וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת החוק שתאפשר לישראלים בחו"ל להצביע בבחירות חוזרת לכנסת

ח"כ דוד ביטן מהליכוד וח"כ נחמן שי מהמחנה הציוני מקדמים את ההצעה, שקודמות לה לא הבשילו. עם זאת, ההצעה החדשה נועדה לאפשר לישראלים שמרכז חייהם עדיין בארץ לממש את זכות הצבעתם בעודם בחו"ל, ולא לישראלים שלא מתגוררים בישראל שנים רבות

עריכת וידאו: ניר חן.

פרסום ראשון: יו"ר הקואליציה דוד ביטן (הליכוד) וח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) מקדמים הצעת חוק לפיה ישראלים השוהים בחו"ל יוכלו להצביע בבחירות הארציות בקלפי מיוחדת שתוצב בנציגות הישראלית במדינה שבה הם שוהים. חברי ש"ס, שלא צפויים להרוויח מכך אלקטורלית, הבהירו בעבר שהם מתנגדים להצעה כזו בתוקף, אבל למעשה לא תהיה להם ברירה אלא להסכים לה משום שהנושא מעוגן בהסכמים הקואליציוניים.

הצעת החוק הונחה שלשום (שני) על שולחן הכנסת וקדמו לה הצעות דומות של ח"כים בקואליציה ובאופוזיציה שלא צלחו בשל התנגדות של גורמים פוליטיים. אלה טענו כי היוזמה מחזקת בעיקר את גוש הימין שעמו מזוהים ישראלים רבים בחו"ל וכן סברו כי העלויות הכספיות הכרוכות בה גבוהות.

מי שמעוניין בקידום יוזמה זו כבר שנים רבות הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו. בכנסת ה-18 הוא הצהיר כי היא תתרום "לקשר ולעוצמתה של ישראל". אך גם אז הצעה דומה לא צלחה, אף שהנושא היה מעוגן בהסכמים הקואליציוניים. בכנסת אף פועלת כיום ועדה בראשותו של השר יריב לוין שתפקידה לבחון את הנושא, והצעה ברוח זו מקדמים גם במכון הישראלי לדמוקרטיה.

עוד בוואלה! NEWS:
ארדן לבכירים ברוסיה: התנגדו לצירוף הפלסטינים לאינטרפול
הצביעות של שקד: מתנגדת לעודף חקיקה - אך תומכת ב"חוק הפורנו"
חרף הקריאות לביטולה: הכנסת תקיים ישיבה מיוחדת לזכר רחבעם זאבי

השר ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו בפתיחת מושב החורף – מליאת הכנסת 2016. נועם מושקוביץ
הצעות דומות נפלו. מליאת הכנסת, אתמול/נועם מושקוביץ

בדברי ההסבר להצעת החוק הנוכחית נכתב כי "בישראל, זכות ההצבעה של אזרחים השוהים מחוץ לארץ קיימת אך מוגבלת ומוגדרת באופן נקודתי עבור אוכלוסיות מסוימות כמו דיפלומטים, נציגים רשמיים של המדינה. לאחרונה אף הורחבה הזכות עבור עובדי הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית העולמית, הקרן הקיימת לישראל וקרן היסוד. בבחירות האחרונות לכנסת כ-4,200 אזרחים ישראלים הורשו להצביע מחוץ לישראל, בעוד מספר האזרחים הישראלים ששהו באותה עת מחוץ לשטחה של המדינה גדול בהרבה".

בשונה מקודמותיה, הצעת החוק מגבילה את ההצבעה בבחירות לאזרחים "אשר מרכז חייהם עודנו בישראל", כך שעל הבוחר יהיה לשהות בישראל 210 ימים בכל אחת משבע השנים שלפני הבחירות או לפחות 270 ימים בכל אחת מחמש השנים שלפני יום הבחירות.

בנוסף לכך, יהיה עליו לממש את זכותו הדמוקרטית לא יאוחר מ-80 יום לפני הבחירות. ההצעה לא משנה את הרכבו של פנקס הבוחרים ונועדה לאפשר לתיירים, אקדמאים, אנשי עסקים או תרמילאים שמרכזי חייהם עדיין בארץ לממש את זכות הצבעתם כשהם שוהים בחו"ל. ההערכה היא כי עשרות אלפי ישראלים בעלי זכות הצבעה שוהים מחוץ לישראל ביום הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully