וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פינוי עמונה: בג"ץ הורה להרוס 17 מבנים במאחז תפוח מערב

7.2.2017 / 10:43

בית המשפט הורה על הריסת הבתים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית בעקבות עתירה שהגישו תושבי כפר פלסטיני סמוך. הבקשה להרוס את המאחז כולו נדחתה, אך השופטת נאור רמזה: "לא יתקבלו ניסיונות לדחיית הקץ"

צילום באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: חוק ההסדרה עבר בקריאה שנייה ושלישית במליאה)

בג"ץ הורה היום (שלישי) למדינה להרוס 17 מבנים במאחז הבלתי מורשה תפוח מערב שבגדה המערבית, שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. ההוראה התקבלה בעקבות עתירה שהגישו תושבי הכפר הפלסטיני הסמוך, יאסוף, ונדרש להרוס את המבנים עד יוני 2018.

למרות ההוראה, בעקבות הודעת המדינה כי בכוונתה לנסות ולהכשיר את המאחז, דחה בית המשפט את הדרישה לפנות את כולו.

מארגון "יש דין", המייצג את בעלי האדמות, נמסר: "צר לנו שבג"ץ מאפשר את המשך קיומו של המאחז, שקיומו מוביל לפגיעה מתמדת בזכויות האדם של התושבים הפלסטינים מהכפר הסמוך. ההחלטה מוכיחה שמדיניות הממשלה, ובראשה חוק ההסדרה שעבר אתמול, היא מדיניות גזל שמונעת מהפלסטינים אפילו זכויות בסיסיות".

עוד בוואלה! NEWS:
ההחלטה עוברת לשופטים: המבחן האמיתי של חוק ההסדרה יהיה בבג"ץ
במימון משוחררי שליט: תכננו פיגוע בזכרון יעקב ובתחנת הרכבת בבנימינה
איתותים לחמאס ולקהיר: המסר שמסתתר מאחורי התקיפות של צה"ל

המאחז תפוח מערב בסמוך לכפר תפוח בשומרון, יולי 2015. ויקיפדיה, צילום מסך
השופטת נאור רמזה כי מגורים חלופיים אינם תנאי לפינוי. תפוח מערב/צילום מסך, ויקיפדיה

בהחלטתה רמזה השופטת מרים נאור לסוגיית המאחז עמונה, שפונה בשבוע שעבר, ואמרה כי לא תקבל בקשות לארכה על הפינוי. "יש להדגיש כי מציאת חלופות למגורי התושבים אינה מהווה תנאי לפינוי במועד שנקבע. ייאמר כבר עתה כי לא יתקבלו כל ניסיונות לדחיית הקץ ולהארכת התקופה שנקבעה, אשר לצערנו הפכו לנוהג בתיקים מסוג זה", אמרה. בין היתר, המועצה האזורית שומרון התחייבה לסייע בפינוי התושבים.

אמש אישרה מליאת הכנסת את חוק ההסדרה, שנועד להסדיר את מעמדם של מבנים בהתנחלויות שנבנו על קרקעות שפלסטינים טוענים לבעלות עליהן. הצעת החוק השנויה במחלוקת עברה ברוב של 61 ח"כים מול 52 מתנגדים.

לפי הצעת החוק, הקרקע תישאר בידי בעליה, אך זכות השימוש בקרקע תועבר בידי המדינה לממונה על הרכוש הממשלתי ביהודה ושומרון, זאת תוך פיצוי בעלי הקרקע.

עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. ראובן קסטרו
העימותים במהלך פינוי עמונה, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

לאחר פינוי תושבי עמונה בשבוע שעבר, הגיעו אתמול פועלים מטעם משרד הביטחון שהחלו בעבודת ההעברה וההריסה של המבנים במאחז. בשלב הראשון, פירקו הפועלים את התשתיות הקיימות וניידו חלק מהבתים אל מחוץ למאחז, והיום צפויים להיהרס מבני הקבע במקום. בתוך כך, תושבי עמונה הגישו היום עתירה לבג"ץ בדרישה למנוע את הריסת החקלאות היהודית על ההר.

סוף השבוע האחרון ארזו תושבי עמונה את חפציהם והנחו את עובדי משרד הביטחון בנוגע לפירוק הציוד. הפינוי הושלם ביום חמישי אחר הצהריים, כשאחרון המבנים – בית הכנסת – פונה בעימותים קשים עם הפעילים שהתבצרו בו. במבצע "גן נעול 2" נפצעו ופונו לבתי חולים סך הכול 57 בני אדם, בהם 42 אנשי כוחות הביטחון ו-15 אזרחים. יותר מאלף פעילים שאינם תושבי המאחז הוצאו מהמבנים ברחבי היישוב, ועד הצהריים פונו גם כל 42 המשפחות שהתגוררו ביישוב. 13 בני אדם נעצרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully