וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני בכיר מאיים: "העימות הבא מול חמאס חייב להיות האחרון"

15.6.2016 / 16:00

בצל כניסתו של ליברמן לתפקיד שר הביטחון, התייחס הבכיר לאתגרים האסטרטגיים של ישראל. למרות "האיום הגובר" ברצועה, מבהיר כי לא צריך "לחפש הרפתקאות". על אבו מאזן: "הבעיה המרכזית שלנו". עוד ציין כי בצפון, "חיזבאללה לא חותר לעימות"

צילום: שלומי גבאי, עריכה: אוהד פיטר

על רקע כניסתו לתפקיד של שר הביטחון החדש אביגדור ליברמן, התייחס גורם ביטחוני בכיר לאיומים השונים שעמה מתמודדת מערכת הביטחון. הוא ציין כי עימות נוסף מול חמאס ברצועת עזה הוא דבר בלתי נמנע, והדגיש: "העימות הבא חייב להיות אחרון מבחינת חמאס".

הגורם הבהיר כי לישראל אין כל אינטרס לשלוט ברצועה וכי "לא צריך למהר כרגע לעימות. צריכים להיות מפוכחים ולא לחפש הרפתקאות". עם זאת, טען כי "חמאס זה איום הולך ומתגבר. כל הניסיונות לראות בחמאס גורם שאפשר להגיע איתו להבנות מדבר שטויות. מטרתם להשמיד את מדינת ישראל, האם קניבל יכול להיות צמחוני?". כשהגורם נשאל אודות מדיניות התגובה לירי רקטות מעזה אמר "אין מדיניות תגובה, אלא מדיניות יוזמה".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
"לוחמי דאעש בדרכם מסוריה לבצע פיגוע בבלגיה ובצרפת"
נתניהו מבהיר: "הסיוע האמריקני לא רק שלא יקוצץ - הוא יגדל"
אבו מאזן נפגש עם המתמודדים על תפקיד "יו"ר הרשות הפלסטינית הבא"

אנשי חמאס רעולי פנים בטקס בעזה, אוגוסט 2015. AP
"מטרתו של חמאס היא להשמיד את ישראל". אנשי הארגון ברצועת עזה/AP

הריאיון מגיע בזמן שמערכת הביטחון מנסה להתרגל למדיניות שמביא שר הביטחון הטרי, שהצהיר ביומו הראשון בתפקיד כי יניח דגש מרכזי על מעורבות צה"ל בחברה הישראלית, בדגש על אוכלוסיות מיוחדות, תוך העברת מסרים לראשי הצבא ולא לאויבי ישראל.

מעט אחרי שנכנס לתפקיד כבר נאלץ שר הביטחון להתמודד עם אירוע ביטחוני משמעותי, והוא מצא את עצמו עסוק בגיבוש תגובה לפיגוע במתחם שרונה שבתל אביב, שבו נהרגו ארבעה בני אדם. הוא החליט להטיל כתר מלא על העיירה יטא שממנה יצאו המחבלים ולשלול 84,000 היתרי כניסה לישראל לרגל חג הרמדאן.

הגורם חשף כי אמש הוחלט לבטל את אישור ה-VIP לעוזרו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, מוחמד אל-מדני, שהיה בעברו מושל בית לחם. זאת, לאחר שהתברר כי ניסה להקים מפלגות בתוך מדינת ישראל בשיתוף עם ערבים ויהודים, וביצע פעולות חתרניות נגד ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שר הביטחון אביגדור ליברמן בסיור ראשון מאז כניסתו לתפקיד, פיקוד צפון. 7 ביוני 2016. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
גיבש תגובה לפיגוע בתל אביב. ליברמן/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

למרות איום חמאס, אמר הגורם כי "הבעיה המרכזית של ישראל היא אבו מאזן". לדבריו, "אנחנו חזקים בזירה הצבאית, וחלשים בזירה המדינית. זו הבטן הרכה. אבו מאזן מנצל את זה כדי להוביל טרור מדיני נגד מדינת ישראל. הוא לא מעוניין בהתקדמות, הוא רוצה סטטוס קוו".

"אין לאבו מאזן מספיק עוצמה כדי לחתום על הסכם עם ישראל", הוסיף הגורם. "לא בכדי סקר שנערך ברשות קובע כי 65% מהפלסטינים מצפים שהוא יתפטר". מהזווית הראייה הישראלית אמר הגורם הבכיר, "אי אפשר להציע לאבו מאזן יותר משהציעו לו באנאפוליס", אמר בהתייחס לוועידה שנערכה בארצות הברית.

הגורם הבהיר כי על אף הקיפאון המדיני, התיאום הביטחוני לא צפוי להיפסק. "אבו מאזן מבין שללא תיאום ביטחוני הוא מסכן את שלטונו. הוא לא עושה לנו טובה. זו לא מתנה של אבו מאזן כלפי ישראל".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במועצת האו"ם לזכויות אדם, 28 באוקטובר 2015. רויטרס
"אין לו מספיק עוצמה כדי לחתום על הסכם עם ישראל". אבו מאזן/רויטרס

הגורם התייחס גם לאפשרות לפרוץ מלחמת לבנון השלישית, והדגיש כי לחיזבאללה "אין מוטיבציה להילחם בישראל בעת הנוכחית, מאחר שהוא שקוע עד צוואר בלחימה בסוריה". עם זאת, הוא אמר כי עדיין קיים סיכון להסלמה. "לפעמים זה מתלקח בלי שאף אחד מהצדדים רוצה את זה", טען.

על הסכם הסיוע הביטחוני של ארצות הברית, שעלה לכותרות ביממה האחרונה לאחר הפרסום על התנגדות הבית הלבן לתוספת התקציב שהקונגרס הקצה לישראל, אמר הגורם הבכיר כי "יש לסגור את ההסכם בתקופה הקרובה ולא לאפשר לזמן לעבור".

הגורם הזכיר גם את התחזקות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בחצי האי סיני, ואמר כי הוא מודאג מהאיום שמטיל הארגון על ישראל, "אך יותר מוטרד מהעובדה שבשלושת החודשים האחרונים נכנסו 61 אלף ישראלים לטאבה, מתוכם בין 6,000-3,000 יהודים. זה צריך להדאיג את המטה ללוחמה בטרור".

כוחות חיזבאללה וצבא אסד השתלטו על גבעות באזור קלמון, סוריה, יוני 2015. אתר רשמי, סאנ"א,
"שקוע עד צוואר בלחימה בסוריה". דגל חיזבאללה ליד דגל סוריה באזור הרי קלמון/אתר רשמי, סאנ"א

בנוגע למאמצים להגיע להסכם פיוס עם טורקיה, אמר הגורם הבכיר כי הוא מתקשה לקבל את המשטר במדינה. "קשה לי לקבל את טורקיה, בטח אחרי שארדואן אמר לפני מספר חודשים לכתבים כי הוא רואה בגרמניה הנאצית משטר טוב", הדגיש. הוא הביע פסימיות מכך שיחול שינוי דרמטי במו"מ בין הצדדים, על אף ההצהרות של בכירי המשטר הטורקי על התקדמות.

לדבריו, טורקיה אמנם הסירה את התנגדותה לפתיחת משרד אינטרסים של ישראל במפקדת נאט"ו בבריסל, והרחיקה את בכיר חמאס סלאח ערורי מהמדינה, אך עדיין "משטרו של ארדואן מארח את מפקדת חמאס ותומך בטרור".

"שר הביטחון לא צריך להתערב בפרשת החייל היורה בחברון"

הגורם מתח ביקורת על שר הביטחון הקודם משה יעלון, שכינה את החייל היורה מחברון "חייל שסרח", ואמר כי הוא הוציא מידע מתחקיר מבצעי. "אני לא יודע אם החייל טעה או צדק ובשביל זה יש בית דין צבאי", אמר הגורם. "מדובר בחייל בן 18 בפעילות מול טרור עם שחיקה יומיומית, והגורם היחיד לקבוע אם טעה או צדק זה בית הדין הצבאי. שר ביטחון לא צריך להתערב. בטח נראה עוד טעויות, אבל אסור לתת לחייל תחושה שהפקירו אותו". יחד עם זאת, החמיא הגורם ליעלון על כך שהגיע לסיכום תר"ש (תכנית רב שנתית) גדעון, "בוגי הביא הישג אדיר", אמר.

בנוגע להתחייבות של ליברמן לקדם טיפול באוכלוסיות מיוחדות בצה"ל, בהם בני העדה הבדואית, ערבים מוסלמים ונוצרים וחיילים בודדים, אמר הגורם כי מערכת הביטחון מתכוונת לקדם את העניין. לדבריו, לשם מטרה זו תקום במשרד הביטחון יחידה שתטפל באוכלוסיות הללו, לא רק במהלך שירותם הצבאי, אלא גם לאחר השירות. כמו כן, לדבריו, יתרחב הטיפול בקורס "נתיב" כדי לקדם טיפול באלפי חיילים לא יהודים בצה"ל שמבקשים לעבור תהליך גיור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully