וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מרגיעה את הרוחות: "פעילות רוסיה משטחנו הסתיימה"

22.8.2016 / 12:00

דובר משרד החוץ בטהראן הבהיר כי פעילות המפציצים הרוסיים, שהוצבו בשבוע שעבר בבסיס צבאי באיראן ותקפו בסוריה, הופסקה. שר ההגנה דהקאן תקף מוקדם יותר את ההכרזה הרוסית על המהלך וכינה אותה "שחצנית ויהירה"

צילום: משרד ההגנה הרוסי, עריכה: אוהד פיטר

(בווידאו: תיעוד מפציצים רוסיים תוקפים בדיר א-זור שבסוריה)

השימוש הרוסי בבסיס הצבאי באיראן, שבו הוצבו מפציצים שהוציאו לפועל תקיפות נגד חמושים ומטרות "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה, הסתיים לעת עתה - כך מסר היום (שני) דובר משרד החוץ בטהראן, בהראם קאסמי. מוקדם יותר דווח כי שר ההגנה של איראן, חוסיין דהקאן, תקף את הכרזתה של רוסיה על הצבת המפציצים וביצוע התקיפות בסוריה, וכינה אותה "שחצנית ויהירה".

דבריו של דהקאן צוטטו בתחנת הטלוויזיה הממלכתית של הרפובליקה האסלאמית, ולפיהם "הרוסים מנסים להראות שהם מעצמת על". התבטאותו נחשבת לפעם הראשונה שבה מסתייג גורם רשמי איראן מהשימוש הרוסי בבסיסי צבא בשטחה על מנת להוציא לפועל הפצצות בסוריה.

למרות דבריו מהיום, דהקאן אישר בשבוע שעבר את הדיווח לפיו מפציצים רוסיים הוצבו באיראן ו"המדינה האסלאמית" (דאעש) במדינה השכנה. עם זאת, בטהראן אישרו רק את קיומן של טיסות היוצאות משטח איראן, אך לא את העובדה כי המפציצים תוקפים בסוריה.

עוד בנושא:
גורמים אמריקניים: הופתענו מתקיפת המפציצים הרוסיים משטח איראן
היום השני ברציפות: מפציצים רוסיים שהמריאו מאיראן תקפו בסוריה

שר החוץ של איראן חוסיין דהקאן. 2016. AP
הביע ביקורת לראשונה על ההצהרה הרוסית. דהקאן/AP

ההודעה על הצבת המפציצים בבסיס חיל האוויר באיראן התפרסמה בשבוע שעבר בידי משרד ההגנה במוסקבה. המשרד אישר כי המפציצים, מדגם טופולוב 23M3 וסוחוי-24 החלו לתקוף יעדים בסוריה השכנה. כלי הטיס מוצבים בבסיס סמוך לעיר המדאן, הסמוכה לגבול עם עיראק.

לפי הודעת משרד ההגנה, "המפציצים תקפו יעדים של דאעש ושל ג'בהת א-נוסרה במחוזות חאלב, דיר א-זור ואידליב". עוד דווח כי "מספר גדול של טרוריסטים" נהרגו בתקיפות.

מפציץ רוסי מדגם טופולוב 23M3 מבצע תקיפה מעל מחוז חאלב שבסוריה. 16 באוגוסט 2016. AP
מפציץ רוסי תוקף באזור חאלב שבסוריה/AP

לאחר ההצהרה הרוסית, אמר ראש המועצה לביטחון לאומי של איראן אמר כי טהראן תחלוק עם מוסקבה את מתקניה הצבאיים כדי להילחם יחד בטרור. "שיתוף הפעולה האיראני-רוסי במלחמה בטרור בסוריה הוא אסטרטגי ואנחנו חולקים את היכולת ואת המתקנים שלנו", צוטט עלי שמחאני בסוכנות הידיעות אירנ"א.

מוסקבה וטהראן מסייעות לנשיא בשאר אסד במלחמתו באופוזיציה ובארגונים האסלאמסטיים. מוסקבה החלה בהתערבותה הצבאית בסוריה בסוף ספטמבר הקודם, ופרסה כלי טיס רבים בלטקיה. בחודש מרץ הכריז הנשיא ולדימיר פוטין על הסגת רוב הציוד הצבאי מסוריה, אולם בפועל נמשכו התקיפות האוויריות הרוסיות.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully