וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה קשה לתעשיית החלל: סופו של לוויין התקשורת המתקדם בישראל

1.9.2016 / 20:20

"עמוס 6", שנחשב לגדול ולמשוכלל ביותר שנבנה אי-פעם במדינה, היה אמור להחליף דגם ישן יותר. "אני לא זוכר תקלה שכזו, בטח לא לפני שיגור", אמר מומחה טילים ישראלי. בשלב זה אין עוד הזמנה של לוויין תקשורת ישראלי. צפו ברגעי הפיצוץ

צילום: מתוך יוטיוב, עריכה: מתן חדד

פיצוץ הלוויין "עמוס 6" על גבי הרקטה של SpaceX, שהייתה אמורה להוביל אותו בעוד יומיים לחלל, מהווה מכה קשה לתעשיית החלל הישראלית. מדובר בלוויין התקשורת הגדול והמתקדם ביותר שנבנה אי-פעם במדינה, והיה אמור להחליף את "עמוס 2" ששוגר בדצמבר 2003 ועומד לסיים את שירותו.

בתעשייה האווירית סיימו את בנייתו של הלוויין עבור חברת "חלל תקשורת" לפני זמן לא רב, והוא הועבר לאתר השיגור בקייפ קנאברל שבפלורידה, לטובת שילובו עם המשגר של חברת SpaceX. הוא היה אמור להצטרף ל-11 הלוויינים הישראלים הקיימים: שלושה לווייני תקשורת ושמונה לווייני תצפית.

"מדובר באירוע חריג מאוד. אני לא זוכר תקלה שכזו, בטח לא לפני שיגור", אמר עוזי רובין, מומחה לטילים וראש מנהלת "חומה" הראשון במשרד הביטחון, שהיה אחראי בין היתר לפיתוח טיל "החץ". "העשן שהיתמר ממקום האירוע הוא תוצאה של שריפת הקרוסין - הנפט שבאמצעותו פועלים מנועי המשגר. בזמן התדלוק מתקיימת פעילות תחת בטיחות מחמירה מאוד. מוקדם מדי לקבוע מה גרם לפיצוץ אך ניתן למנות לא מעט סיבות".

עוד בוואלה! NEWS:
יומיים לפני השיגור לחלל: הלוויין הישראלי עמוס 6 התפוצץ
בניגוד לעמדת המדינה: בג"ץ הורה להרוס 17 מבנים במאחז "דרך האבות"
דוח: יותר ממחצית ההרוגים מפצצות מצרר בשנה שעברה - בסוריה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רגע הפיצוץ באתר השיגור, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלב זה אין עוד הזמנה של לוויין תקשורת תוצרת כחול-לבן. גורמים מתעשיות החלל התריעו בחודשים האחרונים כי בזמן שמדינות אחרות - ובהן איראן - משקיעות סכומי עתק בתחום החלל, עלולה ישראל לאבד ידע משמעותי אם המדינה לא תקצה משאבים נוספים בתחום. אותם גורמים העריכו כי בשלב הבא יהיה על ישראל לרכוש לוויינים אזרחיים מחברת זרות – דבר שעלול להוביל לפיטורי עובדים ומומחים בתחום.

בתעשייה האווירית הביעו צער על התקרית, ומסרו כי "תחום לוויינות התקשורת הינו אסטרטגי עבור התעשייה האווירית ועבור מדינת ישראל. אנו מקווים כי המדינה תמשיך לפעול לטובת שימור הידע בתחום והמשך ייצורם של לווייני תקשורת ישראליים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פיצוץ רקטה של חברת SPACEX שהייתה אמורה לשלוח את לוויין התקשורת "עמוס 6" לחלל, בקייפ קנאברל שבפלורידה, ארצות הברית. טוויטר, צילום מסך
"אירוע מורכב ומסובך". אתר הפיצוץ/צילום מסך, טוויטר

טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, הדגיש כי שיגור לוויינים לחלל הוא "אירוע מורכב, מסובך ועתיר סיכון. תקלה על כן השיגור במהלך ההכנות לשיגור היא נדירה מאוד ומעולם לא אירעה לחברת SpaceX".

נפגעת נוספת מהתקרית היא חברת פייסבוק, שהתכוונה להשתמש בלוויין הישראלי במסגרת הניסוי הראשון שלה לספק שירותי אינטרנט לאזורים מרוחקים. מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, שוהה בימים אלה באפריקה, כחלק מפרויקט תשתיות ענק שהוא מקדם, שנועד להנגיש את הרשת עבור מדינות עולם שלישי.

פיצוץ הלוויין הישראלי מהווה הפסד כספי עצום עבור הרשת החברתית, שבשלב זה עוד קשה לאמוד אותו. "בזמן שאני שוהה באפריקה, התאכזבתי עמוקות לשמוע על כך ששיגור SpaceX נכשל, והרס גם את הלוויין שלנו שהיה אמור לספק קישוריות לכל כך הרבה יזמים ואנשים ברחבי היבשת", כתב צוקרברג בפוסט שהעלה בעמוד הפייסבוק שלו.

פיצוץ רקטה של חברת SPACEX שהייתה אמורה לשלוח את לוויין התקשורת "עמוס 6" לחלל, בקייפ קנאברל שבפלורידה, ארצות הברית. טוויטר, צילום מסך
עדי ראייה דיווחו על פיצוצי משנה/צילום מסך, טוויטר

האירוע התרחש לפנות ערב. רקטת פלקון 9 של חברת SpaceX התפוצצה באתר השיגור בפלורידה. עד כה לא דווח על נפגעים, ועדי ראייה דיווחו על בניינים שרעדו מעוצמת הפיצוץ ועל פיצוצי משנה.

יו"ר סוכנות החלל הישראלית, פרופ' יצחק בן ישראל, אמר כי מדובר באירוע נדיר וחריג. "לא זכורה בישראל ובכלל תקלה מסוג זה במשגר. הרקטה התפוצצה כשעל ראשה הלוויין". לדבריו, האירוע החמור ישפיע על ענף התקשורת הלוויינית בישראל. "יש להמתין לממצאי החקירה על מנת להבין מה קרה שם ומה הוביל לתקלה", הדגיש.

בעליה של חברת "חלל תקשורת", שאול אלוביץ', מחזיק גם בבעלות בוואלה! NEWS

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הרקטה התפוצצה כשעל ראשה הלוויין". זירת האירוע, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully