וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר פרסום וואלה! NEWS: הרבנות תוכל לשכור עורכי דין חיצוניים

3.7.2016 / 14:42

המדינה אישרה לרבנות הראשית לשכור תובעים חיצוניים, לאחר שמאות עסקים הצליחו להתחמק מקנסות בשל עומס העבודה, שהביא להתיישנות הקנסות ולביטולם. כבר ב-2008 יצא מבקר המדינה נגד התנהלות זו

עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

בווידאו: דיון על מערך כשרות אלטרנטיבי באולפן וואלה! NEWS

המדינה אישרה לרבנות הראשית לשכור את שירותיהם של עורכי דין חיצוניים, על מנת לטפל בקנסות שחילקה היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה ברבנות. זאת, לאחר הפרסום בוואלה! NEWS, לפיו ב-16 השנים האחרונות הצליחו קרוב לאלף בעלי עסקים להתחמק מקנסות של הרבנות בשל עומס העבודה הכבד בפרקליטות, שלא הצליחה לטפל בבקשות הנקנסים להישפט. כך נוצר מצב שמאות קנסות לא שולמו, ומאחר שמבצעי העבירה לא נשפטו, חלפה תקופת ההתיישנות והקנסות בוטלו כליל.

העסקתם של התובעים החיצוניים תעשה בכפוף למכרז, והפיקוח על עבודתם ייעשה על ידי היועץ המשפטי של הרבנות. ועדה מיוחדת שהתכנסה בשבוע שעבר במשרד המשפטים אישרה את העסקתם של התובעים החיצוניים. "עם סיום ההליך המכרזי, יש להביא את ההתקשרות לאישור הוועדה, טרם תחילת מימושה בפועל", קבעה הוועדה.

עוד בוואלה! NEWS:
הסוף למונופול? הרבנות שוקלת לאפשר פעילות של גופי כשרות פרטיים
מערך הכשרות האלטרנטיבי חילק תעודה עוקפת בג"ץ; הרבנות: "הפרת החוק"
למרות מחאת החרדים: "קו הקיץ" של הרצליה יצא לדרך בשבת

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
חלק מהעסקים הציגו תעודה שאינה בתוקף. בית הדין של הרבנות הראשית/רוני כנפו

חלק מהעסקים שעליהם הוטלו הקנסות הציגו את עצמם ככשרים אף שלא הייתה להם תעודה של הרבנות המקומית, ועסקים נוספים הציגו תעודה שאינה בתוקף. לפי החוק, לנקנסים יש אפשרות להודיע על רצונם להישפט על העבירה. אולם בפועל, מתוך יותר מאלף בעלי עסקים שביקשו להישפט, נשפטו רק בודדים מהם.

כבר ב-2008 מתח מבקר המדינה ביקורת על התנהלות הרבנות ומשרד המשפטים בעניין, וכעת נראה כי הנקנסים החלו להיות ערים לביטול הקנסות – והם מבקשים להישפט כדי להתחמק מענישה ומתשלום. בביקורתו מ-2008 ציין המבקר כי בהיעדר טיפול משפטי, "נסללת הדרך בפני עוברי עבירות מנהליות לחמוק מלתת את הדין על מעשיהם". הביקורת לא הועילה, ובעלי עסקים המשיכו לקבל קנסות, ומי שרצה להתחמק מהתשלום היה צריך רק לבקש להישפט.

"מדובר בשערורייה", אמרו בארגון 'חותם', שפועל להגדרתו להשבת היהדות למרכז סדר היום הציבורי. "לא ייתכן שמשרד המשפטים, שהוא האמון על מדיניות אכיפת החוק, יזניח במשך שנים טיפול בפורעי חוק בתחום שבו ישנה הונאה כה משמעותית לציבור רחב ומגוון במדינת ישראל. מדיניות אי השפיטה של משרד המשפטים הביאה לכך שבתי עסק המשיכו להונות אזרחים תמימים בנושא הכשרות, תוך קריצת עין מהמשרד שמתעלם במפגיע מרמיסת החוק ופגיעה בצרכני הכשרות".

לאחר החלטת המדינה, נמסר מהארגון: "אנו מברכים על ההתקדמות בפתרון הבעיה באכיפת חוק הכשרות וקוראים לכלל הגופים הנוגעים בדבר לפעול למען חיזוקה של הכשרות הממלכתית. 'חותם' תמשיך לפעול לחיזוק הזהות היהודית במדינה, ולחיזוקה של הרבנות הראשית, ולאפשר לצרכני הכשרות לשמור על זכויותיהם על פי חוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully