וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי תושבים מפונים בחיפה; שב"כ חוקר חשד להצתות לאומניות

כתבי וואלה! NEWS

24.11.2016 / 15:25

ארבעה מוקדי דליקה התפתחו משעות הבוקר בעיר, 60 אלף יפונו מבתיהם. הטכניון והאוניברסיטה התפנו. שדה התעופה בעיר נסגר, שב"ס נערך לפינוי שני בתי סוהר. 300 כבאים מפיקוד העורף יגויסו. 93 איש נפגעו משאיפת עשן וחרדה. עדכונים שוטפים

צילום: שי מכלוף, יותם רוני ושלומי גבאי; עריכה: ניב מעוז

עדכונים אחרונים

* עשרות אלפי תושבים בחיפה בקו האש, שאוחזת במבנים רבים
* המשטרה קוראת לתושבי השכונות הבאות בחיפה להתפנות מבתיהם: רמות ספיר, רמת חן, רמת אלמוגי, רמת בן גוריון, אחוזה, מרכז חורב, רוממה, רמת אשכול, בגין, רמת גולדה, נאות פרס, דניה
* מאות כבאים של פיקוד העורף יגויסו
* האוניברסיטה והטכניון פונו מסטודנטים ואנשי סגל
* 93 איש נפגעו משאיפת עשן וחרדה ופונו לבתי חולים בעיר
* כ-750 אסירים ואנשי סגל בבתי סוהר באזור העיר נערכים לפינוי
* שדה התעופה בעיר ישמש לפעילות מבצעית בלבד
* שיבושים באספקת חשמל בכמה אזורים בעיר
* שריפה פרצה באזור ראשון לציון
* טורקיה ורוסיה ישלחו סיוע אווירי לכיבוי השריפות

השריפות שפרצו אתמול ברחבי הארץ המשיכו להשתולל הלילה (חמישי) ועשרות צוותי כיבוי פועלים כדי להשתלט על הלהבות. השריפות הגדולות ביותר הן בחיפה, שם האש מאיימת על שלומם של עשרות אלפי תושבים. כלל כוחות המחוז גויסו לפעילות בעיר ובהמשך יוקפצו כוחות של פיקוד העורף. מזג האוויר היבש, כמו גם הרוחות העזות, מקשות על מאמצי הכיבוי. מטוסי כיבוי מחו"ל החלו לנחות הבוקר בישראל, וגם טורקיה בין המדינות המסייעות. משב"כ נמסר כי יבדקו את החשד ולפיו השריפות הן הצתות על רקע לאומני.

בחיפה התפתחו שריפות בכמה מוקדים ברחבי העיר. המשטרה קוראת לתושבי 12 השכונות הבאות להתפנות מבתיהם: רמות ספיר, רמת חן, רמת אלמוגי, רמת בן גוריון, אחוזה, מרכז חורב, רוממה, רמת אשכול, בגין, רמת גולדה, נאות פרס, דניה. בסך הכול צפויים צפויים להתפנות כ-60 אלף איש. החיילים החלו לפנות את התושבים בסביבות השעה 14:30. בנוסף לכך ישנן הפרעות חשמל לכמה אזורים בעיר. מחברת החשמל נמסר כי "בשל האירועים הופסקו כמה קווי מתחי גבוה. עובדי חברת החשמל פועלים בשטח לאיתור ותיקון ההפרעות".

בעקבות התפשטות השריפות, הנחתה נציבת בתי הסוהר רב-גונדר עפרה קלינגר להיערך לפינוי בתי הכלא "כרמל" ו"דמון" על 600 האסירים ו-150 אנשי הסגל שבהם.

שדה התעופה בחיפה ייסגר לטיסות למעט פעילות מבצעית, שנועדה לסייע במאמצי הכיבוי. כל הטיסות שאינן עוסקות בכיבוי הופנו לשדה דב שבתל אביב.

עוד כתבות בנושא:
שריפה מאיימת על כביש 1, בתים בטלמון בסכנה
הרוחות יימשכו, סימני החורף יגיעו רק בדצמבר: תחזית מזג האוויר
חשד: הצתות גרמו לחלק מהשריפות; שוטרי מג"ב ייפרסו בשטחים פתוחים

שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
אחד ממוקדי השריפה בחיפה/ערן גילווארג
זירת שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
זירת שריפה בחיפה/ערן גילווארג

93 איש נפגעו משאיפת עשן וחרדה משעות הבוקר. 30 פונו לבית החולים כרמל, שפועל במתכונת חירום, מתוכם 19 נשים. שלושה מהם שוחררו. "חדר המיון ובית החולים, על כל צוותי החירום, מוכנים וערוכים לכל תרחיש", אמר מנהל בית החולים, ד"ר אבי גולדברג.

לבית החולים רמב"ם פונו 53 איש משאיפת עשן, מתוכם ארבע ילדים. מצבם קל. לבית החולים בני ציון פונו עשרה אנשים שנפגעו משאיפת עשן, ובהם שני ילדים. כולם במצב קל. "העלינו רמת כוננות, פתחנו מטה חירום שמתעדכן ומבצע הערכות מצב כל העת. אנחנו ערוכים לכל התרחשות", אמר מנהל רמב"ם, פרופ' רפי ביאר.

האוניברסיטה בעיר החלה להתפנות מסטודנטים ואנשי סגל בסביבות השעה 11:20. כך גם מתחם בית בירם של בית הספר הריאלי ובתי הספר היסודיים פיכמן והבונים. בשעה 15:00 החליטה הנהלת הטכניון לפנות את המוסד האקדמי מסטודנטים ואנשי סגל.

בשעות הבוקר המוקדמות התפתחה שריפה ברחוב האשלג במפרץ חיפה. האש התפשטה בסמוך לבתי עסק רבים. שלושה צוותי כיבוי אש מתחנה אזורית חיפה כיבו את מוקד האש כעבור שעה קלה.

זירת שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
זירת שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016/ערן גילווארג
זירת שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. עומר שליט, מערכת וואלה! NEWS
בית הספר הריאלי בחיפה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, עומר שליט

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הנחה את שמעון בן נר, ממלא מקום נציב שירותי הכבאות הארצי, לבקש עוד 300 כבאים מפיקוד העורף לסיוע. לדברי ארדן, משרדו יעמיד לרשותו עזרה ללא מגבלת תקציב.

שמעון בן נר, ממלא מקום נציב שירותי הכבאות הארצי, אמר כי השריפות פרצו על ידי יד מכוונת. "זיהינו מוקד הצתה ליד תחנת כיבוי בחיפה ואחר כך עוד כמה מוקדים נוספים. ההערכה היא שזה נעשה כחלק מניסיון לשתק את שירותי הכבאות בעיר", אמר לוואלה! NEWS.

זירת שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
שריפה במבנה בחיפה/ערן גילווארג
שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
השריפה אוחזת בצמחיה ומבנים בחיפה/ערן גילווארג

ניצב עמוס יעקב, מפקד מחוז חיפה, אמר במשדר וואלה! NEWS: "האש לא בשליטה, המצב לא מזהיר בכלל. מאוד מסוכן בכל המקומות המדוברים. אני מבקש מהתושבים לפנות את הצירים, לתת אפשרות לכוחות ההצלה והביטחון להגיע לאזורים כמה שיותר מהר. אל תפריעו לנו, זהו אירוע קשה".

על הפקקים אמר יעקב: "אין חסימות, רק חסמנו כניסה לאזורים מסוכנים. יש ניידות שמאפשרות לצאת, אבל הרחובות צרים, התושבים מתפנים מהמון שכונות. אין לנו הערכה של כמות נפגעים".

אורי צ'יבוטרו, דובר כבאות חיפה, אמר כי החל משעות הצהריים המוקדמות השריפה בעיר שינתה נתיב. "תוואי השריפה נע לכיון צפון מערב. כל תושבי השכונות בתוואי השריפה מרוממה ועד לים בסכנה. אנחנו בעיצומו של קרב, זו מלחמה על הבית. מדובר בעשרות אלפי בני אדם שנמצאים בקו הזה".

השריפה סמוך למתחם האימונים של מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
השריפות באזור האצטדיון העירוני בחיפה/יוסי ציפקיס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בסביבות השעה 14:00 הודיעה רכבת ישראל כי היא מפסיקה את תנועת הרכבות בין בנימינה וחדרה, לאור הנחיית כבאות והצלה. זאת בשל שריפה בסמוך למסילות באזור קיסריה. שעה קלה לאחר מכן נסגרה לתנועה גם תחנת הרכבת פאתי מודיעין בשל שריפה שפרצה בסמוך לה. תחנות מודיעין נסגרו והרכבות תחלנה ותסיימנה נסיעתן בתחנת נתב"ג.

מכבאות ראשון לציון נמסר כי שריפה פרצה באזור גן ורדים. שבעה צוותים הוקפצו למקום. האש מסכנת מחסנים ותחנת דלק שנמצאים באזור.

הבוקר התחדשה השריפה באזור ההתנחלות טלמון שבבנימין. האש נעה לכיוון הקו הראשון של היישוב והתושבים החלו להתפנות מהיישוב, ובכלל זה הגנים באזור ו-300 תלמידים מבית ספר בהתנחלות. שני בתי קומתיים בערו וקיימת סכנת קריסה והופעל גיוס כללי של לוחמים ומתנדבים. השריפה התחדשה לאחר שנקבע כי 60 משפחות שפונו אתמול יוכלו לחזור לבתיהן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התושבים מפונים מבתיהם בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך
תושבים מתפנים מסביבת בית הספר הריאלי בחיפה בעקבות שריפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
ארבעה מוקדי אש. תושבים מתפנים בחיפה, היום/ערן גילווארג
זירת שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
חיפה, הבוקר/ערן גילווארג

בחדרה פרצה שריפת קוצים בסביבות השעה 10:00 בסמוך לתחנת הכוח אורות רבין. סכנה נשקפה למבנים, אולם כעבור שעה קלה הושגה שליטה.

בסביבות השעה 08:30 התפתח מוקד אש נוסף ביער אום אל-פחם. למקום הוזנקו שישה מטוסי כיבוי, שלושה כבר החלו בפעילותם וניתנה הוראה על פינוי תושבים. שמונה צוותים בפיקודו של רשף אילן קודיש פועלים לכיבוי הלהבות במקום.

האש באזור נטף שבהרי ירושלים התחזקה בחסות הרוחות והיא מתקרבת ליישוב נווה אילן, אך כבר לא מאיימת על כביש 1. בשירותי הכבאות חוששים כי הרוח תשנה כיוון ותגרום לאש להתקדם במהירות לבתים ולכביש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השכונות בסכנת האש בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך
פינוי פצועים שנפגעו בשריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
נפגעים שפונו לקבלת טיפול רפואי בחיפה, הבוקר/ערן גילווארג

במהלך הלילה פרצה דליקה נוספת בסמוך לקיבוץ הראל שבהרי ירושלים, וכוחות כיבוי פועלים באזור. בסמוך לשער הגיא נערכים להגן על תחנת הדלק ועל מכל כלור גדול שבמתקן מקורות.

שריפת קוצים שפרצה ליד מודיעין בסמוך לכביש 443, הובילה לחסימת הכביש המרכזי לכיוון ירושלים מצומת שילת לשעה קלה. האש ממשיכה להתפשט לכיוון מרכז מסחרי "מודיעין סנטר". מסוק משטרתי הוזנק לאוויר, שישה צוותי כיבוי פועלים במקום ועוד שניים בדרך. תושבי הרחובות מגדל דוד, משמר איילון וכליל החורש הונחו להסתגר בבתיהם. בעקבות השריפה לא שובשו הלימודים בבתי הספר היסודיים "יובל" ו"אופק" ביישוב, ורחוב עמק הדותן נסגר לתנועה.

שריפה ברחוב החלוץ בחיפה, 24 בנובמבר 2016. דוברות כב"ה
הלהבות התפשטו במגרש גרוטאות בעיר התחתית. מוקד האש בחיפה, הבוקר/דוברות כב"ה

בהתנחלות דולב הסמוכה פונו 13 משפחות, שעדיין לא שבו לבתים, וכן בית ספר. במהלך הלילה פעלו 21 צוותים במקום. בשעות הבוקר התחדשה הסכנה במקום.

הכוחות ממשיכים לפעול גם לכיבוי סופי של השריפה שפרצה אתמול באזור משגב, בין היישובים שעב, גילון וצורית. עד כה הושגה שליטה חלקית על האש, אך 250 המשפחות של היישוב גילון, שפונו מבתיהם, טרם הורשו לשוב אליו. שני בתים נפגעו מהלהבות ביישוב ובתום הערכת מצב הוחלט לחסום את הגישה למקום.

זירת שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
חשד להצתות על רקע לאומני. חיפה, הבוקר/ערן גילווארג

הסיוע האווירי מחו"ל החל להגיע ארצה. הבוקר נחתו שני מטוסי כיבוי ראשונים מיוון בבסיס חיל האוויר בחצור, ובשעות הקרובות ינחתו גם מטוסים מרוסיה, קפריסין, איטליה וקרואטיה. גם טורקיה הציעה סיוע והיא תשלח מטוס כיבוי גדול בהמשך.

הסיוע מרוסיה מגיע בדמות מטוס סופר-טנקר עם יכולות גבוהות. הוא בעל קיבולת של 13 אלף ליטר מים ונחשב לכלי הטיס הגדול ביותר. הוא צפוי לנחות בשעות הקרובות בבסיס של חיל האוויר. מטוס רוסי נוסף צפוי להגיע ארצה בהמשך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הבוקר בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שנענה לבקשתו לסיוע בכיבוי השריפות. לדברי פוטין, רוסיה תשלח באופן מידי שני מטוסי ענק לכיבוי השריפות מדגם beriev be-200. נתניהו הודה לנשיא הרוסי על ההיענות והסיוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד ממוקדי הבעירה בחיפה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסיוע מטורקיה מגיע לאחר שאנקרה פנתה לירושלים בהצעה לסיוע, וישראל נענתה. נתניהו אמר כי הוא מעריך את ההצעה. בסך הכול יגיעו עשרה מטוסי כיבוי מחו"ל.

המטוסים מקפריסין, איטליה וקרואטיה שצפויים לנחות בשעות הקרובות מסוגלים לנחות על המים בים, לשאוב עשרה טון של מי ים ולהמריא בתוך זמן קצר במטרה להטיל מים מהאוויר על האש. מטוסי הסיוע מקפריסין הם זהים לאלו הישראלים.

הנחיות לתושבים בעקבות גל השריפות

ברקע גל השריפות, התריע הבוקר המשרד להגנת הסביבה על סופת אבק בדרום וזיהום אוויר גבוה עקב ריכוזים גבוהים של חלקיקים נשימים. ביתר חלקי הארץ ישרור זיהום אוויר גבוה שיימשך עד יום ראשון. המקור לזיהום האוויר הגבוה הוא זרימות מזרחיות חזקות, הגורמות להסעת אבק מכיוון ירדן.

המשרד פרסם הנחיות לציבור האוכלוסיות הרגישות לפי אזורים. בנגב - חולי לב, ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון נדרשים להימנע משהייה בחוץ שאינה הכרחית. שאר הציבור מתבקש להימנע מפעילות גופנית מאומצת. ביתר חלקי הארץ, נדרשים חולי לב, ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהיריון להימנע מפעילות גופנית מאומצת, לאוכלוסייה רגישה אין הנחיות מיוחדות.


 

שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
עשן סמיך ברחובות חיפה/ערן גילווארג

מאז אתמול בבוקר נרשמו יותר מ-220 שריפות, מתוכם לפחות 190 בשטחים פתוחים. עקב תנאי מזג האוויר החריגים, מעריכים בכבאות והצלה כי יתפתחו במהלך היום מוקדי שריפה נוספים.

כל אירועי השריפה נחקרים. לפי הערכה, חלקן נגמרו כתוצאה מהצתות. הבוקר אמר ארדן כי "לפחות מחצית מהשריפות נוצרו כתוצאה מהצתות". בסיום הערכת מצב אתמול בנוכחות ארדן והמפכ"ל רוני אלשיך הוחלט לתגבר משמעותית את הנוכחות המשטרתית בשטחים הפתוחים על ידי הצבת כוחות גדולים של מג"ב. במשטרה אומרים כי הפריסה של מאות שוטרים ולוחמים אמורה לייצר הרתעה ויכולת גילוי מהירה של הצתות בדגש על שטחים פתוחים בסמיכות ליישובים.

שריפה בחיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
עשן סמיך ברחובות חיפה/ערן גילווארג

אתמול נעצרו ארבעה עובדי קבלן בחשד למעורבות בשריפה בנטף, ומהמשטרה נמסר כי בין היתר נבדקת האפשרות שרשלנות הובילה לדליקה, וכי הארבעה הדליקו מדורה בהר הרוח הסמוך. המשטרה ביקשה להאריך הבוקר את מעצרם בארבעה ימים, אולם שופט בית משפט השלום ירושלים, דוד שאול גבאי ריכטר, קבע כי יש לשחררם והעביר ביקורת על המשטרה.

"חורה לי העובדה שהמשטרה מתעלמת ממידע חשוב שמסרו החשודים בהודעותיהם, בהן יש התייחסות שיכולה לבסס קו חקירה אחר", אמר השופט. בבקשת המעצר נכתב כי הם חשודים בעבירות של חילול אתר הנצחה לפי חוק הגנים הלאומיים, בעבירה של גרימת שריפה ברשלנות לפי חוק העונשין ובעבירה של בטיחות באש לפי חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה.

השתתפו בהכנת הידיעה: אבי אשכנזי, אלי אשכנזי, שלומי גבאי, עדי חשמונאי, שבתי בנדט, משה שטיינמץ, אמרי סדן, רויטל בלומנפלד, גלי גינת, טל שלו, אור רביד

(עדכון ראשון: 1:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully