וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה הקמת מיזם לתיעוד עדויות יהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן

11.12.2016 / 16:26

בתום מאבק פוליטי בין השרה גמליאל לשרה רגב על זהות המשרד האחראי על הנושא, אישרה הממשלה את תכנית המיזם. במסגרת התכנית, שלה הוקצבו עשרה מיליון שקלים, ייגבו עדויות בכתב ובווידאו בדומה לארכיון השואה של שפילברג

מערכת וואלה!

(השרה גילה גמליאל על גירוש יהודי ארצות ערב)

הממשלה אישרה היום (ראשון) תכנית לאומית לתיעוד עדויות ומורשתם של יוצאי יהודי ארצות ערב ואיראן. במסגרת התכנית, המתוקצבת בעשרה מיליון שקלים לשנתיים הקרובות, יקימו המשרד לשוויון חברתי ולשכת העיתונות הממשלתית מיזם לגביית עדויות מיהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן.

העדויות יהיו כתובות ומוסרטות והכוונה היא לייצר ארכיון וידאו, הדומה לארכיון עדויות השואה של סטיבן שפילברג, שיתעד את סיפוריהם האישיים של יוצאי המדינות והקהילות שמהן הגיעו, גם בתקופת הפרעות והגירוש מארצות אלו. בנוסף לכך, תקודם כתיבה והפקה של ספרי ביוגרפיה אישיים בנושא.

במשרד לשוויון חברתי אומרים כי המיזם הוא חלק ממאמץ לאומי כולל להעמקת הידע והמודעות הציבוריות לסיפורם ומורשתם של יהודי המזרח, אחרי שנים ארוכות שבהן נדחקו מהשיח ומהתודעה בישראל. השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל בירכה על ההחלטה ואמרה לאחר ההצבעה כי "מפעל העדויות הוא תחילת כתיבת הפרק של יהודי המזרח בסיפור תולדות העם היהודי. מעכשיו, הסיפור היהודי יהיה שלם יותר ואזרחי ישראל, צעירים כבוגרים, יזכו לשמוע, ללמוד ולהכיר את המורשת המפוארת של העם היהודי, על צדה המזרחי כמו על צדה המערבי".

עוד בוואלה! NEWS:
פרסום ראשון: המשטרה מתנגדת לחוק המואזין - ומעדיפה לאכוף תקנות קיימות
בכנסת תוקפים את דברי יו"ר הקואליציה; ביטן: "לא מבין מה עושים עניין"
נורבגיה: חוק ההסדרה מעלה ספקות באשר לנכונות ישראל לפתרון שתי המדינות

חברת הכנסת גילה גמליאל, השרה לשיוויון חברתי. ראובן קסטרו
"הסיפור היהודי יהיה שלם יותר". גמליאל/ראובן קסטרו

גמליאל הגדירה את אישור התכנית בממשלה "רגע היסטורי",
אף שלהצבעה קדמו חילוקי דעות בינה לשרת התרבות מירי רגב. לפני כשבועיים הביאה גמליאל לממשלה את הצעת ההחלטה, שכללה גם הקמת מרכז מורשת שבו יוצגו העדויות והסיפורים. ואולם, היא לא תיאמה את הנושא עם משרד התרבות והספורט, ולקראת ההצבעה בממשלה העביר המשרד חוות דעת משפטית מפורטת המתנגדת להחלטה ודרש להוריד את הנושא מסדר היום בטענה שמדובר בנושא שמטופל במשך שנים תחת גופים שנמצאים באחריותו.

גמליאל הציעה לרגב להצטרף להצעת המחליטים ואפילו להוסיף תקצוב מתקציב משרדה, אך רגב סירבה, וגמליאל האשימה אותה בטרפוד ההחלטה משיקולים זרים במטרה לפגוע באירוע גדול של יוצאי קהילות ערב ואיראן שהתקיים באותו שבוע.

.

חברת הכנסת מירי רגב. יוסי ציפקיס
"ההתנגדות הוסרה". רגב/יוסי ציפקיס

בשבועיים האחרונים התקיימו מגעים בין שני המשרדים והוסכם כי הצעת המחליטים כוללת רק את פרק התיעוד - וההחלטה היכן יוצבו העדויות לציבור וכיצד יונגשו אליו תידחה למועד מאוחר יותר. לפי הצעת ההחלטה החדשה, לשכת העיתונות הממשלתית תפעיל את המיזם ותתחיל לבנות מערך לגביית עדויות אישיות – כתובות ומצולמות - יחד עם גופים שכפופים לרגב כמו יד בן צבי ובית התפוצות, אבל היא לא תכלול הקמת מרכז מורשת פיזי בשלב זה.

בלשכתה של רגב אמרו כי "ההצעה הראשונית של המשרד לשוויון חברתי עסקה בתחום הסמכות של משרד התרבות והספורט. לאחר שהמשרד לשוויון חברתי קיבל את הערות משרד התרבות והספורט, ביצע את ההתאמות הנדרשות ולאחר התייעצות כמקובל, ההתנגדות הוסרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully