וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון הכריזה על מועמדותה לנשיאות: "טראמפ רוצה לנצח עם פחד"

8.6.2016 / 13:20

לאחר השגת מספר הצירים הדרושים, שרת החוץ לשעבר הפכה לאישה הראשונה המועמדת לנשיאות ארה"ב. אובמה: "הקמפיין שלה נסך השראה במיליונים". סנדרס: "אמשיך להילחם". אולפן וואלה! NEWS

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, צילום: עומר שליט, עריכת וידאו: ניר חן.

הילרי קלינטון הכריזה על עצמה הלילה (רביעי) כמעמדת הרשמית לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הדמוקרטית, זאת לאחר שאתמול נודע כי גרפה את מספר הצירים הדרוש להבטחת מועמדותה, וניצחה בפריימריז שנערכו בקליפורניה, שיחזקו את מעמדה לקראת הוועידה המפלגתית. בנוסף לכך, קלינטון זכתה הלילה בבחירות בניו מקסיקו, בניו ג'רזי ובדקוטה הדרומית.

בנאום שנשאה בברוקלין הודתה קלינטון לתומכיה, למתנדבים בקמפיין שלה וליריבה ברני סנדרס על הקמפיין שלו. סנדרס ניצח בבחירות המקדימות בדקוטה הצפונית - המדינה עם מספר הצירים הקטן ביותר מבין שש המדינות שבהן נערכו בחירות הלילה - ובמונטנה. בדברים שאמר הבוקר, הבהיר כי "ימשיך להילחם" על הצירים בבחירות המקדימות בוושינגטון הבירה בשבוע הבא ובוועידת המפלגה.

עוד בוואלה! NEWS:
יו"ר בית הנבחרים נגד טראמפ: "דבריו על השופט המקסיקני - גזענות לשמה"
לא ממהרת לחגוג: הלילה המפתיע של קלינטון - שחוששת מהפסד מביך
הילרי קלינטון הבטיחה את מועמדותה לנשיאות ארה"ב

הילרי קלינטון בהכרזה על ניצחונה בפריימריז הדמוקרטי, ברוקלין, ניו יורק, 7 ביוני 2016. רויטרס
"יש לכם אותי". קלינטון ובן זוגה ביל, הלילה/רויטרס

"אולי אתם לא יכולים לראות את זה, אבל אנחנו עומדים כאן הערב מתחת לתקרת זכוכית. אל דאגה, את זאת לא נשבור", קראה קלינטון. "למדתי הרבה במסע הזה על הבעיות של אמריקה. רבים מכם מרגישים שאתם לבד, ואין לצדכם אף אחד. אבל יש לכם אותי".

על ההתמודדות מול סנדרס אמרה: "הוא ריגש מיליוני צעירים. אל תטעו, הוויכוח שהיה לנו היה טוב לטובת אמריקה. לא משנה אם תמכתם בי או בו, או באחד הרפובליקנים, צריך לעבוד יחד לטובת אמריקה. אני יודעת היטב שזה לא קל לתמוך במועמד שזה עתה הפסדת לו. כולנו רוצים ממשלה שמקשיבה לאנשים, וחברה סובלנית והוגנת. אמריקה תצליח כשיותר אנשים ירגישו שגשוג. אחדות טובה מהפרדה, גשרים טובים מחומות".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הילרי קלינטון מכריזה על עצמה כמועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית, ברוקלין, ניו יורק. 8 ביוני 2016. רויטרס
קלינטון בהכרזה על מועמדותה, הלילה/רויטרס

קלינטון התייחסה בנאומה ליריב הרפובליקני דונלד טראמפ, ואמרה כי "כשהוא אומר 'בואו נעשה את אמריקה נהדרת שוב', הוא מתכוון 'בואו ניקח אותה אחורה'". לדבריה, כ"שטראמפ אומר ששופט באינדיאנה לא יכול לעשות את עבודתו בגלל מוצאו המקסיקני, קורא לנשים חזירות, לועג לעיתונאית נכה - הוא יוצא נגד כל מה שאנחנו מאמינים בו. ברור שטראמפ לא מאמין שאנחנו חזקים ביחד. אנחנו מאמינים שצריך להרים אחד את השני למעלה, לא להוריד אחד את השני למטה".

היא הוסיפה כי טראמפ מנסה לזכות בנשיאות "באמצעות הפחדה וזריית מלח על פצעים". "ילדינו ונכדינו יסתכלו על הבחירות שנעשה. אנחנו צריכים לוודא שהם יהיו גאים בנו. סוף הפריימריז זו רק תחילת העבודה. אם נהיה יחד נצליח, כי אנחנו חזקים ביחד", אמרה.

לפי הספירה שפורסמה בלילה האחרון, שרת החוץ לשעבר עברה את רף 2,383 הצירים הנדרשים, שבהם נכללו גם צירי-על – גורמים רשמיים במפלגה היכולים להצביע באופן עצמאי. בחודש הבא תתקיים הוועידה הדמוקרטית בפילדלפיה, שבמהלכה מקווה סנדרס להצליח לשנות את דעתם של בכירי המפלגה כך שיצביעו לו בסופו של דבר.

תומכי הילרי קלינטון בעצרת תמיכה בברוקלין, ניו יורק. 8 ביוני 2016. רויטרס
תומכי קלינטון בברוקלין, הלילה/רויטרס

הנשיא ברק אובמה בירך אמש את שרת החוץ שלו לשעבר קלינטון על הבטחת מועמדותה. הלילה מסר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט כי "הקמפיין ההיסטורי שלה נסך השראה במיליונים, והוא המשך של מאבקה ארוך השנים למען משפחות מעמד הביניים וילדים".

ארנסט הוסיף כי אובמה שוחח גם עם סנדרס, והוא צפוי להיפגש עמו מחר, לבקשתו של הסנאטור. "הנשיא הודה לסנאטור סנדרס על כך שנתן אנרגיה למיליוני אמריקנים עם מחויבותו לסוגיות כמו מאבק באי-שיוויון הכלכלי וההשפעה של קבוצות אינטרסים על הפוליטיקה שלנו", הוסיף הדובר.

אצל הרפובליקנים, מתקיימות בחירות מקדימות באותן מדינות, פרט לדקוטה הצפונית. על אף שטראמפ נותר המועמד היחיד במרוץ וכבר זכה ברף הצירים הנדרש – 1,237 – בימים האחרונים הוא סופג ביקורת נרחבת מצד גורמים בממסד בעקבות שורת התבטאויות חדשות ושנויות במחלוקת. הבולטת ביותר הייתה כלפי שופט ממוצא מקסיקני, שמנהל תביעה נגד האוניברסיטה שלו. לדבריו, בשל תמיכתו בהקמת חומה לאורך הגבול עם מקסיקו, השופט מוטה נגדו.

יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, הרפובליקני הבכיר ביותר בקונגרס, אמר היום כי מדובר בהערות "גזעניות לפי הספר" וכי הן אינן מתקבלות על הדעת. מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, ביקר גם הוא דבריו של המיליארדר והפציר בו להפסיק לתקוף קבוצות מיעוטים. "העצה שלי למועמד שלנו היא שהוא יתחיל לדבר על נושאים שלהעם האמריקני אכפת מהם ולהתחיל לעשות זאת עכשיו", אמר מקונל לכתבים.

הילרי קלינטון בהכרזה על ניצחונה בפריימריז הדמוקרטי, ברוקלין, ניו יורק, 7 ביוני 2016. רויטרס
"הקמפיין ההיסטורי שלה נסך השראה במיליונים". תומכי קלינטון בברוקלין, הלילה/רויטרס

מי שלקח את הביקורת צעד אחד קדימה הוא הסנאטור לינדזי גרהאם, שהתמודד מול טראמפ בתחילת המרוץ. הוא קרא לרפובליקנים שהביעו בו תמיכה לסגת ממנה בשל דבריו על השופט גונזלו קיוריאל ועל כך שגם שופט מוסלמי עלול להיות לא אובייקטיבי בתיק המתנהל נגדו.

טראמפ ניסה למזער נזקים כשפרסם הצהרה שלפיה דבריו כלפי השופט לא פורשו כהלכה. עם זאת, הוא הדגיש כי ראוי מבחינתו לתהות על האובייקטיביות של השופט קיוריאל ואמר כי לא ישוב לדון עוד בסוגייה.

(עדכון ראשון: 23:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully