וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישה לחקור את שלח בחשד להדלפת "מסמך הנגבי": "שיעבור פוליגרף"

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

2.6.2016 / 10:50

ח"כ קיש קרא לח"כ מיש עתיד להיבדק, לאחר שהשר הנגבי האשים אותו בהדלפת המסמך המנקה את ראש הממשלה ממחדל המנהרות. הח"כ מהליכוד אף פנה ליו"ר ועדת חוץ וביטחון הנכנס וביקש להדיח את שלח אם יתברר כי הדבר נכון

עריכה: ניר חן

(ליברמן בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על דוח המבקר על "צוק איתן", בחודש שעבר)

הסערה בוועדת חוץ וביטחון מחריפה: חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד) דרש היום (חמישי) מח"כ עפר שלח (יש עתיד) לעבור בדיקת פוליגרף, בחשד שהדליף את דבר קיומו של דוח לגבי מבצע "צוק איתן". הדוח חובר על ידי יו"ר הוועדה הקודם, השר צחי הנגבי, ומזכה את ראש הממשלה ואת הדרג המדיני והצבאי מאחריות לכשלים ולמחדלים בגילוי המנהרות בגבול עזה.

הדוח, שפורסם אמש בערוץ 2, הוצג כמסמך שגיבשה ועדת המשנה לשירותים חשאיים. חברים בוועדה הופתעו לגלות כי הוא נכתב בשמם והאשימו את השר הנגבי בטיוח ותפירת תיק הגנה לראש הממשלה. קיש, חבר הוועדה, קרא לשלח לערוך בדיקת פוליגרף על מנת "להסיר את העננה הכבדה שמרחפת מעליו" וכדי שיוכיח שלא הדליף חומר סודי מוועדת החוץ והביטחון. במקביל קיש פנה ליו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר מהליכוד, בדרישה לבחון את הנושא ולהדיח את שלח מוועדת חוץ וביטחון, אם אכן הדבר יתברר כנכון.

לקריאה נוספת:
חלוץ נגד דוח המבקר על "צוק איתן": "מלחמה לא מתנהלת במיזוג אוויר"
אלמנת קצין שנהרג בחדירה ממנהרה: "דבר לא השתנה מאז 'צוק איתן'"
דוח המבקר על צוק איתן: גנץ, נתניהו ויעלון הטעו את הקבינט

ח"כ עופר שלח בישיבת סיעה של יש עתיד, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
הכחיש שהדליף. שלח/נועם מושקוביץ

הדוח סודי של ועדת המשנה לשירותים חשאיים, שכולל ציטוטי המסירים מהדרג המדיני והצבאי אחריות למחדל המנהרות, הוגש ליו"ר הכנסת זמן קצר לפני שהשר הנגבי סיים את תפקידו כיו"ר הוועדה. דקות לאחר הפרסום אמש בערוץ 2, פרסם שלח תגובה חריפה ובה האשים את הנגבי ב"הסתרת האמת מהציבור" ובפגיעה בקודשי הפיקוח על מערכת הביטחון.

לטענת שלח, אחרי מבצע צוק איתן, קיימה ועדת חוץ וביטחון תהליך חקירה מעמיק לגבי המבצע, שכלל 87 דיונים בשלל תחומים הנוגעים לו, אך התהליך הופסק בשל בחירות 2015, שלאחריהן מונה הנגבי לראשות הוועדה. מאז המהלך לא חודש. שלח האשים את הנגבי ואת ראש הממשלה בניסיון לייצר "מראית עין של מסמך חלופי, עלוב בתוכנו, שנוסח מבלי ליידע איש מחברי הוועדה, כדי להסתיר מהציבור את האמת. זה לא יעלה בידם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המכתב ששלח קיש/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנגבי התראיין הבוקר לגלי צה"ל ודחה כל ניסיון לייחס למסמך משמעות פוליטית ואף הפנה אצבע מאשימה כלפי שלח. "ביקשתי להביא לידיעת מספר מצומצם מאוד של חברי ועדת משנה של הוועדה שלנו, הוועדה לשירותים חשאיים, שמי שמהם מעוניין שיבוא למזכירות הוועדה כי אנחנו לא יכולים להפיץ מסמך סודי ביותר בדרך אחרת, והיחידי שהגיע הוא עופר שלח", אמר.

בהמשך לדבריו של הנגבי, שיגר ח"כ קיש את המכתב לשלח ובו טען כי הוא חבר הוועדה היחיד שהגיע לעיין במסמך, וכשעה לאחר מכן הודלף המסמך לתקשורת. "בנסיבות אלו אין ספק כי קיים חשש משמעותי שבפעם הראשונה הידועה לי מתולדות המדינה, הודלפו נתונים של מסמך סודי ביותר על ידי חבר, שנחשף אליהם מתוקף חברותו בוועדת המשנה למודיעין", כתב קיש.

אחרי הריאיון של הנגבי לגל"צ, הגיב שלח ודחה את הטענה מכיוונו של השר. "מדובר בטענות שקריות ומופרכות", אמר. הוא טען כי "בכלל לא מדובר במסמך סודי של ועדת חוץ וביטחון, אלא במכתב אישי של הנגבי כפי שהוא העיד בעצמו. במקום לעסוק בנושא, הנגבי עוסק באיך הגיע הסיפור לתקשורת".

צחי הנגבי, מרכז הקונגרסים, תל אביב. 29 בדצמבר 2015. ראובן קסטרו
ניקה את נתניהו והדרגים הצבאי והמדיני מאחריות לכשלים. הנגבי/ראובן קסטרו

הסערה בעקבות הדוח של הנגבי נשמעות על רקע דוח אחר, חריף במיוחד, שצפוי לפרסם מבקר המדינה על מבצע צוק איתן בקיץ 2014. טיוטת הדוח, שהופצה בחודש שעבר, מותחת ביקורת חמורה על נתניהו, שר הביטחון לשעבר משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ בזמן המבצע.

אף שהרמטכ"ל הוא מוקד האש בדוח, הוא נוגע גם להתנהלותם של ראש הממשלה ושר הביטחון ואופן ניהול הקבינט המדיני-ביטחוני. מקורבי ראש הממשלה תקפו בחריפות את המבקר בעקבות הדלפת הטיוטה לתקשורת ואמרו כי היא "מדיפה ריח פוליטי" וכי מדובר ב"דוח לא רציני של מבקר מדינה לא רציני". גם בסביבת יעלון אמרו שהטיוטה של הדוח "שערורייתית", ואמרו כי העובדות בה אינן מדויקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully