וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יריבו של ארדואן על הכוונת: יועצו הקרוב ואחיינו נעצרו בטורקיה

האליס האנג'י, מי שמוגדר "יד ימינו" של פתהוללה גולן, הגיע למדינה יומיים לפני ניסיון ההפיכה, לפי גורמים ממשלתיים. אלפי החיילים שנעצרו בשבוע האחרון עוברים עינויים בכלא, ו"מתחילים להתוודות"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

האליס האנג'י, מי שמוגדר "יד ימינו" של איש הדת הטורקי הגולה פתהוללה גולן, נעצר אמש (שבת) בעיירה בצפון-מזרח טורקיה, במסגרת גל חדש של מעצרים ופיטורים שמוביל ממשלו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בעקבות ניסיון ההפיכה הכושל במדינה לפני יותר משבוע. גורמים המקורבים לנשיאות באנקרה מסרו כי האנג'י, עוזרו הקרוב של יריבו של ארדואן, "נלכד" בעיירה אראקלי שבמחוז טראבזון, לחוף הים השחור, והוסיפו כי הוא נכנס למדינה יומיים לפני ניסיון ההפיכה ביום שישי שעבר – כביכול על מנת לפקח עליו מקרוב, בעוד גולן נשאר בביתו שבפנסילבניה.

במקביל, בכלי התקשורת בטורקיה דווח כי אחיינו של גולן, מוחמד סעית גולן, נעצר כמה שעות לפני כן בעיר ארזורום, אף היא בצפון-מזרח המדינה. מדובר בקרוב משפחתו הראשון של גולן שנעצר מאז ניסיון ההפיכה, שאנקרה האשימה אותו בתכנונו ובהובלתו. גולן, מצדו, ממשיך להכחיש כל קשר למרד הצבאי, אולם אם הטענות על הגעתו של האנג'י למדינה רק יומיים לפני כן יתבררו כנכונות, הדבר עשוי לעורר תהיות חדשות בנוגע לחלקו בניסיון ההפיכה.

עוד בוואלה! NEWS:
חרב הפיפיות של ארדואן: מרוב טיהורים לא נותר מי שינהל את טורקיה
ארדואן הכריז על צעדי החירום נגד המורדים: הוארך משך המעצרים המנהליים
האיחוד האירופי תוקף את ארדואן: "אין תירוץ לשלילת זכויות בסיסיות"

המטיף פתהוללה גולן בביתו במדינת פנסילבניה. פברואר 2014. רויטרס
"הם קיבלו הוראות מפנסילבניה". גולן/רויטרס
"זה היה יכול להיות סיכוי לדמוקרטיה הטורקית, אבל זה הפך לתירוץ עבור ארדואן להדק את אחיזתו"

אתמול הכריז הנשיא ארדואן כי תיק ההסגרה הרשמי שתעביר טורקיה לארצות הברית יהיה מוכן תוך שבוע וחצי. עד כה, וושינגטון לא נעתרה לבקשה הטורקית להסגיר את גולן, שעומד בראש "ארגון טרור", להגדרת אנקרה. בריאיון לרשת France 24, אמר ארדואן כי מתכנני המרד שנעצרו "מתחילים להתוודות", והוסיף כי מדבריהם בחקירה עולה כי "הם קיבלו הוראות מפנסילבניה". לטענתו, שלא אומתה על ידי גורמים אחרים, "הם אפילו ניסו לגרום לרמטכ"ל, שהוחזק בן ערובה, לדבר ישירות עם גולן".

בתוך כך, ראש הממשלה בינאלי יילדרים מסר לרשת Haber כי משמר הנשיאות יפורק, לאחר שקרוב ל-300 מכ-2,500 חייליו נעצרו במסגרת תגובת הממשל למרד. לדברי ראש הממשלה "אין צורך" להמשך קיומו של הגוף הביטחוני. "לא יהיה עוד משמר נשיאותי, אין כל מטרה להמשיכו", הבהיר יילדרים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"הוא עשה מה שהמפקדים שלו אמרו לו לעשות"

התובע הכללי של אנקרה, הארון קודאלק, מסר אתמול כי כ-1,200 חיילים שנעצרו בימים האחרונים, מרביתם חיילים בדרגות נמוכות, שוחררו. אלפי חיילים נוספים, כולל יותר ממאה גנרלים ובכירים נוספים, נותרו במעצר. זאת, במקביל להכרזתו של ארדואן על הצו הראשון במסגרת מצב החירום שעליו הכריז ביום הרביעי האחרון, שמאפשר הארכה של מעצרים מנהליים למשך חודש, ללא כל אישום.

"הוא היה חייל פשוט, ועשה מה שהמפקדים שלו אמרו לו לעשות", סיפר לעיתון "גרדיאן" אחמט יילדיז, שהגיע עם רעייתו אמינה לאיסטנבול, בתקווה לנכוח במשפטו של בנם, חייל שנעצר בשבוע שעבר. הם זכו לראות אותו לרגע קט בבית המשפט, אולם הצליחו לשוחח איתו רק פעם אחת בטלפון. יילדיז ביקש להבהיר: "אני אוהב את המדינה. הבן שלי אוהב את המדינה".

הפגנה של פעילים לאומניים באוניברסיטת אנקרה, 21 ביולי 2016. רויטרס
"הבן שלי הוכרז כטרוריסט, אבל השכנים חוגגים". הפגנה נגד "ארגון הטרור" של גולן, אנקרה/רויטרס
הפגנה של פעילים לאומניים באוניברסיטת אנקרה, 21 ביולי 2016. רויטרס
"ניסיון ההפיכה הזיק לאופוזיציה הדמוקרטית". מפגינים לאומנים באנקרה/רויטרס

לדבריו, בהתייחסות לליל ההפיכה, "זה היה לילה נוראי. אנשים רבים מתו, כולם היו האנשים שלנו. הבן שלי הוכרז כטרוריסט, אבל השכנים שלי חוגגים ברחובות. זה לא בסדר". הוא התייחס ל"משמרות הדמוקרטיה" של תומכי ארדואן שמתכנסות, בעידוד השלטון, בכל לילה בערים הגדולות, וסיכם: "גם אני רוצה לחיות בדמוקרטיה, אבל דמוקרטיה חייבת להיות עבור כולם".

בנם השני של משפחת יילדיז ממלא את שירות החובה שלו בדרום-מזרח טורקיה, שם הצבא נלחם כבר יותר משנה בארגונים הכורדים. "שיקרנו לו לגבי אחיו בשבוע האחרון, כי חששנו שהוא יערוק ויבוא להיות איתנו פה", סיפרה אמינה. "כל המשפחות האלה עניות. הן לא היו שולחות את הילדים שלהן אחרת. ראית פעם בן של שר שמשרת בדרום-מזרח המדינה?".

עימותים בין כוחות הביטחון הטורקיים לפעילים כורדים בדיארבקיר, טורקיה, 14 בפברואר 2016. רויטרס
"ראית פעם בן של שר שמשרת בדרום-מזרח המדינה?". עימותים בדיארבקיר, בירת המחוז הכורדי/רויטרס

במקביל, החלו להתקבל דיווחים על עינויים של עצורים בימים האחרונים. אנדרו גרדנר, חוקר בארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל", הסביר כי "יש דיווחים על הכאות קשות, מניעת מזון ושתיה, והחזקה בתנוחות לא נעימות למשך זמן רב. קיבלנו גם דיווחים על עינוי מיני". ארגונים נוספים גינו את התגובה הלא מידתית, לדבריהם, של הרשויות לניסיון ההפיכה, הכוללת בין היתר פגיעה נוספת במיעוטים בעיקר בדרום-מזרח המדינה, מצב חירום שהוכרז למשך שלושה חודשים, מעצרים ופיטורים המוניים.

"ניסיון ההפיכה הזיק במידה רבה לאופוזיציה הדמוקרטית בטורקיה", הסביר עורך דין מוכר בתחום זכויות האדם. לדבריו, "זה היה יכול להיות סיכוי לטורקיה להתגבר על הקיטוב ועל האלימות, וסוף כך סוף לעבור תהליך של דמוקרטיזציה. אבל במקום זאת, זה הפך לתירוץ עבור ארדואן להדק את אחיזתו במדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully