וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 מאחזים יולבנו, 4,000 בתים יוכשרו: אלה ההשלכות של חוק ההסדרה

6.12.2016 / 6:30

אם החוק שעבר בקריאה טרומית יחוקק, יהיו לו השלכות כבדות משקל על הבנייה הלא חוקית בשטחים. כל צווי הפסקת העבודה וההריסה יבוטלו וכ-8,000 דונמים יופקעו. במאחזים שלא ייכללו בשל הסרת סעיף 7 קוראים ליו"ר הבית היהודי לא לתת יד להרס

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

לחוק ההסדרה שעבר אמש (שני) בכנסת בקריאה טרומית - אם יחוקק ולא יבוטל על ידי בג"ץ - תהיה משמעות מרחיקה לכת. אם עד כה בנייה לא חוקית נאכפה על ידי המדינה, חוק זה יכשיר אותה בין שבהתנחלויות המאושרות ובין שבמאחזים הבלתי חוקיים. כל צווי הפסקת העבודה וההריסה שהוציא המנהל האזרחי במהלך השנים מתוקף תפקידו כדי לאכוף את חוקי הבנייה ייהפכו לבטלים ואותם מבנים יוכשרו, אף שנבנו בניגוד לחוק ללא אישור על אדמות פלסטיניות פרטיות.

על פי נתוני מחלקת מעקב התנחלויות של "שלום עכשיו", שפורסם בדוח בשבוע שעבר בעקבות חוק ההסדרה יוכשרו יותר מ-3,921 מבנים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. מתוכם 2,744 מבני קבע ו-1,177 קרוואנים. מכ-4,000 המבנים, 3,125 בנויים בהתנחלויות וכמעט 800 במאחזים הבלתי חוקיים. מהחוק יושפעו, על פי נתוני "שלום עכשיו", יותר מחמישים מאחזים בלתי חוקיים ברחבי הגדה ויוכשרו 72 התנחלויות, שבהן נבנו בתים על קרקעות פרטיות. סדר הגודל של כל האדמות הפרטיות שניתן יהיה להפקיע במסגרת חוק ההסדרה יעמוד על כ-8,000 דונמים.

החוק יהיה תקף בין היתר על המאחזים גוש שילה, אש קודש, הבית האדום ועדי עד שבבנימין. כמו גם את תפוח מערב, גבעות עולם, גבעת הראל, חוות גלעד שבשומרון, אביגיל שבדרום הר חברון, בית עין מזרח ומערב שבגוש עציון ועוד. ברשימת ההתנחלויות שבהן ישנם בתים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית ניתן למצוא את אלון מורה, איתמר, ברכה, יצהר ומגדלים שבשומרון. כמו גם את בית אל, עפרה, בית חורון, מבוא חורון, דולב, טלמון שבבנימין, כרמי צור, נווה דניאל שבגוש עציון, סוסיא, מעלה עמוס, נוקדים שבדרום הר חברון, קריית ארבע, קדומים, קרני שומרון ועוד עשרות התנחלויות.

עוד כתבות בנושא:
ללא סעיף עמונה וחרף התנגדות היועמ"ש: חוק ההסדרה אושר בקריאה טרומית
חרף הסרת סעיף עמונה: היועמ"ש צפוי להתנגד לחוק ההסדרה
סעיף המחלוקת על עמונה הוסר: חוק ההסדרה חוזר להצבעה בכנסת

מאחז עמונה. 6 בנובמבר 2016. מגד גוזני
הפקעת אדמות פרטיות בגודל של כ-8,000 דונמים/מגד גוזני

הליך הכשרת המאחזים לא יהיה אוטומטי. במאחזים המדוברים ישנם מבנים שנבנו בניגוד לחוק ללא אישורים ובלי תכנית מוסדרת. אף שעל פי מדיניות הממשלה שמונהגת כבר כמה שנים, שלפיה, מבנה שנבנה על קרקע שהיא לא פרטית - יוכשר, חוק ההסדרה מקדם את אותם המאחזים לכדי הכשרה מלאה.

בעקבות ההסכמות הפוליטיות שהושגו הוצא מהצעת החוק סעיף 7 המחיל את החוק רטרואקטיבית גם על מקומות שבהם הוצא פסק דין חלוט לפינוי. לכן, את גורלם של המאחז עמונה, תשעה בתים בעפרה ו- 15 יחידות דיור בנתיב האבות החוק לא יציל. לגבי מאחזים אלה סוכם כי הם כנראה יועתקו לקרקע חלופית, חרף התנגדות תושביהם.

אחר הצהריים פנו תושבי נתיב האבות שבתיהם עומדים להיהרס בעקבות פסיקת בג"ץ במכתב בהול לשר החינוך נפתלי בנט. התושבים כתבו לשר: "נדהמנו לשמוע בפרסומים בתקשורת שהקואליציה הגיעה להסכמה על העברת חוק ההסדרה במתכונת שמשמעותה הרס של בתי שכונת נתיב האבות. החוק שנועד למנוע הרס, החוק שנועד לבצע הסדרה של הבתים והיישובים, משאיר את התושבים ללא מענה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החלקות אליהן עתידים לעבור מפוני עמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד ציינו תושבי השכונה כי משמעות הריסת השכונה היא "הרס של 15 בתים, השלכה לרחוב של 15 משפחות, הרס של אנדרטה שהוקמה בנתיב האבות לזכרם של עמנואל מורנו ועזרא אשר הי"ד, לוחמים שמסרו את נפשם להגנת העם והארץ". לפי התושבים, מדובר בהרס מיותר בשל חשש לבנייה בשטח קטן ביותר שכלל אין לו דורשים. "אנחנו דורשים ממך לא להפקיר אותנו. אנחנו דורשים הבהרה ברורה שבתי השכונה לא יהרסו". לדבריהם, "אנחנו בטוחים שכפי שהצלחת להביא לחקיקה של החוק - בידך להבטיח את מניעת ההרס עוד היום".

לעומתם, תושבים שבתיהם יוכשרו בעקבות חקיקת החוק נשמעים מרוצים מהמהלך. תושב אלון מורה שבנה את ביתו בתום לב, כהגדרתו, על קרקע פלסטינית פרטית אמר היום: "את כל כספי השקעתי ברכישת הבית שבו אני גר כיוון שידעתי שמדינת ישראל פיתחה את התשתיות והמגרשים שעליהם נבנה ביתי". לדבריו, "כמו עוד עשרות משפחות ביישוב שלי לא זכיתי לקבל משכנתא על הבית וכמובן שכשבאתי לבקש את הרחבת הבית נאמר לי שלא אוכל כי אין אפשרות להוציא טופס ארבע עבור הבית". אם החוק יאושר, יוכל התושב להרחיב את ביתו, לגודל המתאים למשפחתו. "אשן בשקט בידיעה שאף אחד לא יבוא יום אחד ויזרוק אותי מביתי לרחוב עם אשתי וחמשת ילדיי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully