וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני נשרים נמצאו מתים בגולן: "המצב קטסטרופה, חשש אמיתי שייכחדו"

14.8.2016 / 15:52

שני הפרטים של העוף הנדיר התחשמלו כנראה מעמוד חשמל. לדברי מומחים, התערבות האדם בטבע מאיימת להכחיד את הנשרים מהנוף המקומי: "נשארנו עם 15 בלבד בגולן, התנאים בישראל כבר לא מאפשרים להם להתקיים"

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל

(ייבוא נשרים מספרד לישראל במטרה להילחם בתהליך הכחדתם, בשנה שעברה)

שני נשרים נמצאו אתמול (שבת) מתים בגולן מתחת לעמוד החשמל, ככל הנראה כתוצאה מהתחשמלות. הפגרים הועברו לבדיקות מעבדה כדי לוודא את סיבת מותם של הנשרים, שנמצאים בסכנת הכחדה בישראל.

לדברי אוהד הצופה, אקולוג ציפורים של רשות שמורות הטבע, עודף תשתיות והמשך הקמת קווי מתח, טורבינות רוח ומרכיבים נוספים פוגעים באוכלוסיית העופות - דבר המשתקף בעיקר במצב הנשרים בישראל. הוא אמר כי עמוד החשמל שלצדו נמצאו הנשרים המתים היה ממוגן נגד התחשמלות, לכן אם יתברר כי התחשמלו למוות יהיה זה המקרה הראשון מסוגו בישראל. הרעלות הן הסיבה המרכזית לפגיעה באוכלוסיית הנשרים בישראל, בשל היעדר פיקוח על חומרי הדברה.

הצפר ליאור כסלו הוא שמצא את הנשרים המתים. "טיילתי עם המשפחה שלי וסיפרתי לאחיינים שבשנות ה-90 היינו רואים בגולן כ-400 נשרים, ושהיום כמעט שכבר לא רואים אותם. לא עברה רבע שעה וראינו את שני הנשרים המתים. המקרה הזה ממחיש את הקטסטרופה שבפניה אנחנו ניצבים. זה מעיד על המצב. נשארנו בגולן עם 15 נשרים בלבד. השנה לא היה אפילו קינון נשרים בודד בגמלא".

לקריאה נוספת:
אחרי ההרעלה ברמת הגולן: שלושה פגרים של נשרים נמצאו בנגב
מכת ההרעלות: מבצע ייבוא נשרים יציל את דור ההמשך?
עולים חדשים עם כנפיים: המבצע הגדול להצלת הנשרים בישראל

נשרים התחשמלו ברמת הגולן. אוגוסט 2016. ליאור כסלו, מערכת וואלה! NEWS
ככל הנראה התחשמלו למוות. שני הנשרים שנמצאו מתים בגולן, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ליאור כסלו

לדברי כסלו, המדינה צריכה לקחת אחריות על הטבע ובעלי החיים. "אנחנו עלולים להישאר ללא מגוון בטבע. המדינה צריכה לשאול את עצמה ולענות - האם אנחנו רוצים שיישארו כאן הנשר, הצבי ועוד ערכי טבע שחשובים לנו? או שהיא החליטה שניסע לראות טבע באפריקה ובמדינות אחרות".

ברשות הטבע והגנים נאבקים בנגע ההרעלות, הוסיף כסלו, אבל חרף המאמצים, הנשרים הולכים ונעלמים. "לא אתפלא אם בתוך שנה לא יהיו נשרים בגולן. אם לא היו מביאים נשרים מספרד ומארמניה ומשיבים נשרים לטבע, כבר לא היו נשרים בגולן. עושה רושם שמדינת ישראל ויתרה על הנשרים, אם אכן היא החליטה על הקמת טורבינות רוח ענקיות בגולן ועל עוד קווי מתח. זהו, התנאים בישראל כבר לא מאפשרים לנשרים להתקיים. צריך להודות בכך. זה עצוב", הוסיף תחזית קודרת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האקולוג הצופה הוסיף כי מצבם של הנשרים בכי רע עקב התערבות האדם. "הנשרים בישראל נמצאים בפריפריה, שם מקדמים כעת מקורות של אנרגיה מתחדשת. אנרגיה מתחדשת נועדה להציל את הטבע, אבל אם פגעת בערכי טבע חשובים, מה עשית בכך? והנשר הוא רק דוגמה, כי הוא גדול ומרשים. הם נאלצים ממש לעוף בסלאלום בין קווי המתח. כמה זמן הם עוד יוכלו להמשיך להתקיים כך? בגולן מתוכננות כמה חוות של טורבינות ענק, חלקן בגובה 185 מטר. אין לזה סוף".

לדבריו, הרעלות הן אכן גורם המוות המוביל בתמותת נשרים, אך בניגוד להשלכות של ההתערבות בטבע - במכה זו נלחמים, הן בפיקוח והן בחקיקה. "הבעיה היא שתשתיות יישארו כאן לעשרות שנים. עבור נשר, קו מתח או עמוד חשמל הם עץ יבש שעליו אפשר לנחות ולתצפת ממנו", אמר.

"מדינה מתוקנת צריכה לעצור ולחשוב: מה אנחנו רוצים? המדינה צריכה לאפשר ייצור אנרגיה חלופית, מבלי למתוח תשתיות לאורכה ולרוחבה של הארץ", הוסיף הצופה. "לדוגמה, הקמת פאנלים סולאריים לייצור עצמי של חשמל - אפשר לייצר אנרגיה חלופית ובמקביל גם לשמור על הטבע. מבאר שבע צפונה אנחנו המדינה הצפופה בעולם המערבי. מה אנחנו רוצים שיישאר כאן? בימים אלו המשבר בגולן נמצא בשיאו. יש חשש אמיתי שלא יישארו נשרים בגולן. חייבים לעצור את ההרעלות ואת הקמת התשתיות החדשות, בעיקר טורבינות רוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully