבו באזור ההפגנה אספו סטיקרים עם כיתובים התומכים בטרנספר, ונבחנת האפשרות כי הפצתן של המדבקות היא עבירת הסתה.

הפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
מפגינים מחוץ לאולם בית הדין, היום/ראובן קסטרו
הפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
תל אביב, היום/ראובן קסטרו

ראשת הרכב השופטים, אלוף-משנה מאיה הלר הדגישה בדיון כי התשתית הראייתית שהובאה בפני חבר השופטים לא מסבירה באופן ברור מה גרם לאזריה לירות במחבל. עם זאת, היא הוסיפה כי יש נסיבות מקלות שיש לקחת בחשבון: העובדה כי האירוע התרחש בסביבה עוינת; מדובר באירוע המבצעי הראשון שבו השתתף אזריה, דקות לאחר שחברו נפצע על ידי מחבל; הנאשם לא קיבל פקודות קונקרטיות מהמפקדים; והעובדה כי אזריה כבר שהה במעצר פתוח יותר מעשרה חודשים. "מדובר בכישלון חד פעמי של הנאשם", אמרה.

צ'רלי אזריה, אביו של אלאור, אמר בפתח הדיון כי המשפחה פסימית. "אין לנו ציפיות, נקבל את פסק הדין, למרות שמנסים לצייר אותנו כעבריינים. אנחנו אוהבים את העם ומבקשים לשמור על האיפוק. כל החיילים שפה הם שלנו". אמו, אושרה אזריה, פנתה לבנה: "תשמור על העולם ילד, עם חיוך של מלאכים".

התביעה הצבאית ביקשה לגזור עלי אזריה שלוש עד חמש שנות מאסר, בעוד צוות ההגנה ביקש מהרכב השופטים שלא לגזור עליו מאסר כלל. אזריה, לוחם חטיבת כפיר, הורשע פה אחד בחודש שעבר. אל"מ הלר, שעמדה בראשות הרכב של שלושה שופטים, הקריאה במשך שעתיים את הכרעת הדין בפרשה שטלטלה את המדינה, וקבעה כי הסמל, שנראה מחויך למשמע הרשעתו, פעל מתוך יצר נקמה.

(עדכון ראשון: 13:01)

הפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
תל אביב, היום/ראובן קסטרו
גזר הדין של אלאור אזריה בבית הדין הצבאי בקריה, פברואר 2017. תומר אפלבאום, פול צלמים
אזריה בבית הדין, היום/פול צלמים, תומר אפלבאום

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully