וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: "דוח צוק איתן - רעידת אדמה"; יעלון: "מדליף ומקושש לייקים"

ברקע הקביעה לדחות את ההחלטה על פרסום הדוח העוסק במבצע ב-2014, תקפו חברי הקבינט דאז המוזכרים בו, זה את זה. בנט טען כי "לקברניטים יש קיבעון מחשבתי", ויעלון השיב כי הוא "לא ראוי למנהיגות". לפיד ביקר את רה"מ: "בצוק איתן התעסק בפוליטיקה במקום במלחמה"

צילום: הכנס הבינלאומי השנתי למחקרי ביטחון של מכון INSS, עריכה: יאיר דניאל ושניר דבוש

דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן עוררו היום (שלישי) תגובות חריפות מהמוזכרים בו. יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט את הדוח "רעידת אדמה ביטחונית". אחריו עלה לדוכן שר הביטחון לשעבר משה יעלון, המוזכר לשלילה בדוח, ותקף אותו ברמיזה: "פוליטיקאים המדליפים מהדוח עושים זאת כדי לקושש לייקים". גם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד דיבר בכנס ואמר: "ראש ממשלה שקע בדיונים טקסיים אין סופיים כדי להתחמק מקבלת החלטות". במקביל לדברים, נערכה היום מסיבת עיתונאים של משפחות חללי צוק איתן שבה דרשו לפרסם את הדוח במלואו. אחר הצהריים הודיעה הוועדה לביקורת המדינה על דחיית ההחלטה על הפרסום ליום ראשון.

בכנס הבינלאומי השנתי למחקרי ביטחון של מכון INSS אמר בנט, ששימש בזמן המבצע שר הכלכלה והיה חבר הקבינט המדיני-ביטחוני כי "מהדוח עולה תמונה ברורה של הקיבעון המחשבתי של קברניטי המדינה הוא שורש הכשלים. צריך לומר ביושר קונספציית הקיבעון הביטחוני קרסה, ואנחנו צריכים לעבור לתפיסת ביטחון חדשה: לא עוד קיבעון ודשדוש, אלא ניצחון ברור ומוחלט, שאינו מצריך הסברים ותירוצים. לא עוד מלחמה של 50 יום שנגמרת בתיקו.

"עלינו לעבור מקיבעון מחשבתי לחדשנות יוזמת. להציב לצה"ל יעד בהיר של ניצחון. ניצחון היא לא מילה גסה, ניצחון הוא המטרה היחידה של צבא היוצא למלחמה. ביטחון אזרחי ישראל תלוי בכך שישראל תחזור שוב לנצח". הוא קרא לראש הממשלה לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני על מנת לדון בלקחי המבצע ובתיקונם.

דוח צוק איתן - עדכונים אחרונים:
נחשפו תמלולי הקבינט בצוק איתן; יעלון לבנט: "אתה לא תנהל לי את הצבא"
המבקר צפוי לקבוע: הקבינט לא עודכן בצוק איתן; צה"ל לא נערך למנהרות
משפחות חללי צוק איתן תובעות את פרסום דוח המבקר המלא: "חובה מוסרית"

השר נפתלי בנט בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי בטחון לאומי INSS, 24 בינואר 2017. חן גלילי, מערכת וואלה! NEWS
"קונספציית הקיבעון הביטחוני קרסה". בנט בכנס, היום/מערכת וואלה! NEWS, חן גלילי
תמלולי הקבינט - יעלון טען: "אפשר להגיע להפסקת אש". בנט התנגד ואמר: "ממליץ לפעול לנטרול המנהרות"

חלקו הראשון של דוח המבקר על צוק איתן הגיע היום לדיון והצבעה בוועדה לביקורת המדינה לקראת פרסומו בשבועות הקרובים. דוח המבקר צפוי למתוח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בעת המבצע משה יעלון, הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ וקצינים בכירים נוספים, על כך שלא הציגו בפני חברי הקבינט המדיני-ביטחוני את איום המנהרות במלוא עוצמתו וחומרתו ולהעיר על כך שלא הוכנו תכניות מבצעיות מספקות ביחס לאיום זה.

הבוקר פרסם העיתון "ידיעות אחרונות" תמלולים מתוך ישיבות הקבינט המדיני-ביטחוני השופכים אור על טענות המבקר בגין היערכותו של צה"ל לאיום המנהרות. מהתמלולים עלה כי בנט דחף לפעולה קרקעית נגד איום המנהרות עוד לפני שנפתח מבצע צוק איתן, ובניגוד לעמדת מערכת הביטחון.

ב-7 ביולי, כשחמאס שיגר מטח של כמאה רקטות לעבר ישראל, יצא לדרך מבצע צוק איתן. יעלון טען באותה העת: "אפשר להגיע להפסקת אש". לדבריו, "לא נכון להגיע למצב שנפשיט אותם מהמנהרות. צריך למצות את התיווך המצרי". בנט התנגד ואמר: "אני ממליץ לפעול לנטרול המנהרות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

יעלון: מנהיגות לא חוששת מפרסום דוח גם אם הוא ביקורתי כלפיה

אחרי בנט עלה לנאום בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי, מי שכיהן במהלך צוק איתן כשר הביטחון, ושסופג ביקורת קשה מצד מבקר המדינה על תפקודו במבצע. "אני עוקב בימים האחרונים אחר הדיון הציבורי על פרסום דוח המבקר. מנהיגות לא חוששת מפרסום דוח גם אם הוא ביקורתי כלפיה וגם אם היא חלוקה עליו".

בהמשך הוא עקץ ברמיזה את יו"ר הבית היהודי: "לצערי, אני רואה היום בבוקר פוליטיקאים המדליפים מהדוח כדי לקושש עוד לייקים בטוויטר ובפייסבוק מי שעושה זאת לא ראוי למנהיגות". הוא הוסיף כי "אם היינו פועלים בצוק איתן לפי סקרים היינו שקועים בביצה העזתית. צוק איתן היה מערכה קשה כמו כל מלחמה, רבים איבדו את חייהם. הגדרנו במדויק, טרם המערכה, את יעדיה והשגנו אותם. מאז חמאס חלש ומורתע והדרום נהנה משקט חסר תקדים. זו דוגמה למנהיגות אחראית ושקולה שמחזיקה ידיים על ההגה, גם כשיש פוליטיקאים שיורים בתוך הנגמ"ש ומפיחים רוחות בציבור".

משה יעלון בכנס הבינלאומי השנתי של המכון למחקרי בטחון לאומי INSS, 24 בינואר 2017. חן גלילי, מערכת וואלה! NEWS
"הגדרנו במדויק את היעדים והשגנו אותם". יעלון/מערכת וואלה! NEWS, חן גלילי

לדבריו, "מנהיגות לא חוששת מביקורת מצד מי שאמורים להוות חלק ממה שאנחנו קוראים איזונים ובלמים בדמוקרטיה, כמו התקשורת ובית משפט העליון. ההתייחסות לרשויות אלה כאילו צריך להחליש אותן ולשלוט בהן, אינן מתאימות למנהיגות במדינה דמוקרטית. יש חשיבות עצומה לשידור ציבורי אמין ובעל חוט שדרה. עם בית המשפט העליון אפשר להתווכח, אך מנהיגות לא מגלגלת אחריות לעליון כמו בסוגיית עמונה, ואחר כך משסה נגדו את הציבור. זו לא מנהיגות אלא פוליטיקה זולה ומסוכנת. מנהיגות אינה עוסקת בלאחד את העם על ידי הפחדה מאיום חיצוני, היא צריכה לאחד את העם.

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שהיה גם הוא חבר קבינט בזמן צוק איתן, אמר היום בכנס כי "כשההנהגה מגמגמת ולא יודעת מה היא רוצה, הצבא לא יכול לפעול. כשראש הממשלה מנסה להסתיר את האמת מהציבור הוא פוגע ביכולתו של צה"ל להפיק לקחים ולהשתפר למערכה הבאה. היום מסתירים במקום לתקן - לא אומרים אמת במקום לשפר. מתעסקים בפוליטיקה במקום במערכה הבאה".

לפיד תקף את נתניהו: "התחמק מקבלת החלטות וגמגם במהלך המבצע". מערכת וואלה! NEWS
"ההנהגה מגמגמת". לפיד/מערכת וואלה! NEWS
שמואל לביא אביו של סרן ליעד לביא, אורית חי אימו של עומר חי, אבי יעקובי אביו של גלעד יעקובי. ועדת המשנה בביקורת המדינה, הכנסת 24 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
נציגי המשפחות השכולות תובעות לפרסם את הדוח במלואו. היום, בכנסת/נועם מושקוביץ

"אין לנו מחסור במפקדים מוכשרים", הוסיף. "יש לנו מחסור חמור במנהיגים שמתנהגים כמו מנהיגים. מה שראינו בקבינט בצוק איתן ומה שמופיע שחור על גבי לבן בדוח המבקר לא יכול לחזור על עצמו. ראינו ראש ממשלה ששוקע בדיונים טקסיים אין סופיים כדי להתחמק מקבלת החלטות. ראינו עיסוק מתמיד בפוליטיקה בזמן מלחמה. אין מקום לפוליטיקה בזמן מלחמה".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), שהייתה חברת הקבינט בזמן מבצע "צוק איתן", קראה לפרסום הדוח במלואו. "לציבור מגיע לדעת בדיוק מה היה, כדי שנוכל לתקן", אמרה. "התיקון הוא יותר גדול מנושא המנהרות. אין לקבינט מדיניות מול עזה, ובכלל והצבא ומערכת הביטחון משוועים לאחת כזאת. זה המחדל הגדול".

לדבריה, בכנס INSS, "גם ברמת המנהרות, הטיפול צריך היה להיות מראש ולא במהלך המבצע. במהלך המבצע ישבתי עם גורמים אזרחיים והעברתי לממשלה את הפתרון שמבוצע היום - קיר תת-קרקעי שמייתר הכנסת כוחות קרקעיים". לבני הוסיפה: "המחדל הנוסף הוא היעדר כל שילוב בין הצבאי למדיני. מבצע 'צוק איתן' היה יכול להיגמר בהחלטת מועצת הביטחון נגד חמאס ועם פירוז עזה, ובמו"מ ישיר בלי תנאים מוקדמים מול הרשות, אבל נתניהו פחד לקבל את ההחלטה - כי לא הוגדרו יעדים מדיניים למבצע".

"הוועדה בעד פרסום הדוח, אך עלו סוגיות ביטחוניות שיש לשקול"

בטרם הדיון בוועדת המשנה לביקורת המדינה הסבירה יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד): "אמרתי עוד בטרם כינוס ההורים השכולים שלאחר שעיינתי בדוח, אני סבורה שאין מניעה לפרסם אותו כפי שמציע מבקר המדינה. הבחינה תהיה עניינית ללא שיקולים פוליטיים או אגו. הדבר היחיד שמנחה אותנו זה שיקול של פגיעה בביטחון המדינה. זה דוח קשה מאוד. אנחנו במערכת פוליטית מטבע הדברים יש דיבורים אבל לא היו לחצים".

מאוחר יותר היא ביקשה למסור כי ועדת המשנה החליטה פה אחד לדחות את ההחלטה על נוסח הסופי של הדוח. "הוועדה באופן עקרוני בעד פרסומו, אולם עלו מספר סוגיות בעניין ביטחון המדינה שהוועדה צריכה לשקול, והיא תעשה זאת בישיבתה ביום ראשון".

במסיבת עיתונאים במשכן הכנסת שערכו הבוקר משפחות חללי מבצע צוק איתן הן דרשו מהוועדה לחשוף את דוח מבקר המדינה המלא על אודות המערכה. נציגי המשפחות אמרו כי יותר מ-50 הורים לנופלים במבצע חתמו על בקשה לחשיפת ארבעת פרקי הדוח העוסקים במוכנות העורף (שכבר פורסם), בהתנהלות הקבינט המדיני-ביטחוני, באיום המנהרות ובהיבטים של המשפט הבינלאומי בלחימה בעזה.


(עדכון ראשון 9:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully