וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ועידת השלום: אבו מאזן בקהיר; התכנית הערבית להדחתו מתקדמת

28.5.2016 / 12:05

יו"ר הרשות מנסה לגבש עמדה ערבית מאוחדת לקראת הוועידה הבינלאומית בפריז. במקביל, דווח כי במדינות האזור ממתינים לחודש הבא כדי לקבוע את המשך הדרך – ולהשלים את המלכתו של מוחמד דחלאן במקומו

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

(בשבוע שעבר: חברי מרצ נפגשו עם אבו מאזן והביעו תמיכה ביוזמה הצרפתית)

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נפגש היום (שבת) עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בקהיר, על רקע הדיווחים בדבר יוזמת שלום מצרים ולקראת כינוסה המתוכנן של הוועידה הבינלאומית בפריז לתהליך השלום הישראלי-פלסטיני בתחילת החודש הבא – כך דווח בעיתון הערבי "אל-חיאת", היוצא לאור בלונדון. בהמשך היום, תתקיים בקהיר פגישה של שרי החוץ של מדינות הליגה הערבית בנוכחותו של אבו מאזן.

בפגישת שרי החוץ, הם ידונו בדרישה הפלסטינית לעמדה ערבית מאוחדת בוועידה בפריז, שהרשות הפלסטינית, כמו גם ישראל, לא תשתתף בה, אולם תהיה בה נוכחות של כמה מדינות ערביות, בהן מצרים, ירדן ומרוקו. גורם פלסטיני בכיר מסר לוואלה! NEWS כי לפי שעה, מפגש פסגה בין אבו מאזן לראש הממשלה בנימין נתניהו בחסות מצרית אינו על הפרק. לדבריו, רק לאחר כינוס ועידת השלום הצרפתית ב-3 ביוני והצגת הדרישה לסיום הכיבוש הישראלי והקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67, יתברר מה יהיו הצעדים הבאים בזירה האזורית.

עוד בוואלה! NEWS:
"משלחת ישראלית הגיעה לקהיר לתאם פגישה בין נתניהו לאבו מאזן"
נתניהו: "מוכן לנסוע מחר לפריז למו"מ ישיר עם אבו מאזן"
תומך בהסכם שלום אזורי - אבל קורא לכיבוש עזה: מה יעשה ליברמן בביטחון?

אבו מאזן בפגישתו עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נובמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
מחכים ל-3 ביוני. אבו מאזן וסיסי בקהיר, נובמבר/צילום מסך, טוויטר

מפגש הפסגה בין סיסי לאבו מאזן מגיע על רקע דיווח שפורסם אמש באתר "Middle East Eye", לפיו ירדן, מצרים ואיחוד האמירויות הערביות מקדמות מהלך להחלפת אבו מאזן ביריבו, מוחמד דחלאן. גורמים פלסטינים וירדנים בכירים ציינו באופן נפרד את קיומה של התכנית המשותפת להמליך את דחלאן, בכיר פתח לשעבר שחי באיחוד האמירויות ונחשב מקורב להנהגה באבו דאבי.

על פי הדיווח, התכנית המשותפת הועברה גם לעיונה של ישראל ותשותף לאחר גיבושה הסופי עם ערב הסעודית. הנקודות המרכזיות בתכנית כוללות איחוד השורות בתוך פתח והגברת התמיכה בה לקראת בחירות כלליות בשטחי הרשות הפלסטינית, החלשת חמאס על ידי פילוג הארגון, הגעה להסכם שלום עם ישראל בגיבוי ערבי, איחוד השליטה במוסדות פלסטיניים "עצמאיים" כמו הנהגת אש"ף ופתח, והצבתו של דחלאן בראשות פתח והרשות הפלסטינית.

לדברי גורם פלסטיני בכיר, יורש העצר של אבו דאבי מוחמד בן זייד ומקורביו "מתנגדים לחלוטין לאבו מאזן ברמה האישית, עד לרמה שהם אמרו לירדנים באופן מפורש כי הסיבה ליחסים העכורים בין איחוד האמירויות לירדן היא העובדה שירדן לא נקטה עמדה נגד אבו מאזן". כמו כן, דווח כי בשלב מסוים במגעים, איחוד האמירויות דרשה לאסור את כניסתו של יו"ר הרשות לירדן.

מוחמד דחלאן. AP
התפטרות אבו מאזן אינה סבירה. דחלאן/AP

עוד עולה מהדיווח כי שלוש המדינות חילקו ביניהן את התפקידים השונים במסגרת התכנית, כולל פיוס בין אבו מאזן לדחלאן "תחת הדגל של הגברת התמיכה בפתח", לדברי גורם פלסטיני בכיר, ותיאום התכנית עם ישראל. לדברי אותו גורם, דחלאן סבור כי אם מפלגת פתח תהיה מאוחדת וחמאס מפולג, היא תצליח לנצח בקלות בבחירות הלאומיות שייערכו בהמשך. עם זאת, על פי הגורם, התפטרות של אבו מאזן אינה סבירה ולכן יש צורך בתיווך הירדני.

לדברי גורם נוסף המעורה בפרטי המגעים, דחלאן לא מעוניין "בשלב זה" להציג את עצמו כמועמד לנשיאות, ויבקש להתמנות ליו"ר הפרלמנט, מתוך הנחה שיוכל להשפיע בקלות על הנשיאות משם. למרות שהיה רוצה לראות את שר החוץ לשעבר נאסר אל-קודווה מתמנה לנשיא, בישראל יעדיפו את ראש הממשלה לשעבר אחמד קריע, ודחלאן עצמו הבהיר כי הוא מוכן לקבל את ההעדפה הירדנית בכל מקרה.

מוחמד בן זייד והמלך עבדאללה, אבו דאבי, 13 במרץ 2016. AP
משבר ביחסים - בגלל התמיכה באבו מאזן. יורש העצר של אבו דאבי והמלך עבדאללה, מרץ/AP

כמו כן, הגורם הבהיר כי "דחלאן מאמין שניתן לעבוד יחד עם הנהגת חמאס ברצועת עזה". מלבד הלחץ המצרי על חמאס, שדחלאן טוען לאחריות לחלק ממנו, דווח על ניסיונות לקשר בין הג'יהאד האסלאמי, יריבו של חמאס, לאיחוד האמירויות הערביות, בעקבות התערערות התמיכה האיראנית בארגון.

דחלאן נחשב לגורם המקושר היטב לא רק לאיחוד האמירויות, אלא גם לישראל ולארצות הברית. כמו כן, יש לו קשרים צמודים עם גורמים בולטים בזירה הפוליטית הפלסטינית, כמו יאסר עבד רבו, סלאם פיאד ונאסר אל-קודווה. עם זאת, הירדנים מודאגים מחוסר הפופולריות שלו ברחוב הפלסטיני, בין היתר בשל טענות לשחיתות וקשריו לכאורה עם שירותי הביטחון הישראליים.

לכך מצטרפים דיווחים על פגישות שערך דחלאן עם אביגדור ליברמן, בעת שהיה שר החוץ בתחילת השנה שעברה. הפגישות החשאיות, שנחשפו בוואלה! NEWS, גררו מסר מראש הממשלה ליו"ר הרשות אבו מאזן, ולפיו הן לא נעשו על דעתו, ואינן מייצגות את מדיניות ממשלת ישראל. מקורות פלסטיניים וישראליים הבהירו כי השר קיים יותר מפגישה אחת עם דחלאן בכמה בירות אירופיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully