וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הביקורת: המשטרה תרכוש אקדחי טייזר ב-13 מיליון שקל

6.7.2016 / 12:24

אלף אקדחי טייזר חדשים ייכנסו לשימוש, למרות ביקורת על אלימות המשטרה והאצבע הקלה על ההדק של אקדח ההלם, כך נודע לוואלה! NEWS. המשטרה: "המכשיר עונה על צורך מבצעי"

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין

רכישת אלף אקדחי טייזר (אקדח הלם חשמלי), בעלות כוללת של כ-13 מיליון שקלים, אושרה עבור משטרת ישראל בישיבת ועדה של החשב הכללי במשרד האוצר - כך עולה מהודעה על פטור ממכרז שהגיעה לידי וואלה! NEWS. זאת, במסגרת פרויקט שמוביל המפכ"ל, רב-ניצב רוני אלשיך.

בפרטי המכרז נכתב כי "משטרת ישראל עושה שימוש מבצעי במכשירי שליטה חשמליים מתוצרת ארצות הברית. במסגרת תכנית 'אמון' והקצאת משאבים לרכש אמצעים כעזרה ראשונה לתחנות, נדרש רכש של כאלף מכשירים וסוללות, מחסניות, נרתיק וערכת הורדת נתונים". עוד נכתב כי במהלך שנת 2014 פורסם מכרז קודם לרכישת "מכשירי שליטה חשמליים", כולל הציוד הנלווה הדרוש.

במסגרת המכרז הקודם התקבלו שתי הצעות של שתי חברות שונות. ההצעה הזולה יותר הייתה של יצרנית אחרת והיא זכתה תחילה במכרז, אך בדיקות שנערכו גילו ליקויים במכשיר שהיו עלולים לסכן את מי שמשתמש במכשיר. לכן העדיפו במשטרה את ההצעה שהגישה חברת "טייזר".

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
התיעוד שחושף: שוטר רודף באקדח טייזר שלוף אחר הנערה שחושמלה
תיעוד מעצר אלים ברחובות: שוטרים מכים צעירים ממוצא אתיופי
תיעוד: שוטר מכוון טייזר לעבר צעיר חרדי ועוצר אותו באלימות

מפכ"ל המשטרה בתדרוך עיתונאים: "ההתנהלות יצרה איום על שלטון החוק". גדעון צנטנר
המשטרה ספגה בעבר ביקורת ממבקר המדינה על נהלי השימוש באקדח הטייזר. המפכ"ל, רב-ניצב רוני אלשיך/גדעון צנטנר

בשנת 2014 פרסם מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, דוח בנוגע לשימוש באקדח הטייזר בידי שוטרים, בו הועלו ליקויים חמורים מצד המשטרה ובכלל מצד המחלקה לחקירות שוטרים בפרט. המבקר הפנה את עיקר הביקורת שלו כלפי הטיפול של המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בתלונות על השימוש במכשיר.

עוד עלה מדוח המבקר כי קיימים ליקויים קשים בעבודת המטה במשרד לביטחון הפנים ובמשטרה בנוגע לנהלי השימוש, הדיווח והבקרה של אקדח הטייזר. אמנם המכשיר נמצא בשימוש מבצעי כבר שנים רבות, אך עד היום טרם הוגדר באופן ברור אם מדובר באמצעי אל-הרג, כלומר כזה שאינו אמור לגרום לנזק בלתי הפיך, או בכלי ירייה – על כל המשמעויות הנובעות מכך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הפגנת יוצאי העדה האתיופית נגד אלימות משטרתית. תל אביב, 3 ביולי 2016. באדיבות אתיופיה הקטנה, מערכת וואלה! NEWS
מפגין לצד מיצג לזכר יוסף סלמסה בהפגנה השבוע בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות אתיופיה הקטנה

המכרז החדש מתפרסם במקביל להתחדשות מחאת צעירים מבני הקהילה האתיופית. ביום ראשון בתחילת השבוע הפגינו חברי הקהילה נגד אלימות שוטרים ונגד סגירת התיק שבחן את נסיבות מותו של יוסף סלמסה לפני כשנתיים. לדברי בני משפחת סלמסה, בנם הותקף על ידי שוטרים באמצעות אקדח טייזר, ומת בעקבות האירוע האלים. "יוסף נשבר נפשית לאחר ששוטרים חשמלו אותו בטייזר", אמרו בעבר בני המשפחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סיכום ישיבת הפטור ממכרז לרכש הטייזרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מכשיר הטייזר הוא אמצעי המופעל מבצעית במקרים חריגים, לשם שמירה על ביטחון השוטרים, החשוד והסובבים, בדגש על מצבי התנגדות אקטיבית לביצוע מעצר, בעת תקיפת שוטרים ובעת סכנת החשוד כלפי עצמו והסובבים לאחר מעצרו. בשל הצורך המבצעי שתכליתו כאמור - שמירה על בטחון הציבור, הוחלט לתגבר את השטח באמצעי זה, בכפוף לתנאי מכרז על פי דין, כאשר האומדן התקציבי המשוער מגלם הערכה תקציבית לרכש מכשירים וציוד נלווה, דוגמת סוללות ומחסניות, תחזוקה, הכשרה והסמכה, אימונים ופעילות מבצעית, ולפיכך האומדן אינו מציין ערך מוחלט לתשלום".

"המשטרה לא מיישמת את דוח המבקר"

בשנת 2013 תועד מקרה ביצהר בו חושמל בועז אלברט, פעיל ציבורי תושב המקום, לאחר שהפר צו הרחקה מנהלי. אלברט חושמל שוב ושוב על אף שלטענתו לא התנגד למעצר. בעקבות תיעוד זה, שגרם לסערה ציבורית, החליט המפכ"ל דאז יוחנן דנינו להקפיא את השימוש באקדח הטייזר.

מקרה נוסף שנבחן על ידי מבקר המדינה אירע אף הוא בשנת 2013, ובו אדם שהתבצר בחצר בית עם מגרפה בידו נהרג משימוש יתר באקדח טייזר, לאחר שנורה בידי שוטרים שמונה פעמים. תחקיר האירוע מצא כי השוטרים שהגיעו למקום ניסו לדבר עמו, אך הוא לא שיתף פעולה והניף את המגרפה. השוטרים חשו כי הוא מהווה סכנה להם ולעצמו והפעילו עליו את המכשיר.

בתחילה נראה היה שהמתבצר נרגע והוא אף החל לתקשר עם השוטרים שאזקו אותו בידיו. אך כעבור זמן קצר חזר להתפרע והשוטרים הזעיקו ניידת מד"א. החובשים שהגיעו למקום נתנו לעצור זריקת הרגעה וכעבור כמה דקות הבחינו שאין לו דופק, וקבעו כי לקה בדום לב. הם ביצעו ניסיונות החייאה בעצור והצליחו להשיב לו את הדופק ולפנותו לטיפול נמרץ, אך כעבור כמה שעות נאלצו הרופאים לקבוע את מותו.

מבקר המדינה יוסף שפירא בועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו
מבקר המדינה שפירא בעת הצגת הדוח בנושא השימוש המשטרתי באקדח הטייזר, אוגוסט 2014/ראובן קסטרו

"משטרת ישראל מצפצפת על הכנסת ועל דוח המבקר, שקבע שהטייזר עלול להיות כלי קטלני ושקיימים ליקויים משמעותיים בנוהלי השימוש, הדיווח והבקרה בעניינו", אמרה עו"ד וח"כ לשעבר מטעם יש עתיד, פנינה תמנו-שטה. לדבריה, נהלי השימוש במכשיר "פרוצים" ומפרים לא רק את החוק אלא גם זכויות אזרח בסיסיות. גם היא הזכירה את המקרה של יוסף סלמסה כדוגמה לסכנות שבאקדח הטייזר.

היא הוסיפה כי מדובר בכלי שלו "השפעות חריגות ומסוכנות" על האדם שעליו הוא מופעל, כולל "פרכוסים ותופעות נוירולוגיות נוספות". "לא ברור למה אצה משטרת ישראל לרוץ ולרכוש בחיפזון אלף מכשירים, וזאת בזמן שהמשטרה אינה מתקנת ומיישמת את דוח מבקר המדינה ואת ההנחיות שהתקבלו בוועדת הביקורת של כנסת ישראל. משטרת ישראל אינה מעל החוק, אלא אמורה לשמור עליו", אמרה תמנו-שטה.

עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח הסבירה כי אקדח טייזר הוא נשק מסוכן לכל דבר. לדבריה, נהלי השימוש הנוכחיים במכשיר מתירניים מדי ולא קובעים את ההגבלות הדרושות להפחתת הסיכון לפציעה או למוות. "רק בחצי שנה האחרונה נתקלנו שוב ושוב במקרים של שימוש חריג ומסוכן בטייזר נגד אנשים, במקרים שבהם לא היה צורך בשימוש בו", אמרה. היא הוסיפה כי לנוכח דוח המבקר מלפני שנתיים, ראוי היה להגביל את השימוש באקדח הטייזר ולא להרחיבו.

חברת הכנסת לשעבר מטעם הבית היהודי, אורית סטרוק, שותפה גם היא לביקורת על הרחבת השימוש במכשיר על אף ממצאי דוח המבקר. " מדובר במהלך מדאיג, ואני מציעה לוועדה לביקורת המדינה לדון בו ולקיים מעקב אחר יישום המלצות הדוח והוועדה", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully