וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבריטניה מחכים לתשובות: האם חברת הלייבור נרצחה בגלל משאל העם?

טומי מייר, שירה ודקר למוות את ג'ו קוקס, היה מזוהה עם חוגים קיצוניים המתנגדים להגירה ותואר כ"זאב בודד". עם זאת, ההכרעה ההיסטורית בנוגע למקומה של בריטניה באיחוד הייתה ככל הנראה הרקע למתקפה הקטלנית. קמרון: "היא הייתה כוכבת עם לב ענק"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

מותה של ג'ו קוקס, חברת הפרלמנט הבריטי מטעם מפלגת הלייבור, באירוע דקירה וירי אתמול (חמישי) בבירסטול שבאזור לידס בצפון בריטניה, עורר סערה במערכת הפוליטית במדינה. שבוע לפני משאל העם על יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, ההתנקשות במי שתמכה באופן נלהב ופעילת בהישארות באיחוד הובילה להשהיית הקמפיינים של שני המחנות, ולהשערות בנוגע למניע.

במסיבת עיתונאים בשעות אחר הצהריים מסרה משטרת ווסט יורקשייר כי קוקס מתה מפצעיה, כמה שעות לאחר שנורתה לפחות פעמיים ונדקרה על ידי חשוד בן 52 שנעצר. בדיווחים בכלי התקשורת המקומיים, שרק חלקם אושרו על ידי המשטרה, נמסר כי התוקף רב עם אדם שטרם זוהה מחוץ לספרייה בבירסטול, וקוקס – שהייתה בדרכה למפגש עם בוחרים במקום – ככל הנראה התערבה בתגרה.

עוד בוואלה! NEWS:
באיחוד מזהירים: עזיבת בריטניה תוביל להרס הפוליטיקה המערבית
היטלר וצ'רצ'יל כבר גויסו לקרב על בריטניה ועתידה של אירופה
ראש עיריית לונדון לשעבר: מטרות האיחוד האירופי והיטלר זהות

טומי מייר, החשוד ברצח חברת לייבור ג'ו קוקס בבריטניה, 16 ביוני 2016. פייסבוק, צילום מסך
היה מנוי על כתב עת שתמך בשלטון הלבן בדרום אפריקה. מייר/צילום מסך, פייסבוק

פרטי המקרה טרם התבררו במלואם, אולם על פי דיווחים רבים, לעמדתה של קוקס בנוגע למשאל העם היה חלק במניע לתקיפתה. היורה, טומי מייר, תואר בכלי התקשורת על ידי מכריו כ"זאב בודד", והמשטרה הבהירה כי הוא פעל לבדו וכי אין כל מאמצים נוספים לאתר חשודים אחרים באירוע, שגבה את חייה של מי שתוארה על ידי ראש הממשלה דייוויד קמרון כ"כוכבת, עם לב ענק".

בכמה כלי תקשורת מקומיים, דווח מפי עדי ראייה כי מייר, שככל הנראה חי עם מחלה נפשית, קרא "בריטניה תחילה" במהלך האירוע. המשטרה סירבה לאשר או להכחיש את הדיווח. הסיסמה, שמזוהה עם המחנה הקורא לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי, היא גם שמה של מפלגת ימין קיצוני. למרות טענות בכלי התקשורת כי הוא שייך אליה, גורמים במפלגה מסרו כי לא ידוע להם על כל שיוך שלו לארגון.

עוד פורסם כי מייר היה קשור לחוגים קיצוניים התומכים בעליונות הגזע הלבן, כולל הזרוע הבריטית של "פגידה", המתנגד באופן נחרץ להגירה למדינות אירופה. כמו כן, דווח כי בשנת 2006 הוא היה מנוי לכתב עת דרום אפריקני המתנגד למפלגת השלטון ANC, שהפילה את שלטון האפרטהייד הלבן במדינה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
חברת הפרלמנט הבריטי ג'ו קוקס. פייסבוק, צילום מסך
"האמינה בעולם טוב יותר". קוקס במהלך הפגנה למען הישארות באיחוד האירופי/צילום מסך, פייסבוק

למרות שלא נמסר עד כה מידע מפורש בנוגע לקשר למשאל העם, הוכרז על השהיית הקמפיינים של שני המחנות. קוקס, בת 41 ואם לשניים, נבחרה לפרלמנט הבריטי כנציגת מחוז באטלי וספן בבחירות הכלליות האחרונות בשנת 2015. היא מילאה בעבר שורת תפקידים בארגוני סיוע בינלאומיים, כולל "אוקספם" ו-"Save the Children". כמו כן, היא נודעה לאחרונה בשל תמיכתה בקליטת פליטים סורים.

"ג'ו האמינה בעולם טוב יותר ולחמה למענו בכל יום של חייה עם אנרגיה ולהט שהתישו את מרבית האנשים", סיפר בן זוגה, ברנדן. "היא הייתה רוצה שני דברים יותר מכול בשלב הזה", הוסיף, "הראשון הוא שאהבה תורעף על ילדינו, והשני הוא שכולנו נתאחד למאבק בשנאה שהרגה אותה".

מעצר החשוד בתקיפת חברת הפרלמנט הבריטית ג'ו קוקס, בירסטול, בריטניה, 16 ביוני 2016. משטרת ווסט יורקשייר, מערכת וואלה! NEWS
"ג'ו מתה במהלך מילוי חובתה הציבורית". מעצרו של מייר, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, משטרת ווסט יורקשייר

מנהיג מפלגתה, ג'רמי קורבין, מסר כי "איבדנו אישה וחברת פרלמנט נפלאה, אך הדמוקרטיה שלנו תמשיך. עבודתה תמשיך". לדבריו, "בעוד אנו מתאבלים עליה, נמשיך לפעול לאורה למען עולם טוב יותר, שהיא קידמה בימי חייה. ג'ו מתה במהלך מילוי חובתה הציבורית בלבה הפועם של הדמוקרטיה, כשהקשיבה וייצגה את האנשים שאותם נבחרה לייצג".

"בימים הקרובים, יהיו שאלות שיצטרכו לקבל מענה בנוגע לאיך ולמה היא מתה", הוסיף קורבין. חברת הקונגרס האמריקני גבריאל גיפורדס, ששרדה ניסיון התנקשות בירי בשנת 2011, התייחסה אף היא למקרה, ומסרה: "אני מתחלחלת לחלוטין למשמע ההתנקשות בג'ו קוקס. היא הייתה צעירה, אמיצה וחרוצה. כוכב עולה, אם ורעייה".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully