וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה של טראמפ: "בירת ישראל היא תל אביב, שם יושב הממשל"

13.1.2017 / 0:21

ועדת הסנאט התכנסה כדי לאשר את מינויו של ג'יימס מאטיס, שהבהיר כי הוא "פועל על פי המדיניות האמריקנית" בנוגע לבירה. כמו כן, טען הגנרל המעוטר כי "לא היה חותם על הסכם הגרעין" ותקף: "רוסיה היא איום על הסדר העולמי"

צילום: רויטרס, עריכה:

ג'יימס מאטיס, שר ההגנה המיועד של נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ, אמר אתמול (חמישי) כי "בירת ישראל היא תל אביב". הגנרל לשעבר אמר את הדברים במהלך שימוע בסנאט, שאמור לאשר את מינויו. דבריו מגיעים בניגוד לעמדת טראמפ והשגריר החדש בישראל, דייוויד פרידמן.

מאטיס חרג גם מטענותיו של טראמפ כלפי סוכנויות המודיעין ברקע הדוח סביב מעורבות רוסיה בבחירות, ותקף את מוסקבה בחריפות. בשימוע מקביל העיד ראש סוכנות הביון המרכזית (CIA) המיועד מייק פומפאו, שבדומה למאטיס, השמיע דעות מנוגדות לאלו של הנשיא שבחר בשניהם להוביל את מדיניות הביטחון.

לקריאה נוספת:
שר החוץ המיועד של ארה"ב: "על ההנהגה הפלסטינית למנוע את האלימות"
טראמפ על הדלפת הדוח על רוסיה: "איפה אנחנו חיים, בגרמניה הנאצית?"
טראמפ על הדיווחים על הריגול הרוסי: "אנשים חולים המציאו את הזבל הזה"

ג'יימס מאטיס, שר ההגנה המיועד של ארצות הברית, וושינגטון, ארה"ב. ינואר 2017. AP
"לחדש את מערכת היחסים הטובה עם ישראל ועם שותפותינו הערביות". מאטיס, היום/AP

מאטיס על ידי הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם "מהי בירת ישראל". לכך השיב מאטיס: "בירת ישראל, אדוני, היא תל אביב, כי שם נמצאים כל גורמי הממשל". הוא הוסיף כי הוא "ממשיך את המדיניות האמריקנית", שלפיה ירושלים אינה מוכרת רשמית כבירה הישראלית. השגרירויות הזרות נמצאות בתל אביב, כמו גם חלק ממשרדי הממשלה ובסיס הקריה, שבו יושבת צמרת צה"ל.

גרהאם עוד שאל: "אתה תומך בשימור יתרון איכותי לישראל על פני כל שכנותיה?", ולכך השיב מאטיס: "כן". כמו כן, הביע תמיכה בפיתרון שתי המדינות, והבהיר: "אני משתוקק לראות שלום במזרח התיכון. אם יש פיתרון אחר, אשמח לשמוע עליו".
מוקדם יותר, ציין מאטיס בהקשר הישראלי כי "עלינו לחדש את מערכת היחסים הטובה עם ישראל ועם שותפותינו הערביות".

בתחילת השימוע אמר מאטיס את המילים החריפות ביותר שנשמעו מצד אנשי טראמפ נגד רוסיה וטען כי הנשיא "ולדימיר פוטין מנסה לפרק את ברית נאט"ו". "הדבר החשוב ביותר הוא שאנחנו מכירים במציאות של ההתמודדות עם פוטין, ואנחנו מזהים שהוא מנסה לפרק את ברית נאט"ו", אמר. הוא הוסיף כי ארצות הברית צריכה לחזק את בעלות בריתה נגד רוסיה.

"הסדר העולמי נמצא תחת המתקפה הגדולה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה מרוסיה, מארגוני טרור וממה שסין עושה בים סין הדרומי", הוסיף. כמו כן, הוא נשאל לגבי הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, וטען כי "לא היה חותם" עליה.

בזמן שבו הנשיא הנבחר תוקף את סוכנויות המודיעין על הדלפות דוחות רגישים, אמר שר ההגנה, האחראי על הפנטגון, כי יש לו אמון גבוה בסוכנויות הביון של ארצות הברית. אתמול תקף טראמפ את גופי המודיעין בארצו לאחר שנחשף כי רוסיה אספה מידע רגיש עליו. "סוכנויות המודיעין לא "היו צריך לאפשר לחדשות המזויפות 'לדלוף' לציבור". לדבריו, "זהו מהלך אחרון נגדי. איפה אנחנו חיים, בגרמניה הנאצית?".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ג'יימס מאטיס, שר ההגנה המיועד של ארצות הברית, וושינגטון, ארה"ב. ינואר 2017. רויטרס
"הסדר העולמי נמצא תחת מתקפה". מאטיס, היום/רויטרס

מאטיס, שפיקד על דיביזיית הנחתים הראשונה של הצבא האמריקני במהלך המלחמה בעיראק שהחלה בשנת 2003, פרש לגמלאות לפני כשלוש שנים. הוא מילא, בין היתר, תפקיד בכיר בברית נאט"ו ונודע בשל קידום האסטרטגיה האמריקנית לסיוע למדינות זרות להתמודדות עם ניסיונות התקוממות.
טכנית, מאטיס, גנרל ארבעה כוכבים שפרש ב-2013, אינו רשאי לכהן בתפקיד משום שלא עברו שבע שנים מאז שסיים את שירותו.

בריאיונות לכלי התקשורת טען מאטיס כי הוא תומך בפתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני, והביע תמיכה נלהבת במאמצי הגישור של שר החוץ ג'ון קרי. כמו כן, הוא התבטא בנוגע לאיראן, והגדיר אותה האיום החמור ביותר ליציבות במזרח התיכון, וטען בדברים שאמר לעיתון "וושינגטון אקזמינר" מוקדם יותר השנה כי "איראן אינה האויבת של דאעש, יש להם הרבה מה להרוויח מהסערה שדאעש יוצר". עם זאת, הוא הביע תמיכה בהסכם הגרעין עם טהראן, אף שביקר אותו לפרקים.

מאטיס רכש לו את כינויו אחרי שהוביל את חייליו במפרץ הפרסי ב-1991, כמו גם באפגניסטן ובעיראק בתחילת שנות ה-2000. כינויו דבק בו גם לאחר אמירות כמו "זה כיף לירות באנשים". במהלך פאנל ב-2005 סיפר מאטיס: "אתה הולך לאפגניסטן, יש לך שם גברים שמכים נשים במשך חמש שנים משום שלא עטו רעלה. אתם יודעים גברים שאין בהם טיפת גבריות. אז זה ממש כיף לירות בהם".

(עדכון ראשון: 17:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully