וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השריפה בבתי הזיקוק: בכירים בבז"ן זומנו לחקירה בחשד לפלילים

2.1.2017 / 16:29

צוות החקירה שמינה המשרד להגנת הסביבה הגיש מסקנות ראשונות, מהן עולה חשד לעבירות סביבתיות לפני השריפה, אך גם במהלכה. לא נמסרו פרטים על אופי העבירות, אך עולה פער בין דיווח הקבוצה על מלאי הבנזין במכל הבוער, לבין המציאות

צילום: שלמי גבאי, עריכה: ניר חן.

(בווידאו: ריאיון עם מנכ"ל בז"ן אבנר מימון לאולפן וואלה! NEWS על השריפה במכל הדלק)

צוות הבדיקה המיוחד שמינה המשרד להגנת הסביבה לצורך חקירת השריפה במכל הדלק בבתי הזיקוק במפרץ חיפה שאירעה בשבוע שעבר הגיש היום (שני) את מסקנותיו הראשוניות – והעלה חשד לפלילים בהתנהלותם של בעלי תפקידים בקבוצת בז"ן, לפני השריפה ובמהלכה. כמה בעלי תפקידים בקבוצה זומנו לחקירות במשרדי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, שבהן נבחנות ההפרות הרגולטוריות שבוצעו במהלך האירוע.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי החקירה הפלילית נמצאת בעדיפות עליונה וכי צוות חקירה ייעודי יפעל באופן מהיר למיצוי פעולות החקירה. מהדוח הראשוני של צוות הבדיקה עולים, בין היתר, חשדות למגוון עבירות סביבתיות. עם זאת, לא נמסרו פרטים נוספים לגבי אופי העבירות.

עוד בנושא:
"אנחנו יושבים על חבית נפץ": זעם בחיפה אחרי האש בבתי הזיקוק
בעיות לעוברים, אובדן זיכרון וסרטן ודאי: שריפה בבתי הזיקוק - הסכנות
"אמרו שאין זיהום, אבל הציבור לא מטומטם": בחיפה דורשים תשובות

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
השריפה במכל הדלק, בשבוע שעבר/ערן גילווארג

מוקדם לדעת למה התכוון המשרד להגנת הסביבה בהודעתו כי קיימם חשדות לביצוע עבירות בידי עובדי בז"ן לא רק לפני השריפה, אלא גם במהלכה. עם זאת, בעת ניסיונותיהם של לוחמי הכיבוי להשתלט על הלהבות, עלו פערים בין דיווח בז"ן לבין המציאות. לפי נתוני בז"ן על מלאי הבנזין הבוער במכל השריפה הייתה אמורה להתכלות מהר יותר מהזמן שבו בערה בפועל.

תנועת מגמה ירוקה בחיפה התייחסה לחשדות לפלילים בשריפה. ד"ר רויטל גולדשמיד, דוברת התנועה, מסרה כי "ממצאי הרגולטור לא מפתיעים אותנו. מול תאגיד בז"ן מתנהלים כרגע שישה כתבי אישום בגין עבירות סביבה". לדבריה, "אנחנו קוראים למועצה הארצית לדון בהרחבת בז"ן חודש הבא, לקחת את הממצאים הללו לתשומת ליבה ולא לאפשר את התרחבותו של תאגיד בז"ן המתנהל באופן בעייתי ובסופו של יום פוגע באיכות חייו ובריאותו של הציבור בחיפה".

כיבוי האש בבתי הזיקוק בחיפה, 25 בדצמבר 2016. ערן גילווארג
השריפה במכל הדלק, בשבוע שעבר/ערן גילווארג

"המשרד להגנת הסביבה מתחיל סוף סוף לפעול כמתחייב באירועים חמורים והפרות של החוק, דבר שכמעט לא נעשה על ידו עד היום על אף שרוב העבירות הסביבתיות בכלל, ואלה שבוצעו על ידי מפעלי קבוצת בתי הזיקוק בפרט, הן עבירות פליליות", מסרה בתגובה עו"ד ג'מילה הרדל ואכים, מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה.

"אנחנו מקווים שהפעם ההליך ימוצה עד הסוף בתוך הזמנים הקבועים בנוהל על מנת להבטיח מיצוי מלא של הראיות והעדויות והסתמכות עליהן בבית המשפט בהמשך", הוסיפה. "אין ספק שאם המשרד יפעל ככה בכל אירוע, ואם הוא היה מפעיל אכיפה מידית ותקיפה באירועים אחרים בעבר – המצב במפרץ חיפה היה נראה אחרת היום".

בתגובה לחשדות נמסר מהקבוצה: "בז"ן פועלת בהתאם לכל החוקים והתקנים החלים עליה, מהמחמירים בעולם המערבי. אירוע השריפה טופל באופן מקצועי, היא כובתה תוך כמה שעות ללא נפגעים ומבלי שיצאה מגבולות המכל. החברה משתפת פעולה באופן מלא עם גורמי החקירה ותפעל בהתאם לכל הנחיה מוסמכת של הרשויות".

שריפה שהתחדשה בבית זיקוק במפרץ חיפה, 25 בדצבמר 2016. ערן גילווארג
השריפה במכל הדלק, בשבוע שעבר/ערן גילווארג

לפני שבוע החליטה עיריית חיפה שלא להאריך את רישיון העסק של בז"ן ושל מפעלים נוספים המחזיקים מכלי אחסון דלק במפרץ חיפה, עד לקבלת חוות דעת מעודכנת משירותי הכבאות. לאור החלטה זו, בז"ן פועלת כעת ללא רישיון עסק בתוקף.

לאחר האירוע, אמר מנכ"ל בז"ן אבנר מימון אמר לאולפן וואלה! NEWS כי גורמים רבים יכלו להוביל לשריפה, "טכנולוגי, אנושי, מכל כזה גדול לא נדלק סתם כך ואנחנו נבדוק ונגיע למסקנות. זה עוד מוקדם לנסות ולהעלות הסתברויות". הוא הוסיף כי "היה חשש כל הזמן למכל סמוך שהיה במרחק של מטרים ספורים מהמכל שבער ואנחנו השקענו מאמצים רבים בלקרר אותו ולגרום לכך שהסביבה מעבר למכל שבער תהיה בטוחה".

מנגד, לטענת פעילי הסביבה ותושבי חיפה, המקרה החמור חייב להביא לשינוי שיוביל לטיפול עמוק במתחם בתי הזיקוק. הארגונים הירוקים דורשים מהמשרד להגנת הסביבה "לסגור את המפעל, שנגדו תלויים שישה כתבי אישום בגין עבירות סביבה, ולערוך בדק בית לגבי נהלי חירום וזיהום שבשגרה. אנו קוראים לוועדה הארצית לתכנון ובנייה לא לאפשר את הרחבת מפעל בזן על חשבון הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully