וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצד הוריו ובפנים אטומות, אזריה מבין שטיעוני ההגנה הולכים וקורסים

7.7.2016 / 0:04

ימי הדיונים הארוכים לא ניבאו טובות לחייל המואשם בהריגת מחבל. בזה אחר זה ערערו העדים את טענת ההגנה לפיה היה חשש אמתי ממטען בזירה. בינתיים, שומרים אזריה ומשפחתו על שתיקה, למעט התפרצות אחת שנובעת מההכרה שהמצב אינו מזהיר

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, עריכת וידאו: ניר חן, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, צילום: מגד גוזני, ניב אהרונוסון ושבתי בנדט, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

יומיים אינטנסיביים ולא פשוטים עברו על סמל אלאור אזריה. החייל, שהואשם בהריגת מחבל פצוע אחרי פיגוע דקירה בחברון, נראה ביומיים האחרונים, שבהם נערכו דיונים קדחתניים בשלב ההוכחות במשפטו, אטום ומנותק, ואולי מקשיב בקפידה ומפנים. גם אחרי שעות רבות של עדויות וחקירות ראשיות ונגדיות, לא אמר אזריה - המכונס בעצמו - דבר. כך גם משפחתו, שלמעט התפרצות אחת חריגה, משתדלת לתמוך בו בשקט. במהלך הדיונים הוא יושב בצמוד לאביו, כשאמו מאחוריו. רוב הזמן היא מניחה את ידה עליו בניסיון נואש להגן עליו מפני ההליך המשפטי שעומד לחרוץ את גורלו לפחות לשנים הקרובות. כמה פעמים נצפה אביו מעביר פתקים לסנגורי בנו.

במשך שמונה שעות העיד אתמול מפקד חטיבת גזרת יהודה היוצא, אלוף-משנה יריב בן עזרא. אך למרות החקירה העיקשת של סנגורי החייל היורה, נדמה כי עדותו לא היטיבה עם אזריה בשום אופן. אל"מ בן עזרא דיבר בצורה חדה וברורה וסיפק לתביעה את המשפט שלו חיכתה: "לא רואה הצדקה לירי הנאשם".

המח"ט חשף כי הורה לפנות את הגופות לפני הגעת חבלן לזירה והתביעה הציגה נהלים שיצאו עוד לפני האירוע שכך יש לפעול בחברון. בן עזרא טען כי הנוהל נקבע כתוצאה מהפקת לקחים מאירועים קודמים, שבהם גופת מחבל נשארה זמן רב בזירה ותועדה כשהיא ירויה ועירומה היוותה טריגר לפיגועים נוספים. לדבריו, לאחר בדיקה ראשונית שבה לא עולה חשש למטען צריך לפנות את הגופות כמה שיותר מהר.

לקריאה נוספת:
מפקד הגזרה העיד במשפט אזריה: "לא רואה הצדקה לירי של הנאשם"
אביו של החייל היורה בחברון: "תופרים לו תיק; איפה ראש הממשלה?"
סקר: 43% מהציבור סבורים שאלאור אזריה לא זוכה למשפט הוגן

אלאור אזריה – מועמד לדין באשמת הריגת מחבל מחבל – בבית הדין הצבאי ביפו. ניב אהרונסון
פנים חתומות. אזריה והוריו יוצאים מבית הדין הצבאי ביפו, היום/ניב אהרונסון

בן עזרא הקפיד לדחות את כל טענות סנגוריו של אזריה. הוא שלל את הטענה לפיה הלך הרוח על הפרשה נקבע מלמעלה, וכן שהוא השפיע על שאר החיילים בנוגע לאופן שבו הם רואים את האירוע. הוא ציין כי הוא לא התראיין על האירוע אלא רק דיבר על התחקיר שלו בתדריכים שהעביר לכוחות חדשים בגזרה מתוך כוונה ללמוד ממנו את הלקחים. העובדה שהקלטה של אחת השיחות דלפה לתקשורת לא קשורה אליו, כך הסביר.

צוות סנגוריו של הנאשם מנסים לפעול בכמה מישורים, כך עלה מחקירתם הנגדית במהלך המשפט. בראש ובראשונה הם מנסים לקעקע את אמינות חלק מהעדים – דבר שעד כה לא צלח להם. בנוסף לכך, הם ניסו לחזק את טענת החשש האמתי למטען בזירה. אך, למרות ניסיונותיהם לעשות זאת, בן עזרא היה נחרץ ואמר שהוא לא דווח על כך בשום שלב וגם אם חלק מהעדים טענו בחקירתם שהיה חשש כזה, מצפייה בסרטונים ניתן לראות בבירור שההתנהלות הייתה רגוע ולא היה חשש לזירת מטען.

גם את הניסיון לשכנע את בית המשפט כי חייל צעיר ללא ניסיון יכול באופן סובייקטיבי לפרש את המצב בצורה מסוימת ואולי לשגות ולירות – בן עזרא לא קיבל. הסנגורים אף טענו כי ללא הסרטון והרעש התקשורתי בנוגע לפרשה, ההליך נגד החייל היה מסתיים בהליך משמעתי גרידא. המח"ט דחה את הטענה ואמר כי האירוע בכל מקרה היה עובר למצ"ח והם היו חוקרים וקובעים כי יש להעמיד את החייל לדין ללא קשר לסרטון. הוא אף ציין כי ההחלטה להעביר את העניין למצ"ח התקבלה טרם פרסום הסרטון.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אל"מ יריב בן עזרא, מח"ט יהודה, בית הדין הצבאי יפו. 6 ביולי 2016. מגד גוזני
היה נחרץ בתשובותיו ודחה את טענות הסנגורים. מח"ט בן עזרא/מגד גוזני

החייל מפלוגתו של אזריה, שהעיד בדיון אתמול, ערער אף הוא את הטענה לחשש ממטען. במהלך עדותו הוא הסביר כי לא הרגיש סכנה ונימק זאת בכך שהוא צעיר ולא נכח אף פעם בזירה "חיה". לדבריו, המחבל היה על הרצפה ולא אחז בסכין והמ"מ בעט בסכין והפך את המחבל.

"אולי נקצר?": גם השופטים הביעו מורת רוח מהתארכות הדיונים

על אף שהדיונים ארוכים ומתישים, משתדלים שופטי בית הדין הצבאי ביפו להיות מעורבים בנעשה כל העת. לעתים הם מרגיעים את הצדדים ולעתים הם מתייחסים להתנגדויות ההדדיות וכן לשאלות שנשאלים העדים במהלך הדיון. 12 השעות הארוכות שבהם התנהל שלשום הדיון גרמו לראש הרכב השופטים, אל"מ מאיה הלר, לנסות ולהאיץ את החקירה הנגדית. בשלב מסוים, היא שאלה את אחד הסנגורים: "אולי נקצר?".

נהג האמבולנס והחובש עופר אוחנה שהגיע ראשון לזירה, תיעד אותה ואף תועד בה, לא הצליח לשפר את מצבו העגום של אזריה. הסרטונים הוקרנו בפני הצדדים והשופטים, ובהם אוחנה נשמע מתבטא בבוטות כלפי המחבלים, מכנה אותם כלבים, ואומר שלא צריך לפנות אותם אלא לשרוף את גופתם. באחד מהם הוא אף נצפה בועט בסכין לעבר המחבל. אף שהוא חזר יותר מפעם אחת על כך שהיה בזירה חשש ממטען, עדותו מוטלת בספק לנוכח העובדה כי שוחח עם אזריה ועם אביו, זמן קצר אחרי התקרית וביקש מהם "למצוא עורך דין טוב".

אלאור אזריה חשוד בהריגת מחבל בדיון בעניינו בבית הדין הצבאי ביפו. מגד גוזני
עדות מוטלת בספק. נהג האמבולנס, עופר אוחנה/מגד גוזני

עדות נוספת של חייל אחר בפלוגתו של אזריה איינה מתוכן את טענת החשש ממטען. החייל הסביר כי נאמר לו שיש חשש ממטען על המחבל אך הוסיף כי הוא עצמו לא פחד. הסרטון שבו נראה החייל קושר את שרוכיו אישש את הסברה כי ההתנהלות בזירה הייתה רגועה יחסית. אותו העד גם חיזק את מה שנטען בכתב האישום לפיו, כשמפקד הפלוגה, רס"ן תום נאמן, שאל את אזריה מדוע ירה במחבל, הוא השיב: "כי הוא דקר חבר שלי". חיזוק זה עובד לטובת התביעה שגורסת כי החשש ממטען ולסכנת חיים נולדה כמה שעות לאחר האירוע ולאחר היוועצות עם עורך דין.

ניפוץ טענות הסנגוריה ככל הנראה הוא שהוביל כנראה להתפרצות אביו של אזריה, צ'רלי, באחת ההפסקות בדיון שלשום. "תופרים לבני תיק", טען האב ותקף את התביעה. הוא אף האשים את התובע, סא"ל נדב ויסמן, בכך שהוא מנהל את התיק בשביל כסף וקרא לראש הממשלה לעזרתו. כשחזרו השופטים מהפסקתם הם הבהירו בצורה חד-משמעית כי אם אמירות כאלה יישנו, הדובר אותן יורחק מבית הדין, גם אם הוא בן משפחה של הנאשם.

למרות הכול, ההגנה סמוכה ובטוחה שתצליח לזכות את אזריה, או לפחות כך היא משדרת, אך נכון לעכשיו עושה רושם שזה לא הכיוון. נדמה כי התביעה היא זו שמצליחה לבסס את עמדתה ואילו סנגוריו של אזריה לא מצליחים לצייר תמונה שונה לאירוע ולהוביל לזיכויו. עם זאת, צפויים עוד ימי דיון רבים וארוכים והתמונה עשויה להשתנות.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully