וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החינוך פרסם את תזכיר החוק הפוטר חרדים מלימודי ליבה

17.7.2016 / 13:57

לפי התזכיר, חוק חובת לימוד מקצועי הליבה במוסדות החינוך בישראל, שהיה אחד מהישגיה של סיעת יש עתיד, יבוטל לגמרי. החוק מסמיך את שר החינוך לתקצב את המוסדות החרדיים ללא תנאים ומגבלות

עריכה: אביב אירגז

(חוזר בשאלה שתובע פיצויים כי לא למד ליבה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

משרד החינוך פרסם בסוף השבוע את תזכיר החוק שמטרתו לפטור את מוסדות החינוך החרדיים מלימודי ליבה. התזכיר בעצם מבטל את חוק חובת לימודי מקצועי הליבה שהעבירה יש עתיד בקדנציה הקודמת, ומעניק לשר החינוך נפתלי בנט סמכות רחבה לתקצב את המוסדות האלה ללא תנאים.

החוק כיום קובע כי כל מוסד חינוך יסודי בישראל, כולל מוסדות הפטור החרדיים, חייב ללמד בין עשר ל-11 שעות לימוד במקצועות כמו מתמטיקה, אנגלית ומדעים. מוסד שלא יעמוד בכך יתוקצב פחות באופן משמעותי, כך שאם היקף התקצוב עמד עד כה על 55%, הרי שאחרי אי-עמידה בתנאים יתוקצב רק ב-30%. החוק של יש עתיד היה אמור להיכנס לתוקפו בהדרגה בשנה הבאה, אך כעת יבוטל לגמרי.

לפי החוק שהפיץ משרד החינוך, "השר רשאי לקבוע, בתקנות, סדרים ותנאים למתן הוראת פטור למוסד חינוך, להפעלת מוסד כאמור ולהשתתפות המדינה בתקציבו - אם יחליט השר על תקצוב מוסדות כאמור ובמידה שיחליט". כלומר, התנאים והמגבלות שהוטלו על השר הוסרו. במשרד החינוך אומרים כי בכוונתו של בנט לקבוע בעתיד תקנות חדשות הקשורות בנושא לימודי הליבה במוסדות חרדיים.

עוד בוואלה! NEWS:
ועדת השרים תאשר החוק המבטל את הצורך בלימודי ליבה?
"כישורי התפירה לא תורמים בכימיה": מחאת הרשת נגד החינוך החרדי
הורי חרדים שלא למדו ליבה ישלמו פיצויים? "המדינה לא מבינה בחינוך חרדי"

נפתלי בנט בישיבת סיעת הבית היהודי. נועם מושקוביץ
"לא מכיר ולא יהיה", צייץ בעבר בנושא. בנט/נועם מושקוביץ

הצעת החוק שהפיץ משרד החינוך דומה להצעת החוק הפרטית של ח"כ משה גפני מיהדות התורה לביטול לימודי הליבה שהוגשה לפני כחצי שנה והוסרה מסדר היום. בתגובה כתב בנט בטוויטר: "לא מכיר ולא יהיה". עם זאת, כעת החרדים הגיעו עמו להסכמות ובכפוף להסכמים הקואליציוניים נדרש להעביר את החוק.

בתזכיר אין כמעט אזכור ללימודי הליבה. בדברי ההסבר נכתב כי "בתיקון המוצע ניתן שיקול דעת רחב לשר החינוך באשר לתנאים הנדרשים למתן הוראת פטור, להפעלת מוסד כאמור, ובכלל זה כללים ותנאים להנהלתו, לדיווח של המוסד על צוות העובדים והתלמידים, לרישום תלמידים, להנהגת תכנית לימודי החול מתכנית היסוד של מוסד חינוך רשמי במוסד פטור, לפיקוח על המוסד פטור ולהשתתפות המדינה בתקציבו".

עד שהחוק יעלה לסדר היום נקבע פרק זמן להעברת הערות והסתייגויות לפרק זמן של עשרה ימים בלבד. המועד הקרוב נקבע ככל הנראה כדי שיהיה ניתן להעבירו בקריאה ראשונה עוד לפני תום מושב הקיץ של הכנסת.

גיוס חרדים לשירות אזרחי לאומי, ינואר 2013. טלי מאייר
שיקול דעת רחב לשר/טלי מאייר

סיעת יש עתיד מסרה בתגובה: "ראש הממשלה נתניהו מציב את האינטרס הפוליטי לפני טובת ילדי ישראל. איך יפרנסו את עצמם הצעירים החרדים בלי מתמטיקה ואנגלית ובלי ארגז הכלים הבסיסי של שוק העבודה? ואם הם לא יפרנסו את עצמם, מי יפרנס אותם? הצעת החוק הזו אינה הוגנת כלפי התלמידים החרדים, שתימנע מהם את האפשרות לפרנס בעתיד אותם ואת משפחותיהם בכבוד, ואינה הוגנת כלפי הילדים החילונים והדתיים, שעליהם תיפול המעמסה בעתיד, ואף אינה תואמת את ערכי היהדות. ח"כ אלעזר שטרן מהסיעה יוביל מחר הצעת אי אמון במליאת הכנסת בנושא".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושיוויון, הרב עו"ד אורי רגב, אמר בתגובה כי "ממשלה שמעבירה חוק שיפטור ציבור הולך וגדל של תלמידים מלימודי ליבה היא ממשלה שמבצעת פיגוע בעתיד המדינה והמשק". לדבריו, "מתחייבת השאלה: האם אין גבול למחיר שהקואליציה מוכנה לשלם לשותפים החרדים כדי לקנות את השילטון?".

רגב ציין כי "הממשלה מודעת להתנגדות הציבור לצעד מסוכן זה, והתנגדותם החריפה של הכלכלנים הבכירים במדינה – אך תחת הסחיטה והאיומים של המפלגות החרדיות אלה אינם מעניינים אותה. עם כל הכבוד להסכמים הקואליציוניים קשה להבין איך נתניהו, ליברמן, בנט וכחלון, מסבירים לעצמם את המהלך הכל כך אנטי ציוני ואנטי לאומי הזה. זו ממשלה כאילו לאומית וכאילו ציונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully