וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורכי הדין של נאשמי הלינץ' בב"ש: "ייתכן שזו תוצאת הסתה מפוליטיקאים"

23.5.2016 / 9:40

עורכי הדין של הנאשמים בהריגתו של הבטום זרהום, שנקלע לזירת פיגוע בתחנה המרכזית לפני כחצי שנה והוכה למוות בשל טעות בזיהוי, טענו כי ייתכן שעידוד אזרחים להרוג מחבלים השפיע על מרשיהם. "יש בדבריהם של בכירים לתרום למעשי היחיד"

צילום: שי מכלוף, עריכה: טל רזניק

(החשוד בביצוע הלינץ': "רק רציתי להציל אזרחים")

עורכי הדין של הנאשמים בביצוע הלינץ' באזרח האריתראי הבטום זרהום הפנו היום (ראשון) אצבע מאשימה לעבר אנשי מערכת הביטחון והדרג המדיני, שלטענתם הסיתו את מרשיהם. "צריך לבדוק אם יש הסתה באמירות מלפני האירוע בבאר שבע, שעלולה לגרום לאזרחים לתקוף מחבלים – או מי שחשבו שהוא מחבל", אמרו עורכי הדין. באירוע לפני שבעה חודשים בתחנה המרכזית בבאר שבע, נחשד זרהום כמחבל, נורה והוכה על ידי הנאשמים.

השניים, עו"ד איל הדר ועו"ד שלום פינאיה, ביקשו בבית המשפט המחוזי בבאר שבע לקבל חומרי חקירה הנוגעים לאירועים דומים מהעבר ואופן הטיפול בהם על ידי רשויות האכיפה. כמו כן, ביקשו מידע לגבי הטיפול המשפטי שניתן לבכירים במערכת הפוליטית ובמערכת הביטחונית לנוסח התבטאויות שיש בהן הסתה לאלימות.

לקריאה נוספת:
"הכו אותו כשברור שהוא חסר אונים": אישום למעורבי הלינץ' באריתריאי
"זרקנו ספסל, בעטתי בעורף, אני לא מצטער על מה שעשיתי"
היועץ המשפטי: האריתריאי שבוצע בו לינץ' יוכר כנפגע פעולות איבה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אזרחים שומרים על זרהום לאחר הירי והתקיפה בתחנה המרכזית בבאר שבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

בבקשתם, הציגו השניים שלל התבטאויות ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת שבהן קוראים פוליטיקאים ואנשי מערכת הביטחון בעבר ובהווה להרוג מחבל בזמן האירוע. "כל מחבל, אם הוא מרים ידו - בין בסכין ובין אם בדריסה ובין אם בנשק חם - דינו צריך להיות דין מוות", ציטטו את שר הביטחון היוצא משה יעלון בדבריו לאתר האינטרנט ערוץ 7. ציטוט נוסף, מתוך וואלה! NEWS בחודש אוקטובר, היה של מפקד מחוז ירושלים דאז ניצב משה אדרי: "כל מי שדוקר יהודים או פוגע בחפים מפשע דינו להיהרג".

כמו כן, הציגו עורכי הדין את דברי יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לאתר וואלה! NEWS, שאמר: "כל מי שמוציא סכין או מברג, צריך לירות בו כדי להרוג". גם את דבריו של ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין מעמוד הפייסבוק שלו, כי "מחבל שמחזיק נשק חם או קר מהווה איום - יש אמצעי ויש כוונה, ומהווה סיכון מידי לסביבתו - צריך להרוג אותו ומר ככל שאפשר, אני רוצה לראות איזה בית משפט בישראל ישלח איש ביטחון או אזרח שפעל על פי הכלל הזה לכלא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש בדברים לתרום להחלטתו של היחיד באירוע". זירת הלינץ' בבאר שבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

לסיום, ציטטו את דבריו של ח"כ אבי דיכטר (הליכוד), לשעבר ראש השב"כ, מתוך עמוד הפייסבוק שלו. "אזרחים שמגלים אומץ ותושייה בנטרול מחבלים מספקים לכולנו כבוד וגאווה לאומית, אבל בל נתבלבל – אין להם ואנו לא מצפים מהם להיות מיומנים בזיהוי הרגע שבו המחבל מנוטרל ואינו יכול לפגוע יותר באיש", כתב. "אם אזרח כזה סבור שהמחבל עדיין לא נוטרל אנחנו מצפים מימנו שימשיך לפעול כנגד המחבל כולל בירי לעברו. במצבים שכאלה אני מעדיף שאזרח ירה כדור אחד נוסף על פני כדור אחד פחות".

עורכי הדין הדר ופינאיה מסרו: "החומר שהצגנו בפני בית המשפט נאסף כאמור מאתרי חדשות ודפי פייסבוק, מטבע הדברים אין בידינו להצביע על דיוקם של דברים מעבר לאמור. הטענה הוצגה לבית המשפט על מנת לקבל את התייחסות הפרקליטות למסרים היוצאים מבכירים אילו ומרבים אחרים לנוכח העבודה כי יש באותם דברים בכדי לתרום להחלטתו של היחיד הנקלע לזירת אירוע טרור ולאו דווקא באופן העונה לדרישות החוק הפלילי. החוק מחייב תגובה פרופורציונלית בעוצמתה לצורך נטרול ובוודאי לא הריגה בכל מקרה או תנאי, נדמה כי יש בדברי הפוליטיקאים ובכירי מערכת הביטחון בכדי לסטות מכלל זה ולתרום לכך למעשיו של היחיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully