וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד הצהיר שהשוויון בנטל ירד מהפרק ועורר זעם: "מתחנף לחרדים"

הפוליטיקאי המזוהה ביותר עם המאבק, אמר כי השוויון בנטל לא יהיה על שולחנו אם וכאשר יקים ממשלה: "מה שבג"ץ יחליט מקובל עליי". הפעילים כועסים: "לפיד נוטש את החיילים". לפיד פרסם פוסט הבהרה: "לא נוותר על עקרונותינו"

עריכה: שניר דבוש

בווידאו: לפיד נואם מול מועצת זכויות האדם של האו"ם

"נושא השוויון בנטל לא יהיה על השולחן אם וכאשר אקים את הממשלה הבאה". אמירה זו שנשמעה אתמול (שני) מפי מי שמזוהה יותר מכל פוליטיקאי אחר עם הנושא, יו"ר מפלגת יש עתיד יאיר לפיד, עוררה גל של תגובות זועמות מצד ארגונים חברתיים הנלחמים למען שוויון בגיוס.

לפיד, שנאבק למען גיוס חרדים לצבא מאז נכנס לפוליטיקה, אמר את הדברים במסגרת ריאיון בשידור חי שהעניק בעמוד הפייסבוק שלו אתמול. "השוויון בנטל כבר לא על השולחן", הצהיר לפיד, "הוא נמצא כרגע בבג"ץ ומה שבג"ץ יחליט, מקובל עליי. אם יקבלו את המתווה שלנו, אשמח, ואם יחליטו שהמתווה של הממשלה הנוכחית הוא הדרך הנכונה, נקבל את זה. מעולם לא רדפנו חרדים ומעולם לא פסלתי אף אחד", הוסיף. דבריו עומדים בסתירה למה שהצהיר בעבר. "מי שחושב שנתקפל בנושא השוויון בנטל לא מכיר אותנו", אמר במאי 2013 בעיצומו של המאבק על חוק הגיוס.

דבריו גרמו הבוקר לסערה בקרב ארגונים העוסקים בנושא. "הצהרתו של לפיד בדבר הורדת סוגיית השוויון בנטל משולחן הממשלה, מסמלת עוד שלב בנטישתו ערכים מרכזיים שהוא מתיימר לייצג, לטובת חנופה בפני הקול החרדי", אמרו בפורום לשוויון בנטל. "לפיד נוטש בעצם את החיילים והמילואימניקים בדרכו לכיסא, ואנו לא נוותר ונמשיך לדרוש מממשלה זו וגם הבאה אחריה לפעול למען גיוס החרדים ולהחלת השוויון על כלל אזרחי המדינה".

לקריאה נוספת:
אחרי שחבריה תקפו את הוועדים: יש עתיד בדרך להסתדרות
יש עתיד מצננת את חזון המפלגה הדמוקרטית הרחבה של לבני
בשל ריבוי היעדרויות: הכנסת תשלול לח"כ לפיד ארבעה ימי שכר

השרים וחברי הכנסת של מפלגת "יש עתיד" יחד עם פעילי בפעילות שטח בצומת ארלוזורוב בנושא השוויון בנטל. פברואר 2014. דרור עינב
"מה שבג"ץ יחליט". לפיד בהפגנה למען שוויון בנטל ב-2013/דרור עינב

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, זעם גם הוא על דברי לפיד. "יאיר לפיד השלים את תהליך הפניית העורף וההתנתקות ממאבק השוויון בנטל, שעליו רכבו הוא ומפלגתו בראשית דרכם", אמר.

רגב הוסיף: "לפיד, כך מתברר, רק תפס על המאבק לשוויון בנטל טרמפ, אבל המאבק התחיל הרבה לפניו והוא ימשך עד להשגת המטרה, עם לפיד או בלעדיו. רוב הציבור עדיין רוצה במימוש ערך השוויון בנטל, אבל נראה כי לפיד נחוש לסלול את דרכו לשלטון גם במחיר של קיפול דגלים וכניעה לתכתיבי המפלגות החרדיות. ספק רב אם יהיה די בכך כדי להביא את המפלגות החרדיות להושיב אותו על כס ראש הממשלה, אבל לתומכי ערכי חופש הדת והשוויון בנטל הוא מבהיר שיצטרכו למצוא לעצמם כתובת אחרת".

לפיד נחשב בעבר לאויב הגדול של הציבור החרדי, אך מאז הבחירות האחרונות, כשנותר באופוזיציה, הוא החל במסע התקרבות לחרדים בניסיון להשתחרר מהתדמית השלילית שדבקה בו. יו"ר יש עתיד מתראיין בתחנות הרדיו החרדיות ולעתים גם ב"קווי הנייעס", רדיו טלפוני עם אלפי מאזינים. הוא משתתף גם באירועים ובחתונות של פוליטיקאים חרדים ומשחרר לעתים קרובות אמירות פייסניות כלפי החרדים, שחשו פגועים ממהלכיו הפוליטיים בכנסת הקודמת.

לפיד פחות מתמקד היום בעשייה הפוליטית בכנסת ומשקיע בעיקר את מאמציו בהסברה בעולם. עם זאת, רצונו העז להתמודד בבחירות הבאות על ראשות הממשלה הובילה אותו גם לפיוס עם החרדים משום שהדרך לתפקיד הנחשק עוברת לרוב דרכם. אחד המכשולים שניצבים בפני לפיד במהלך ההתקרבות הוא שר הבריאות יעקב ליצמן, שבניגוד לשאר חברי הכנסת החרדים, מסרב עדיין להתפייס עמו.

"המפלגה היחידה שנאבקת בשוויון בנטל"

מפלגת יש עתיד ביקשה להתייחס ל"אי ההבנות" שפורסמו, ומסרה בתגובה: "'יש עתיד' היא המפלגה היחידה שנאבקת בשוויון בנטל. בממשלה הקודמת העברנו חוק היסטורי לשילוב החרדים בשירות בצה"ל ובשוק העבודה". על פי הודעת המפלגה, "לצערנו החליטה הממשלה הנוכחית לבטל את החוק. בעקבות ההחלטה של הממשלה לבטלו, פנינו לבג"ץ והנושא נמצא כעת על שולחן בית המשפט העליון וכמו בכל נושא נכבד את החלטות בג"ץ. אנחנו מאמינים ששילובם של החרדים בחברה ובתעסוקה הוא קריטי לעתידה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל ונמשיך לפעול לכך".

לפיד הבהיר הבוקר כי "יש עתיד לא ירדה ולא תרד מהשיוויון בנטל". בפוסט הבוקר כתב כי "אנחנו אלה שהובלנו אותו, אנחנו המפלגה היחידה שעדיין נאבקת עליו בבג"ץ, אנחנו מאמינים שזו הדרך הנכונה לשילוב בין כל חלקי החברה הישראלית. אתמול שאל אותי על כך מישהו ואמרתי שלדעתי זה לא יהיה על שולחן הממשלה הבאה. הכוונה הייתה כמובן שלהערכתי אנחנו ננצח בבג"ץ, לא לכך שנוותר על עקרונותינו".

לפיד הוסיף כי "החרדים צריכים לדעת שלא מדובר בניסיון להתנכל להם או לאורחות חייהם חלילה, אלא בצורך לכתוב חוזה ישראלי של חיים משותפים, שבו לכולם יש אותם זכויות וגם אותם חובות".

(עדכון ראשון: 9:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully